Hughes OH-6A Cayuse
OH-6A Jednomotorový lehký pozorovací vrtulník klasické koncepce se čtyřlistým nosným a dvoulistým vyrovnávacím rotorem. Motor T63-A-5A o výkonu 236 kW.
OH-6A | |
Základní technické údaje: | |
Průměr nos. rotoru......................... | 8,0 m |
Průměr vyr. rotoru......................... | 1,3 m |
Délka trupu................................... | 7,0 m |
Výška.......................................... | 2,5 m |
Max. rychlost................................ | 244 km/h |
Cestovní rychlost........................... | 222 km/h |
Dostup......................................... | 4 300 m |
Dolet........................................... | 600 km |
Hmotnost: | |
Prázdná....................................... | 492 kg |
Max. vzletová............................... | 1 157 kg |
Motor: turbohřídelový T63-A-5A | |
Výkon motoru................................ | 236 kW |
Počet motorů................................ | 1 |
V roce 1960 vydala americká armáda technické specifikace č.153 na čtyřsedadlový,
turbohřídelovým motorem poháněný lehký pozorovací vrtulník (LOH - Light
Observation Helicopter), schopný plnit i další úkoly jako je přeprava osob a
raněných nebo útočné mise.
Komise složená ze zástupců námořnictva a armády vybrala z 12 návrhů do dalšího
kola návrhy které předložil Bell (YOH-4A) a Fairchild-Hiller (YOH-5). Později
k nim US Army přiřadila i Hughes (YOH-6). Těmto výrobcům byly poskytnuty
prostředky pro stavbu pěti prototypů.
Hughesův Model 369 poprvé vzlétl v roce 1963. Z testů všech prototypů byl
vyřazen Bell, kvůli slabému motoru. Ze soutěže zbylých dvou výrobců vyšel
vítězně Hughes, i díky nižší ceně. Potíž byla v tom, že cena neodpovídala
skutečnosti, ale byla podhodnocena. Hughes doufal, že časem dojde k novému
kontraktu a zisk se mu vrátí.
Původně byla smlouva uzavřena na 714 strojů, ale vzhledem ke zvýšeným potřebám
kvůli válce ve Vietnamu byla navýšena na 1 300. Armáda předpokládala, že
koupí celkem asi 4 000 OH-6A, ale kvůli prudkému zvýšení ceny a také stížnosti
na Hughesovy praktiky, kterou podal Stanley Hiller, byla nucena vypsat novou
soutěž. Ta otevřela dveře pro Bellův Model 206A
(pozdější OH-58), který zvítězil
díky nižší ceně. Pro US Army vyrobil Hughes 1 434 kusů, potom byla výroba
zastavena. Z tohoto celkového počtu bylo ve Vietnamu zničeno 842 OH-6A.
OH-6A dostal jméno Cayuse (indiánský poník), ale známý byl hlavně jako Loach.
Tato přezdívka vznikla ze zkratky LOH (Light Observation Helicopter). Ve Vietnamu
nahradil typy OH-13 a OH-23. První stroje byly do Vietnamu dopraveny v březnu 1967.
Nejznámější úlohou OH-6A byl pátrací vrtulník u jednotek vzdušné kavalérie. Ve Vietnamu
bylo více než 15 rot (Troops) vzdušné kavalérie, které byly buď samostatné, nebo
spadaly pod prapory (Squadron, švadrony) pozemní nebo vzdušné kavalérie.
Každá rota Air Cavalry měla průzkumnou četu lehkých pozorovacích vrtulníků (Aero-Scouts).
Této četě se říkalo bílá. Četa bitevníků byla rudá (Aero-Weapons). Vrtulníky
operovaly nejvíce ve dvojicí. Dva LOH tvořily bílou dvojici, průzkumný vrtulník a
bitevník tvořily růžovou dvojici, také zvanou hunter-killer.
Pátrací vrtulník létal nízko nad zemí, druhý vrtulník ho kryl svrchu. To bylo
zvlášť účinné u růžových dvojic. Posádky pátracích vrtulníků plnily úlohu dávných skautů -
hledaly nepřítele nebo stopy po jeho přítomnosti - vyšlapané stezky, tábořiště,
čerstvě zhotovené bunkry, telefonní kabely apod. Pokud bylo potřeba na cíl zaútočit,
označovaly ho dýmovnicí pro bitevní vrtulníky nebo letouny s pumami.
Posádka mohla být buď trojčlenná - pilot, pozorovatel vyzbrojený
M16,
CAR-15,
AK-47,
M79
a střelec s M60 nebo dvojčlenná
pilot a střelec/pozorovatel s M60. Další výzbroj představovaly granáty a
dýmovnice na označování cílů.
Vrtulníky OH-6A nelétaly pouze jako pátrací u kavalérie, ale plnily i další úkoly. Sloužily jako spojovací, pro přepravu osob, řízení dělostřelecké palby. Např. aeromobilní divize (1st Cavalry, 101st Airborne) měla mít tabulkově ve výzbroji 74 LOH.
OH-6A mohl létat i ozbrojený. Nejčastěji se jednalo o zbraňový systém XM27 s rotačním kulometem M134. Ale experimentovalo se i s raketnicemi, nebo pohyblivým rotačním kulometem pro střelce.
OH-6A, C Troop 16th Cavalry, Dong Tam, květen 1972.
I když to není moc dobře vidět, vrtulníky mají nainstalovaný zbraňový systém XM-27 s rotačním kulometem M134.
OH-6A #67-16569, 11th Armored Cavalry Regiment.
OH-6A s rotačním kulometem 7,62 mm. Vrtulník patří "C" Troop, 7th Squadron 1st Cavalry. Jednotka byla součástí 12th Aviation Group a II FFV.
Di An, 6.duben 1968.