Boeing CH-47 Chinook
Téma obsahuje: verze CH-47A, CH-47B, CH-47C,

CH-47 (Boeing Model 114/414)  Dvoumotorový transportní vrtulník se dvěma tandémově uspořádánými třílistými protiběžnými nosnými rotory. Motory jsou umístěny v gondolách po obou stranách zadního pylonu. V případě vysazení jednoho motoru jsou oba rotory poháněny motorem druhým. Nákladová kabina je přístupná sklopnou záďovou rampou a dveřmi na pravé straně trupu. Rozměrná břemena se dopravují na trupových závěsnících.

 

CH-47A

Základní technické údaje:

    
 Průměr nos. rotoru.........................18,02 m
 Délka trupu...................................15,54 m
 Výška..........................................5,67 m
 Max. rychlost................................270 km/h
 Cestovní rychlost...........................240 km/h
 Dostup.........................................3 810 m
 Dolet........................................... km
 Hmotnost: 
 Prázdná.......................................8 133 kg
 Max. vzletová...............................12 882 kg
    
 Motor:T55-L-7
 Výkon motoru................................1 975 kW
 Počet motorů................................2
    
 
 Boeing CH-47A Chinook

CH-47A byla první sériová transportní verze pro americkou armádu. Na konci 50.let se armáda začala poohlížet po případné náhradě za CH-21, CH-34 a CH-37. Zkoušela prototyp BV-107 (budoucí CH-46 Seaknight), ale nakonec se rozhodla pro větší modifikaci BV-114, která se měla stát budoucím středním transportním vrtulníkem.
První sériové kusy byly armádě dodány v srpnu 1962. Původní CH-47A poháněly motory (turbíny) T55-L-5 o výkonu 1 640 kW, v pozdější fázi výroby pak výkonější T55-L-7B (1 975 kW). Nákladová kabina pojmula až 44 vojáků, ale běžně byla určena pro 33 vojáků. CH-47A unesl náklad o hmotnosti 4 500 kg, ale ve Vietnamu a v hornatých oblastech byl limit 3 200 kg. Vyrobeno bylo 349 kusů.
První Chinooky se ve Vietnamu objevily v roce 1965 s 1st Cavalry Division (Airmobile). Vrtulníku se přezdívalo Hook nebo Shithook.

CH-47A, na fotce je vidět ostré zakončení pylonu zadního rotoru, kterým se verze A odlišuje od verzí B a C.
 
CH-47A #66-0119, Vung Tau, 1967.

 
 Boeing CH-47B Chinook

CH-47B vznikl na základě bojových zkušeností ve Vietnamu. V tropickém podnebí Vietnamu byla potřeba výkonnější verze. CH-47B byl vybaven motory T55-L-7C o výkonu 2 130 kW. Přepracované byly rotorové listy. Viditelně se od CH-47A odlišoval zadním pylonem, který měl tupé, hranaté zakončení svislé hrany. Na spodku trupu před zadními koly byly "lyžiny", které zlepšovaly boční stabilitu. V letech 1967-68 bylo vyrobeno 108 kusů.

Na CH-47B #67-18458 je vidět tupé zakončení svislé hrany zadního pylonu.
 
CH-47B "Three Quarter Whore" #67-18444, 132 ASHC, Chu Lai, 1970-71.

 
 Boeing CH-47C Chinook

CH-47C vycházel z verze CH-47B, měl ale větší kapacitu nádrží a větší dolet. Palivový systém také odolával střelám do ráže .50. Verze C měla i jiné vylepšení, třeba stabilazačního systému, kardanové hřídele, systému automatické kontroly letu, tlumiče vibrací. Vzhledově se od verze B lišila umístěním pitotovy trubice. Verze B má "pitotku" na předním pylonu, verze C ji má na přídi. Později se vyráběla verze zvaná "super C" s ještě výkonějšími turbínami T55-J-11 (2 800 kW). US Army obdržela první kusy v březnu 1968.

CH-47C #68-16017, C Troop 7th Squadron 17th Cavarly, Camp Holloway, březen 1972.