Bell OH-58A Kiowa

OH-58A (Model 206)  Jednomotorový lehký pozorovací vrtulník klasického uspořádání s dvoulistým nosným a vyrovnávacím rotorem. Motor T58-A-700, výkon 236 kW. Dvoumístná pilotní kabina, nákladová kabina pro dvě osoby nebo náklad.

 

OH-58A

Základní technické údaje:

    
 Průměr nos. rotoru.........................10,7 m
 Průměr vyr. rotoru..........................? m
 Délka trupu...................................10,5 m
 Výška..........................................3,9 m
 Max. rychlost................................237 km/h
 Cestovní rychlost...........................? km/h
 Dostup.........................................? m
 Dolet...........................................463 km
 Hmotnost: 
 Prázdná.......................................1 381 kg
 Max. vzletová...............................2 041 kg
    
 Motor: T58-A-700
 Výkon motoru................................236 kW
 Počet motorů................................1
    

V roce 1960 vypsala armáda soutěž na nový lehký vrtulník, postavený podle technických specifikací č. 153. Mělo se jedna o lehký čtyřmístný vrtulník poháněný turbohřídelovým motorem. Použití mělo být více univerzální než u jeho předchůdců.
Z návrhů dvanácti výrobců byly vybráni Bell, Fairchild-Hiller a Hughes a vyzvání k postavení pěti prototypů.
Bell Model 206 poprvé vzletěl v roce 1962. Dostal vojenské označení YOH-4A (resp. YHO-4A), ale armáda ho vyhodnotila jako podmotorovaný a vítězem soutěže se stal Hughes OH-6A.
Bell svůj původní návrh nezahodil, ale upravil. Model 206A JetRanger měl jiný, silnější motor a přepracovaný trup a také byl určen pro 5 osob. Na podzim 1966 se začal prodávat na civilním trhu, kde se stal nejúspěšněším modelem firmy Bell.

US Army zatím používala OH-6A Cayuse. Ale kvůli prudce narůstající ceně, klesající výrobě a stížnosti na Hughes ohledně podhodnocení ceny v původní smlouvě vypsala armáda novou soutěž, ve které zvítězil Bell. Také díky nižší ceně.
Model 206A dostal vojenské označení OH-58 Kiowa. První kusy obdržela armáda v květnu 1969 a o několik měsíců později ho poslala i do Vietnamu.
Ve Vietnamu létal především jako pátrací, ale nestačil dosáhnout takového rozšíření jako OH-6A. Bylo zde zničeno 45 strojů. Ve Vietnamu ho používali také Australané.

OH-58A
OH-58A, Golf Course (An Khe)

OH-58A #68-16744 na letišti v Bien Hoa, prosinec 1969.
 
OH-58A na letišti Phu Cat, 1971.
 
OH-58A s rotačním kulometem 7,62 mm, 2.prosinec 1969.