Piasecki CH-21C Shawnee

CH-21C - jednomotorový transportní vrtulník se dvěma třílistými rotory v tandémovém uspořádání.

S H-21 navázal Frank Piasecki na své předešlé konstrukce, především pak na HRP-1, který sloužil v US Navy a USCG. Piasecki nabídl H-21 letectvu (USAF), pro které vznikly dvě hlavní verze - H-21A a H-21B se silnějším motorem.
Verze H-21C byla obdobou H-21B, ale byla určena pro US Army. Vrtulník unesl 22 vojáků nebo 12 zraněných a dva ošetřovatele. V roce 1962 byla verze přeznačena na CH-21C. Vrtulník měl přezdívku "Workhorse" a také "Flying Banana", kterou zdědil po předchůdci HRP-1.

CH-21C
 
Základní technické údaje:
Průměr nos. rotoru........................13,4 m
Délka trupu..................................16,1
Výška..........................................4,8
Max. rychlost................................204 km/h
Cestovní rychlost...........................158 km/h
Dostup.........................................2 880 m
Dolet...........................................426 km
Hmotnost: 
Prázdná.......................................4 058 kg
Max. vzletová...............................6 893 kg
   
Motor:
Hvězdicový devítiválec Wright R-1820-103
Výkon motoru...............................1 063 kW
Počet motorů................................1

První CH-21C byly dopraveny do Vietnamu v prosinci 1961, aby podporovaly vojáky ARVN. Jednalo se o 8. a 57.Transportation Company (Light Helicopter). Do poloviny roku 1962 byly do Vietnamu převeleny další tři roty - 33., 81. a 93.TC (LH). V létě 1963 byly roty přeznačeny.

  8th Transportation Company (Light Helicopter) -> 117th Aviation Company (Airmobile Light)
33rd Transportation Company (Light Helicopter) -> 118th Aviation Company (Airmobile Light)
81st Transportation Company (Light Helicopter) -> 119th Aviation Company (Airmobile Light)
57th Transportation Company (Light Helicopter) -> 120th Aviation Company (Airmobile Light)
93rd Transportation Company (Light Helicopter) -> 121st Aviation Company (Airmobile Light)

CH-21C nebyly moc vhodné pro službu ve Vietnamu. Měl malý dolet, důležité části byly nechráněné. Vrtulník byl původně určený pro arktické počasí a horké podnebí Vietnamu mu nesvědčilo. I když "papírově" byl určen pro 22 lidí, ve Vietnamu dokázal unést třeba jen polovinu. Shawnee původně létaly neozbrojené, to se změnilo a do dveří byly umístěny kulomety. V roce 1964 ho nahradil UH-1.


Jedny z prvních vrtulníků CH-21C ve Vietnamu, období 1961/62.

CH-21C 121st Aviation Company (AML), Soc Trang, únor 1964.