Cessna O-2 Skymaster
V roce 1960 začala výroba malého dopravního letadla Cessna 336 Skymaster pro šest cestujících, s dvěma motory v tažném a tlačném uspořádání. V roce 1965 byl letoun překonstruován - změnil se úhel nastavení křídla, stroj byl vybaven modernější avionikou a zatahovacím podvozkem. Tento stroj nesl označení Cessna 337 a některé civilní kousky můžete ještě vidět létat například v sousedním Německu.
Cessna O-2A Skymaster
O-2A Tyto stroje měly dvojí řízení, posílený elektrický systém umožňoval instalaci radiostanic, zaměřovače ADF, navigačního systému TACAN a dalšího vybavení. Na závěsnících pod křídlem mohly nést kouřové rakety, neřízené rakety, pouzdra s miniguny nebo výmetnice klamných cílů. Změněno bylo i prosklení kabiny. Letouny měly dvě okna nad sedadly pilotů, další dvě byly na pravé straně trupu - prosklená byla spodní část dveří a další okénko bylo před nimi. Stroje verze A létaly především jako FAC.
Základní technické údaje: | |
Rozpětí.......................................... | 11,6 m |
Délka............................................. | 9,1 m |
Výška............................................ | 2,7 m |
Max. rychlost.................................. | 314 km/h |
Dostup........................................... | ? m |
Dolet............................................. | 2 132 km |
Hmotnost: | |
Prázdná......................................... | 1 291 kg |
Max. vzletová................................. | 2 450 kg |
Motor: IO-360C | |
Výkon motoru................................. | 156 kW |
Počet motorů.................................. | 1 |
Výzbroj: - |
O-2A někde v okolí Pleiku, 1968.
Cessna O-2A v Luscombe Airfield, které využívali Australané. Rok 1969. Dobře je vidět prosklená spodní část dvířek i okénko před nimi.
Cessna O-2B Skymaster
O-2B Tyto stroje byly upraveny z původně civilních letadel. Byly vybaveny třemi reproduktory a zařízením pro shazování letáků. Většina O-2B byla v roce 1967 dopravena do Vietnamu. Zde byly používány k vedení psychologické války. Do konce roku 1970 odebralo USAF celkem 510 letadel obou verzí.
Dvě O-2B 9.SOS z Phan Rang, pravděpodobně rok 1971.
USAF | ||
Křídlo | Peruť | Letiště |
504th TASG | 19.TASS | Bien Hoa |
504th TASG | 20.TASS | Da Nang |
505th TCG | 21.TASS | Phu Cat Tan Son Nhut |
505th TCG | 22.TASS | Nakhom Phanom |
505th TCG | 23.TASS | Nakhom Phanom |
14.SOW | 9.SOS | Than Son Nhut |
VNAF | ||
Křídlo | Peruť | Letiště |
110.OS | Da Nang | |
118.OS | Pleiku |