Boeing / Vertol CH-46 Seaknight
CH-46 (Boeing Model 107) Dvoumotorový víceúčelový transportní vrtulník se dvěma tandémově uspořádanými třílistými protiběžnými nosnými rotory. Dva turbohřídelové motory jsou zabudovány do horní části trupu po obou stranách zadního pylonu. V případě vysazení jednoho motoru jsou oba rotory poháněny motorem druhým. Nákladová kabina je přístupná sklopnou záďovou rampou a dveřmi na pravé straně trupu. Vodotěsný trup umožňuje v případě nouze přistání na vodní hladině. Nezatahovatelný tříkolový podvozek.
Boeing/Vertol CH-46A Seaknight
CH-46A byla základní verze pro USMC. Poháněly jí motory T58-GE-8B o výkonu 2 x 932 kW. Nákladová kabina byla určena pro 17 vojáků nebo náklad do hmotnosti 1 815 kg. Rotorové listy měly automatické sklápění pro uložení v lodním hangáru. Pro USMC bylo vyrobeno 160 kusů.
Ve Vietnamu začaly létat na jaře 1966. V roce 1967 po sobě následovalo několik nehod
obou verzí (CH-46A i D) u USMC i US Navy, které vyústily v uzemnění vrtulníků,
kromě Vietnamu, kde mohly být použity "v naléhavých bojových případech, které
nemohly vykonat jiné letouny". Zákaz letů představoval pro námořní pěchotu vážný
problém, protože flotila CH-46 představovala polovinu všech vrtulníků ve Vietnamu.
Zatímco stroje podstupovaly úpravu v oblasti zadního pylonu, prováděnou na Okinawě,
do Vietnamu byly přesunuty UH-34
a CH-53 a také CH-46D, které již prodělaly úpravu ve
Spojených státech.
CH-46A přestal ve Vietnamu létat na podzim 1969, perutě od léta 1968 přecházely
na verzi CH-46D, nebo byly nahrazeny perutěmi, které byly CH-46D vybaveny.
CH-46A | |
Základní technické údaje: | |
Průměr nos. rotoru......................... | 15,2 m |
Délka trupu................................... | 13,7 m |
Výška.......................................... | 5,0 m |
Max. rychlost................................ | 270 km/h |
Cestovní rychlost........................... | 241 km/h |
Dostup......................................... | 4 846 m |
Dolet........................................... | 426 km |
Hmotnost: | |
Prázdná....................................... | 5 438 kg |
Max. vzletová............................... | 9 707 kg |
Motor: T-58-GE-8B | |
Výkon motoru................................ | 935 kW |
Počet motorů................................ | 2 |
Americké námořnictvo (US Navy) používalo pro tzv. "vertrep" verze A i D, ale pod označení UH-46A/D. Vertrep (vertical replenishment) nebylo nic jiného než přeprava zásob mezi loděmi. Detašmány s CH-46 byly umístěny na zásobovacích lodích.
CH-46A, HMM-164, Dak To, 1966.
Boeing/Vertol CH-46D Seaknight
CH-46D byla vylepšená verze. Největší změnou byly silnější motory T58-GE-10 o výkonu 1 040 kW. Vrtulník unesl 22 pasažérů nebo 2 270 kg nákladu. I když byl ve výrobě už v roce 1966, ve Vietnamu byl nasazen až na podzim 1967.
CH-46D | |
Základní technické údaje: | |
Průměr nos. rotoru......................... | 15,5 m |
Délka trupu................................... | 13,7 m |
Výška.......................................... | 5,1 m |
Max. rychlost................................ | 267 km/h |
Cestovní rychlost........................... | 247 km/h |
Dostup......................................... | 4 267 m |
Dolet........................................... | 389 km |
Hmotnost: | |
Prázdná....................................... | 5 926 kg |
Max. vzletová............................... | 10 433 kg |
Motor: T-58-GE-10 | |
Výkon motoru................................ | 935 kW |
Počet motorů................................ | 2 |
Sea Knight CH-46D, HMM-263 na LZ Baldy. V březnu 1970 tento stroj havaroval poblíž Da Nangu, 4 vojáci havárii nepřežili.
CH-46D, HMM-161.