North American F-100 Super Sabre
F-100 Nadzvukový, jednomístný (verze F dvoumístný), jednomotorový stíhací bombardér.
F-100 Super Sabre byl první z řady tzv. "Century Fighters", byl také prvním nadzvukovým letadlem USAF. Původně byl "Hun" vyvíjen jako stíhač pro vybojování vzdušné nadvlády, ve verzi C mohl plnit úkoly stíhacího bombardéru a verze D už byla od počátku stavěna jako stíhací bombardér.
North American Rockwell F-100C Super Sabre
F-100C se lišila od předešlé verze A především novým křídlem, které lépe vyhovovalo stíhací-bombardovací úloze. V křídle byly uloženy integrální palivové nádrže a pod křídlem bylo šest podvěsů pro přídavné nádrže a výzbroj. Letoun mohl nést náklad o hmotnosti 3 178 kg. Verzi C poháněl vylepšený motor J57-P-21. Vyrobeno bylo 476 kusů.
F-100C ve Vietnamu létaly až v roce 1968, kdy se v "Namu" objevila Národní
garda. "Céčko" si v aktivní službě moc dlouho nepobylo a bylo poměrně rychle
přesunuto právě k leteckým jednotkám gardy. Jockeyové Národní gardy plnili ve
Vietnamu stejné úkoly jako ostatní piloti Super Saberů, tedy rozvoz pum a napalmu
coby létající dělostřelectvo.
"Víkendoví bojovníci" (velmi často se jednalo o piloty dopravních letadel) si
vybojovali velmi slušnou pověst, podle některých byly squadrony Národní gardy
jedny z vůbec nejlepších jednotek ve Vietnamu.
OV-10A Bronco v doprovodu dvou F-100C 36.TFS (New York ANG).
Super Sabre F-100C, 120.TFS "Bobcats" (Colorado ANG).
North American Rockwell F-100D Super Sabre
F-100D poháněl motor J57-P-21/21A. Verze měla zvětšenou plochu křídla a ocasních ploch, křídla byly opatřeny přistávacími klapkami. Dálkové lety při nadzvukové rychlosti usnadňoval autopilot Minneapolis-Honeywell MB-3. Verze D mohla nést náklad o hmotnosti 3 405 kg. Vyrobeny 1 274 kusy.
Základní technické údaje: | |
Rozpětí.......................................... | 11,8 m |
Délka............................................. | 14,4 m |
Výška............................................ | 4,9 m |
Max. rychlost.................................. | 1 390 km/h |
Dostup........................................... | 14 000 m |
Dolet............................................. | 2 415 km |
Hmotnost: | |
Prázdná......................................... | 9 360 kg |
Max. vzletová................................. | 17 256 kg |
Motor: proudový Pratt & Whitney J57-P-21/21A | |
Tah motoru..................................... | 75,6 kN |
Počet motorů.................................. | 1 |
Výzbroj: 4 x kanón M-39 ráže 20 mm závěsníky pro 3400 kg pum, raket a další výzbroje |
Super Sabre F-100D jednotky 355.TFS / 37.TFW, Phu Cat, 1968.
Patrně krátce po přemístění jednotky do Vietnamu, ještě než byl letoun přestříkán do kamufláže SEA.
Verze F-100D byla nejrozšířenější verzí Super Saberu ve Vietnamu. Zpočátku se
F-100D používaly i jako stíhací doprovod, ale 4.dubna 1965 byly sestřeleny
severovietnamskými MiGy dva stíhací bombardéry F-105, kterým "Huny" poskytovaly
stíhací ochranu. I když capt.Kilgus jeden MiG poškodil (někdy je uváděno, že ho
sestřelil), proti MiGům neměl Super Sabre moc šancí. Roli stíhacího doprovodu
převzaly letouny F-4 Phantom II
a F-100 působily jako "létající dělostřelectvo" při útocích proti pozemním cílům.
Tyto bombardovací akce prováděly v oblastech
"Route Package" I a II",
v Jižním Vietnamu (in country missions), v Laosu a Kambodži (out country missions).
Piloti spolupracovali s předsunutými návodčími (FAC) a velmi často poskytovali
blízkou palebnou podporu bojujícím pěším jednotkám.
F-100D patřící k 352.TFS / 35.TFW se základnou ve Phan Rang, 1968.
F-100D #55-3502, 429.TFS v barevném provedení. Pravděpodobně Bien Hoa, 1965.
F-100D 416.TFS ve Phu Cat, 1968.
Jednotky na dočasném umístění (TDY) nebo stálém přidělení (PCS) v období 1961-1965.
Křídlo | Peruť | Letiště | Období | Poznámka |
405.TFW | 510.TFS "Buzzards" | Don Muang | IV.61 - VI.61 ? | op.Bel Tone I (6 strojů) |
474.TFW 474.TFW 27.TFW 27.TFW 474.TFW |
478.TFS "Grey Foxes" 430.TFS "Tigers" 522.TFS "Fireballs" 524.TFS "Hounds of Heaven" 428.TFS "Buccaneers" |
Takhli | V.62 - IX.62 IX.62 - XII.62 XII.62 - VI.63 ?.63 - ?.64 VIII.64 - III.65 |
op.Saw Buck I op.Saw Buck II op.Saw Buck III |
27.TFW 401.TFW 401.TFW 401.TFW 401.TFW 474.TFW 3.TFW 3.TFW 401.TFW |
522.TFS "Fireballs" 615.TFS "Panthers 614.TFS "Lucky Devils" 612.TFS "Screaming Eagles" 613.TFS "Squids" 428.FBS/TFS "Buccaneers" 531.TFS "Ramrods" 416.TFS "Silver Knights" 615.TFS "Panthers |
Da Nang | III.64 - V.64 VI.64 - IX.64 VIII.64 - XI.64 IX.64 - XI.64 XI.64 - XII.64 XI.64 - VI.65 II.65 - VII.65 III.65 - VI.65 IV.65 - VI.65 |
|
3.TFW 474.TFW 27.TFW |
416.TFS "Silver Knights" 429.TFS "Black Falcons" 522.TFS "Fireballs" |
Bien Hoa | VI.65 - VII.65 VII.65 - XII.65 VIII.65 - XI.65 |
|
27.TFW 3.TFW |
481.TFS "Crusaders" 416.TFS "Silver Knights" |
Tan Son Nhut | VI.65 - I.66 XI.65 - VI.66 |
PCS |
Křídlo | Peruť | Letiště | Období | Pozn. |
3.TFW | 90.TFS "Pair-o-Dice" (CB) 307.TFS "Stingers" 308.TFS "Emerald Knights" 416.TFS "Silver Knights" 510.TFS "Buzzards" (CE) 531.TFS "Ramrods" (CP) |
Bien Hoa |
II.66 - X.70 XI.65 - XII.65 XII.65 - XII.66 VI.66 - IV.67 III.64 - XI.69 VI.64 - VII.70 |
|
31.TFW | 136.TFS "Rocky's Raiders", New York ANG (SG) 188.TFS "Enchilada Air Force", New Mexico ANG (SK) 306.TFS "Lucky Rabbits" (SD) 308.TFS "Emerald Knights" (SM) 309.TFS "Wild Ducks" (SS) 355.TFS "Fighting Falcons" (SP) 416.TFS "Silver Knights" (SE) |
Tuy Hoa | VI.68 - V.69 VI.68 - VI.69 VI.67 - VIII.70 XII.66 - X.70 VI.67 - X.70 V.69 - IX.70 V.69 - IX.70 |
F-100C F-100C |
35.TFW |
120.TFS "Bobcats", Colorado ANG (VS) 352.TFS "Yellow Jackets" (VM) 612.TFS, detašmán 1 612.TFS "Screaming Eagles" (VS) 614.TFS "Lucky Devils" (VP) 615.TFS (VZ) |
Phan Rang | V. 68 - IV.69 X.66 - VII.71 X.66 - I.67 IV.69 - III.71 X.66 - VII.71 X.66 - VII.71 |
F-100C |
37.TFW |
174.TFS Iowa ANG (HA) 355.TFS "Fighting Falcons" (HP) 416.TFS "Silver Knights" (HE) 612.TFS (HS) |
Phu Cat | V.68 - V.69 II.68 - V.69 VI.67 - III.69 VI.67 - IV.69 |
F-100C |
North American Rockwell F-100F Super Sabre
F-100F Verze F byla stavěna jako dvoumístná cvičná. Byl prodloužen trup a v přídi byly místo čtyř kanónů M-39 pouze dva. Vyrobeno 339 kusů.
I když byl F-100F stavěn jako dvoumístný cvičný stroj, ve Vietnamu se také používal jako tzv."rychlý FAC". Tito předsunutí návodčí létali nad oblastmi se silnou protiletadlovou obranou, která byla příliš nebezpečná pro normální FAC, kteří používali lehké vrtulové stroje jako O-1, O-2, později OV-10.
Na "efkách" létali také piloti létající jako "Wild Weasels". Koncem roku 1965 přiletěly na základnu Korat v Thajsku první stroje určené na vyhledávání a ničení základen SAM. Protože ale nestačily rychlostí ef-stopětkám, které doprovázely, byly od roku 1966 nahrazovány letouny F-105F a později F-105G. Právě kvůli rychlosti Super Saberů vzniklo heslo Wild Weaselů "První tam, poslední ven".
Ne všechny Super Sabery verze F létaly jako Wild Weasel nebo FAC, některé prováděly běžné bombardovací akce.
F-100F, 612.TFS / 35.TFW. Phan Rang, červenec 1966.
F-100F 416.TFS, v době, kdy skvadrona bázovala v Tuy Hoa.
F-100F 352.TFS/35.TFW, Phan Rang, 1971.