North American OV-10 Bronco

Jiné úpravy stejného typu letadla: YOV-10

OV-10A  Lehký turbovrtulový dvoumotorový dvoumístný letoun pro FAC a akce COIN.

OV-10A
 
Základní technické údaje:
Rozpětí..........................................12,2 m
Délka.............................................12,4 m
Výška............................................4,8 m
Max. rychlost..................................452 km/h
Dostup...........................................8 230 m
Dolet.............................................2 220 km
Hmotnost:
Prázdná.........................................3 260 kg
Max. vzletová.................................5 670 kg
 
Motor:
turbovrtulový Garrett T76-G-10/-1
Výkon motoru.................................533 kW
Počet motorů..................................2
 
Výzbroj:

OV-10A Bronco byl vyvinut pro potřeby protipovstaleckého boje (COIN = COunter-INsurgency). Pro úkoly COIN byly původně využívány některé starší letouny jako např. T-28D Trojan nebo A-1 Skyraider. Bronco bylo poháněno dvěma turbovrtulovými motory Garret T76-610/12 o výkonu 525 kW. Letoun byl vyzbrojen čtyřmi kulomety M60C ráže 7,62 mm. Ty jsou umístěny v malých "pahýlech" na spodku trupu. Pod těmito "pahýly" je pět závěsníků, prostřední pro 545 kg, ostatní unesou 272 kg nákladu. Náklad do hmotnosti 1 490 kg bylo možné nést v trupové gondole, také zde mohlo být přepravováno pět výsadkářů nebo dva ranění na nosítkách a ošetřovatel.

USAF

Ve Vietnamu začalo letectvo s OV-10A létat v roce 1968, o něco později než USMC. Bronca letectva zpočátku létaly neozbrojená, nenesly ani kulomety v "pahýlech", pouze značkovací rakety. Později létaly s výzbrojí, ale nic těžšího než kulomety a raketnice 70 mm na fotografiích vidět není. Většina těchto strojů plnila úkoly předsunutých návodčí (FAC). USAF použila ve Vietnamu 126 strojů.

OV-10A, Rash
OV-10A Bronco #67-14665, 19.TASS, Quan Loi, 1968.
Letadla s volacím znakem "Rash" podporovala 1st Cavalry Division (Airmobile).


OV-10A Bronco #67-14619 USAF, pravděpodobně 19.TASS.
 

Pave Nail

V roce 1971 začala nad Ho Či Minovou stezkou létat OV-10A označovaná jako "Pave Nail". Pod trupem nesla otočnou věžičku (Pave Spot) s laserovým značkovačem a také optikou, která se dala používat ve dne i v noci. OV-10A "Pave Nail" létaly jako letečtí návodčí a pomocí laseru mohly označovat cíle pro laserem naváděné pumy vypouštěné z phantomů F-4. Kromě ničení cílů se "Pave Nail" Bronca podílela také na vyhledávání a záchraně sestřelených pilotů.
Letouny měly základnu na thajském letišti Nakhon Phanom a patřily pod 23.TASS. Jeden z volacích znaků 23.TASS byl "Nail", proto byly tyto upravené OV-10A označeny jako "Pave Nail".

Věžička měla být otočná o 360° a značkovač mohl směřovat i kolmo dolů. Z fotografie se dá odvodit, jak Pave Spot fungoval. Celá věžička se nejspíš otáčela kolem svislé osy. Značkovač i optika byly umístěny na boku užšího tubusu, který se samostatně otáčel kolem horizontální osy v rozsahu 90°, tedy vodorovně až kolmo dolů.


Pave Spot

Zaměřování prováděl druhý člen posádky. Optika údajně měla jen úzké zorné pole a nehodila se k vyhledávání cílů, pouze k zaměřování. Vyhledávání cílů prováděla posádka "postaru", pomocí dalekohledu.

Kromě věžičky byly letouny vybaveny navigačním systémem LORAN, pomocí kterého mohly být samy naváděny a nebo navádět jiný letoun přímo k cíli. Nápadná anténa je pod trupovým nosníkem. Protože "Pave Nail" Bronca nemohla nést kvůli věžičce přídavnou nádrž na centrálním závěsníku, nesla přídavné nádrže (původem z A-37) pod křídly.

Někdy v roce 1974 byly věžičky z letadel sejmuty, ale systém LORAN i přídavné nádrže zůstaly na letadlech zachovány. Protože v oblasti působily až do roku 1975, dají se tyto bývalé "Pave Nail" na fotografiích zahlédnout a rozpoznat.

OV-10A Pave Nail
OV-10A "Pave Nail" 67-14695, 23.TASS, Nakhon Phanom.

USMC

OV-10A Bronco provozoval ve Vietnamu také USMC. Nejčastěji také ve funkci FAC. Narozdíl od letectva se mariňáci nijak nebránili vyzbrojování Bronca. Standardem byly raketnice 70 mm, ale i rakety Zuni. Několik OV-10A létalo s podvěsy s minigunem 7,62 mm, zkoušely se i kanónové podvěsy. Nejdéle létaly Bronca u jednotky VMO-2 se základnou v Da Nangu, od července 1968 do března 1971. Necelý rok létala OV-10A i u VMO-6 z Quang Tri. Po odchodu VMO-2 z Vietnamu v březnu 1971 převzala jednotka H&MS-11 čtyři jejich Bronca a létala s nimi do konce května 1971, kdy i tato jednotka opustila Vietnam


North American OV-10A perutě USMC VMO-6 se základnou v Quang Tri, 1969. Nejspíš je to stroj 155456.

OV-10A, VMO-6
OV-10A Bronco #155405, VMO-6, Quang Tri, 1969.

NAVY

US Navy si od USMC zapůjčilo 18 OV-10A, ze kterých vytvořilo Light Attack Squadron Four (VAL-4) "Black Ponies". V období 1969-72 měla peruť velitelství v Binh Tuy a dělila se na dva detašmány. Det.Alpha byl umístěn v Binh Tuy, det.Bravo ve Vung Tau. Black Ponies prováděli sledování provozu v deltě Mekongu, ničili případné cíle a podporovali jednotky v oblasti. Například hlídkové čluny námořnictva a také týmy SEALs.
Pokud jde o výzbroj, námořníci trumfli i mariňáky. Ti většinou u podvěšené výzbroje dodržovali nějakou souměrnost, ale námořníci si na souměrnost moc nehráli a jejich Bronca vypadala dost divoce.


OV-10A Bronco jednotky námořnictva VAL-4 "Black Ponies".

OV-10A, VAL-4
OV-10A Bronco #155480, VAL-4, Vung Tau, 1969.

 

OV-10A, VAL-4
OV-10A Bronco #155471, VAL-4, Binh Tuy, červen 1971.

USAF
Skupina Peruť Období Základna
504th TASG 19th TASS 68-71 Bien Hoa
504th TASG 20th TASS 69-73 Da Nang
505th TCG 23rd TASS   Nakhon Phanom
(Thajsko)

USMC
Skupina Peruť Období Základna
MAG-16 VMO-2 68-71 Da Nang
PROVMAG-39 VMO-6 69 Quang Tri
MAG-11 H&MS-11 71 Da Nang

US NAVY
  Peruť   (tailcode) Období Základna
  VAL-4 (UM)
"Black Ponies"
69-72 Binh Tuy (det.A)
Vung Tau (det.B)