Bell OH-58A Kiowa
OH-58A (Model 206) Jednomotorový lehký pozorovací vrtulník klasického uspořádání s dvoulistým nosným a vyrovnávacím rotorem. Motor T58-A-700, výkon 236 kW. Dvoumístná pilotní kabina, nákladová kabina pro dvě osoby nebo náklad.
OH-58A | |
Základní technické údaje: | |
Průměr nos. rotoru......................... | 10,7 m |
Průměr vyr. rotoru......................... | 1,6 m |
Délka trupu................................... | 10,5 m |
Výška.......................................... | 2,9 m |
Max. rychlost................................ | 237 km/h |
Cestovní rychlost........................... | 188 km/h |
Dostup......................................... | 5 761 m |
Dolet........................................... | 463 km |
Hmotnost: | |
Prázdná....................................... | 1 381 kg |
Max. vzletová............................... | 2 041 kg |
Motor: turbohřídelový T58-A-700 | |
Výkon motoru................................ | 236 kW |
Počet motorů................................ | 1 |
V roce 1960 vypsala armáda soutěž na nový lehký vrtulník, postavený podle
technických specifikací č. 153. Mělo se jedna o lehký čtyřmístný vrtulník poháněný
turbohřídelovým motorem. Použití mělo být více univerzální než u jeho předchůdců.
Z návrhů dvanácti výrobců byly vybráni Bell, Fairchild-Hiller a Hughes a vyzvání
k postavení pěti prototypů.
Bell Model 206 poprvé vzletěl v roce 1962. Dostal vojenské označení YOH-4A
(resp. YHO-4A), ale armáda ho vyhodnotila jako podmotorovaný a vítězem soutěže
se stal Hughes OH-6A.
Bell svůj původní návrh nezahodil, ale upravil. Model 206A JetRanger měl jiný,
silnější motor a přepracovaný trup a také byl určen pro 5 osob. Na podzim 1966
se začal prodávat na civilním trhu, kde se stal nejúspěšnějším modelem firmy Bell.
US Army zatím používala OH-6A Cayuse. Ale kvůli prudce narůstající ceně,
klesající výrobě a stížnosti na Hughes ohledně podhodnocení ceny v původní smlouvě
vypsala armáda novou soutěž, ve které zvítězil Bell. Také díky nižší ceně.
Model 206A dostal vojenské označení OH-58 Kiowa. První kusy obdržela armáda v
květnu 1969 a o několik měsíců později ho poslala i do Vietnamu.
Ve Vietnamu létal především jako pátrací, ale nestačil dosáhnout takového
rozšíření jako OH-6A. Bylo zde zničeno 45 strojů. Ve Vietnamu ho používali také
Australané.
OH-58A, Golf Course (An Khe)
OH-58A #68-16744 na letišti v Bien Hoa, prosinec 1969.
OH-58A na letišti Phu Cat, 1971.
OH-58A s rotačním kulometem 7,62 mm, 2.prosinec 1969.