North American OV-10 Bronco
OV-10A Lehký turbovrtulový dvoumotorový dvoumístný letoun pro FAC a akce COIN.
OV-10A | |
Základní technické údaje: | |
Rozpětí.......................................... | 12,2 m |
Délka............................................. | 12,4 m |
Výška............................................ | 4,8 m |
Max. rychlost.................................. | 452 km/h |
Dostup........................................... | 8 230 m |
Dolet............................................. | 2 220 km |
Hmotnost: | |
Prázdná......................................... | 3 260 kg |
Max. vzletová................................. | 5 670 kg |
Motor: turbovrtulový Garrett T76-G-10/-1 | |
Výkon motoru................................. | 533 kW |
Počet motorů.................................. | 2 |
Výzbroj: |
OV-10A Bronco byl vyvinut pro potřeby protipovstaleckého boje (COIN = COunter-INsurgency). Pro úkoly COIN byly původně využívány některé starší letouny jako např. T-28D Trojan nebo A-1 Skyraider. Bronco bylo poháněno dvěma turbovrtulovými motory Garret T76-610/12 o výkonu 525 kW. Letoun byl vyzbrojen čtyřmi kulomety M60C ráže 7,62 mm. Ty jsou umístěny v malých "pahýlech" na spodku trupu. Pod těmito "pahýly" je pět závěsníků, prostřední pro 545 kg, ostatní unesou 272 kg nákladu. Náklad do hmotnosti 1 490 kg bylo možné nést v trupové gondole, také zde mohlo být přepravováno pět výsadkářů nebo dva ranění na nosítkách a ošetřovatel.
USAF
Ve Vietnamu začalo letectvo s OV-10A létat v roce 1968, o něco později než USMC. Bronca letectva zpočátku létaly neozbrojená, nenesly ani kulomety v "pahýlech", pouze značkovací rakety. Později létaly s výzbrojí, ale nic těžšího než kulomety a raketnice 70 mm na fotografiích vidět není. Většina těchto strojů plnila úkoly předsunutých návodčí (FAC). USAF použila ve Vietnamu 126 strojů.
OV-10A Bronco #67-14665, 19.TASS, Quan Loi, 1968.
Letadla s volacím znakem "Rash" podporovala 1st Cavalry Division (Airmobile).
OV-10A Bronco #67-14619 USAF, pravděpodobně 19.TASS.
Pave Nail
V roce 1971 začala nad Ho Či Minovou stezkou létat OV-10A označovaná jako "Pave Nail".
Pod trupem nesla otočnou věžičku (Pave Spot) s laserovým značkovačem a také optikou,
která se dala používat ve dne i v noci. OV-10A "Pave Nail" létaly jako letečtí
návodčí a pomocí laseru mohly označovat cíle pro laserem naváděné pumy vypouštěné
z phantomů F-4. Kromě ničení cílů se "Pave Nail" Bronca podílela také na vyhledávání
a záchraně sestřelených pilotů.
Letouny měly základnu na thajském letišti Nakhon Phanom a patřily pod 23.TASS.
Jeden z volacích znaků 23.TASS byl "Nail", proto byly tyto upravené OV-10A označeny jako "Pave Nail".
Věžička měla být otočná o 360° a značkovač mohl směřovat i kolmo dolů. Z fotografie se dá odvodit, jak Pave Spot fungoval. Celá věžička se nejspíš otáčela kolem svislé osy. Značkovač i optika byly umístěny na boku užšího tubusu, který se samostatně otáčel kolem horizontální osy v rozsahu 90°, tedy vodorovně až kolmo dolů.
Pave Spot
Zaměřování prováděl druhý člen posádky. Optika údajně měla jen úzké zorné pole a nehodila se k vyhledávání cílů, pouze k zaměřování. Vyhledávání cílů prováděla posádka "postaru", pomocí dalekohledu.
Kromě věžičky byly letouny vybaveny navigačním systémem LORAN, pomocí kterého mohly být samy naváděny a nebo navádět jiný letoun přímo k cíli. Nápadná anténa je pod trupovým nosníkem. Protože "Pave Nail" Bronca nemohla nést kvůli věžičce přídavnou nádrž na centrálním závěsníku, nesla přídavné nádrže (původem z A-37) pod křídly.
Někdy v roce 1974 byly věžičky z letadel sejmuty, ale systém LORAN i přídavné nádrže zůstaly na letadlech zachovány. Protože v oblasti působily až do roku 1975, dají se tyto bývalé "Pave Nail" na fotografiích zahlédnout a rozpoznat.
OV-10A "Pave Nail" 67-14695, 23.TASS, Nakhon Phanom.
USMC
OV-10A Bronco provozoval ve Vietnamu také USMC. Nejčastěji také ve funkci FAC. Narozdíl od letectva se mariňáci nijak nebránili vyzbrojování Bronca. Standardem byly raketnice 70 mm, ale i rakety Zuni. Několik OV-10A létalo s podvěsy s minigunem 7,62 mm, zkoušely se i kanónové podvěsy. Nejdéle létaly Bronca u jednotky VMO-2 se základnou v Da Nangu, od července 1968 do března 1971. Necelý rok létala OV-10A i u VMO-6 z Quang Tri. Po odchodu VMO-2 z Vietnamu v březnu 1971 převzala jednotka H&MS-11 čtyři jejich Bronca a létala s nimi do konce května 1971, kdy i tato jednotka opustila Vietnam
North American OV-10A perutě USMC VMO-6 se základnou v Quang Tri, 1969. Nejspíš je to stroj 155456.
OV-10A Bronco #155405, VMO-6, Quang Tri, 1969.
NAVY
US Navy si od USMC zapůjčilo 18 OV-10A, ze kterých vytvořilo Light Attack Squadron Four (VAL-4) "Black Ponies".
V období 1969-72 měla peruť velitelství v Binh Tuy a dělila se na dva detašmány. Det.Alpha byl umístěn v Binh Tuy, det.Bravo ve Vung Tau. Black Ponies prováděli sledování provozu v deltě Mekongu, ničili případné cíle a podporovali jednotky v oblasti. Například hlídkové čluny námořnictva a také týmy SEALs.
Pokud jde o výzbroj, námořníci trumfli i mariňáky. Ti většinou u podvěšené výzbroje dodržovali nějakou souměrnost,
ale námořníci si na souměrnost moc nehráli a jejich Bronca vypadala dost divoce.
OV-10A Bronco jednotky námořnictva VAL-4 "Black Ponies".
OV-10A Bronco #155480, VAL-4, Vung Tau, 1969.
OV-10A Bronco #155471, VAL-4, Binh Tuy, červen 1971.
USAF | |||
Skupina | Peruť | Období | Základna |
504th TASG | 19th TASS | 68-71 | Bien Hoa |
504th TASG | 20th TASS | 69-73 | Da Nang |
505th TCG | 23rd TASS | Nakhon Phanom (Thajsko) |
USMC | |||
Skupina | Peruť | Období | Základna |
MAG-16 | VMO-2 | 68-71 | Da Nang |
PROVMAG-39 | VMO-6 | 69 | Quang Tri |
MAG-11 | H&MS-11 | 71 | Da Nang |
US NAVY | |||
Peruť (tailcode) | Období | Základna | |
VAL-4 (UM) "Black Ponies" |
69-72 | Binh Tuy (det.A) Vung Tau (det.B) |