Republic F-105 Thunderchief
Téma obsahuje: verze F-105D, F-105F, F-105G.

F-105D Nadzvukový jednomotorový jednomístný stíhací bombardér.

 

F-105D

Základní technické údaje:

    
 Rozpětí..........................................10,65 m
 Délka.............................................19,23 m
 Výška............................................6,01 m
 Max. rychlost..................................2 382 km/h
 Dostup...........................................15 850 m
 Dolet.............................................3 846 km
 Hmotnost: 
 Prázdná.........................................12 579 kg
 Max. vzletová.................................24 495 kg
    
 Motor: J75-P-19W
 Tah motoru.....................................118 kN
 Počet motorů..................................1
    
  Výzbroj:
1 x kanón M61 ráže 20 mm
pumovnice s nosností 3500 kg
5 závěsníků pro 2700 kg nákladu

 

 

 Republic F-105D Thunderchief

F-105D byla nejrozšířenější verzí Thunderchiefu. K jednotkám začaly "déčka" přicházet v roce 1960 a do roku 1964 bylo vyrobeno 610 strojů. Tato verze byla poháněna motorem J75-P-19W s tahem 77,44 kN. Letoun byl vyzbrojen rotačním kanónem M61 "Vulcan". V trupu byla umístěna pumovnice, ve které bylo možno nést jaderné i konvenční pumy. Další pumový náklad mohl být nést na závěsnících pod trupem a pod křídly. Celkem mohl nést kolem šesti tun pum, ve Vietnamu ale rozvážel asi tři tuny pum, na ostatních závěsnících nosil žíznivý "Thud" přídavné nádrže nebo nesl nádrž v pumovnici.

F-105D
F-105D #62-4380, 335.TFS/4.TFW (přidělený k 355.TFW), Takhli, prosinec 1965

F-105 - 100 Missions Většina "stopětek" vzlétala z letišť v Thajsku. Letouny obvykle ještě nad Thajskem tankovaly za letu, poté se vydaly na bombardovací akci na "Sever". Podle potřeby provedly další tankování za letu při cestě zpět. Severní Vietnam byl rozdělen na "balíky tratí - Route Packages". V souvislosti (nejen) se stopětkami se můžete setkat s termínem Pack Six, jedná se o traťový balík RP6A neboli Pack Six Able, se severovietnamským hlavním městem Hanojí a to také znamená s nepříjemnou protiletadlovou obrannou. Severozápadně od Hanoje se také rozkládá pověstný "Hřeben Thudů - Thud Ridge". V prvních letech přímé americké účasti zajišťovaly "Thudy" asi 75 procent taktického bombardování. Thunderchiefy se ale nevláčely pouze s pumovým nákladem, v případě potřeby se dovedly také bránit. Jejich piloti poslali k zemi 28 severovietnamských MiGů. V roce 1970 byly staženy poslední bombardovací F-105D a nad Vietnam létaly pouze F-105F a G jednotek "Wild Weasel".

F-105D #62-4236 v barvě kovu. Letoun patří 13.TFS a byl vyfotografovaný v srpnu 1965 na základně v thajském Koratu.
 
F-105D #62-4405 v kamufláži pro SEA, ale bez kódů perutí na svislé ocasní ploše.
 
F-105D #61-0109 pojmenovaný "Big Kahuna", 357.TFS/355.TFW, 30.prosinec 1967.

 
 Republic F-105F Thunderchief

F-105F byl dvoumístný cvičný stroj. Přestože se jednalo o cvičný stroj, jeho bojový potenciál zůstal plně zachován. Těchto strojů bylo objednáno 143. Později bylo 86 strojů upraveno pro potřeby jednotek "Wild Weasel". Tyto jednotky měly za úkol potlačovat protiletadlovou obranu. Prvními letouny Wild Weasel byly F-100F, ale ty byly pomalé a nestačily rychlejším Thudům. F-105F dostaly radarové naváděcí a výstražné systémy (RHAW), prostředky pro rušení nepřátelských radarů a další avioniku. Zařízení se označuje jako Wild Weasel III. Tyto Thudy bývají také někdy označovány jako EF-105F, nad Vietnam začaly létat od června 1966.
Další upravené F-105F nesly označení "Commando Nail". Šest strojů bylo upraveno pro bombardování z malých výšek za každého počasí, čtyři stroje byly přiděleny ke 44.TFS. Vybrané posádky, tzv. "Ryan's Raiders" s nimi prováděly od dubna 1967 noční bombardování z malých výšek. Později bylo všech šest strojů přebudováno zpět na standart Wild Weasel III.

F-105F v roce 1965.
 
F-105F #63-8301.
 
F-105F "Ryan's Raiders", 44.TFS.

 
 Republic F-105G Thunderchief

F-105G byla zdokonalená verze letounů Wild Weassel. Zásadní rozdíl spočíval ve schopnosti odpalovat protiradarové rakety AGM-78 Standart ARM. Z F-105 byla poprvé odpálena v boji v březnu 1968, ale vylepšené letouny byly přeznačeny na F-105G až na podzim 1969.
F-105G byly dále modernizovány, viditelnou změnou byl kryt rušícího zařízení ALQ-105 na spodní části trupu.

F-105G
F-105G #63-8320, 333.TFS/355.TFW, Takhli, leden 1970

F-105G
F-105G #63-8275, 17.TFS/388.TFW, Korat, 1972

F-105G #62-4425, 17.TFS/388.TFW, Korat, 29.prosinec 1972.

Křídlo Peruť   (tail-code) Období Základna
388.TFW 13.TFS "Panther Pack"*
34.TFS "Rams" (JJ) *
44.TFS "Vampires" (JE)
 
 
 
421.TFS "Fighting Cavaliers"*
469.TFS "Fighting Bulls" (JV) *
17.WWS (JB)
561.TFS, det.1 (WW)**
15.5.66-19.10.67
15.5.66-10.5.69
18.12.64-2.2.65
21.4.65-22.6.65
19.-29.10.65
25.4.67-9.10.69
28.11.65-24.4.67
8.11.65-18.11.68
1.12.71-15.11.74
  
Korat, Thajsko
355.TFW 44.WWS "Vampires" (RE)
333.TFS "Redleck Lancers" (RK)
354.TFS "Fighting Buldogs" (RM)
357.TFS "Licking Dragons" (RU)
10.10.69-10.12.70
8.12.65-10.12.70
27.11.65-10.12.70
29.1.66-10.12.70
Takhli, Thajsko
  6010.WWS (ZB)
12.TFS "Dirty Dozen"
 
 
36.TFS "Flying Fiends"
 
67.TFS "Fighting Cocks"

80.TFS "Headhunters"
 
1.11.70-30.11.71
1.-19.2.65
8.2.-9.3.65
15.6.-29.8.65
14.8.-29.10.64
27.8.-26.10.65
18.2.-26.4.65
16.8.-23.10.65
30.10.-29.12.64
27.6.-26.8.65
Korat, Thajsko
Da Nang
Korat, Thajsko
Korat, Thajsko
Korat, Thajsko
Takhli, Thajsko
Korat, Thajsko
Korat, Thajsko
Korat, Thajsko
Takhli, Thajsko

* Squadrony byly v období listopad 1968 až květen 1969 přezbrojeny na F-4E.
**Detašmán 1 od 561.TFS byl jednotkou Wild Weasel.