Boeing/Vertol CH-46 Seaknight
Téma obsahuje: verze CH-46A, CH-46D.

CH-46 (Boeing Model 107)  Dvoumotorový víceúčelový transportní vrtulník se dvěma tandémově uspořádánými třílistými protiběžnými nosnými rotory. Dva turbohřídelové motory jsou zabudovány do horní části trupu po obou stranách zadního pylonu. V případě vysazení jednoho motoru jsou oba rotory poháněny motorem druhým. Nákladová kabina je přístupná sklopnou záďovou rampou a dveřmi na pravé straně trupu. Vodotěsný trup umožňuje v případě nouze přistání na vodní hladině. Nezatahovatelný tříkolový podvozek.

 

CH-46

Základní technické údaje:

    
 Průměr nos. rotoru......................... m
 Průměr vyr. rotoru.......................... m
 Délka trupu................................... m
 Výška.......................................... m
 Max. rychlost................................ km/h
 Cestovní rychlost........................... km/h
 Dostup......................................... m
 Dolet........................................... km
 Hmotnost: 
 Prázdná....................................... kg
 Max. vzletová............................... kg
    
 Motor:
 Výkon motoru................................ kW
 Počet motorů................................
    
 
 Boeing/Vertol CH-46A Seaknight

CH-46A   byla základní verze pro USMC. Poháněly jí motory T58-GE-8B o výkonu 2 x 932 kW. Nákladová kabina byla určena pro 17 vojáků nebo náklad do hmotnosti 1 815 kg. Rotorové listy měly automatické sklápění pro uložení v lodním hangáru. Pro USMC bylo vyrobeno 160 kusů.
Ve Vietnamu začaly létat na jaře 1966. V roce 1967 po sobě následovalo několik nehod obou verzí (CH-46A i D) u USMC i US Navy, které vyústily v uzemnění vrtulníků, kromě Vietnamu, kde mohly být použity "v naléhavých bojových případech, které nemohly vykonat jiné letouny". Zákaz letů představoval pro námořní pěchotu vážný problém, protože flotila CH-46 představovala polovinu všech vrtulníků ve Vietnamu. Zatímco stroje podstupovaly úpravu v oblasti zadního pylonu, prováděnou na Okinawě, do Vietnamu byly přesunuty UH-34 a CH-53 a také CH-46D, které již prodělaly úpravu ve Spojených státech.
CH-46A přestal ve Vietnamu létat na podzim 1969, perutě od léta 1968 přecházely na verzi CH-46D, nebo byly nahrazeny perutěmi, které byly CH-46D vybaveny.

Americké námořnictvo (US Navy) používalo pro tzv. "vertrep" verze A i D, ale pod označení UH-46A/D. Vertrep (vertical replenishment) nebylo nic jiného než přeprava zásob mezi loděmi. Detašmány s CH-46 byly umístěny na zásobovacích lodích.

CH-46A, HMM-164, v Dak To, 1966.

 
 Boeing/Vertol CH-46D Seaknight

CH-46D  byla vylepšená verze. Největší změnou byly silnější motory T58-GE-10 o výkonu 1 040 kW. Vrtulník unesl 22 pasažérů nebo 2 270 kg nákladu. I když byl ve výrobě už v roce 1966, ve Vietnamu byl nasazen až na podzim 1967.

Sea Knight CH-46D, HMM-263 na LZ Baldy. V březnu 1970 tento stroj havaroval poblíž Da Nangu, 4 vojáci havárii nepřežili.
 
CH-46D, HMM-161.