McDonnell Douglas F-4 Phantom II
Téma obsahuje: verze F-4BF-4CF-4DF-4EF-4GF-4J.

Spook F-4 Phantom je patrně nejznámější letadlo vietnamské války. Byl používán jednotkami letectva - USAF, námořnictva - US Navy i námořní pěchoty - USMC. O Phantomu se říká, že je to vítězství hrubé síly nad aerodynamikou. Letoun byl původně objednán námořnictvem a US Marines jako palubní stíhací letoun pro činnost za ztížených povětrnostních podmínek. Aby se letoun vešel do palubních výtahů a hangárů, má Phantom poměrně nízké směrové kormidlo. Jeho funkci tak částečně přebírá výškovka. Proto jsou vodorovné ocasní plochy skloněny šikmo dolů (snad se i v tomto případě používá termín vodorovná ocasní plocha). V době vzniku letadla razili letečtí teoretici myšlenku, že letecké souboje se povedou na velkou vzdálenost raketami, proto nemají první verze F-4 letecké kanóny. Teprve na základě zkušeností z manévrovacích soubojů nad Vietnamem byl u verze F-4E namontován do přední části trupu kanón M61 Vulcan.
Někdy se v souvislosti s Phantomem můžete setkat s postavičkou v dlouhém plášti a širokém klobouku. Je to Spook, jakýsi maskot a zároveň jedna z přezdívek F-4. Někdy se pro Phantom používá i přezdívka Rhino nebo Rhinoceros, ale i další přezdívky, nebo spíš nadávky.

 

F-4B

Základní technické údaje:

    
 Rozpětí..........................................11,7 m
 Délka.............................................17,7 m
 Výška............................................4,9 m
 Max. rychlost..................................2 389 km/h
 Dostup...........................................18 897 m
 Dolet.............................................3 700 km
 Hmotnost: 
 Prázdná.........................................12 700 kg
 Max. vzletová.................................20 230 kg
    
 Motor: J79-GE-8A/8B/8C
 Tah motoru.....................................44,48 kN
 Počet motorů..................................2
    
  Výzbroj:
4 x AIM-7 Sparrow
4 x AIM-9 Sidewinder
 
 McDonnell Douglas F-4B Phantom II

F-4B - (podle starého značení F4H-1) byla první verze Phantomu v operační službě. K operačním squadronám byl dodáván od poloviny roku 1961. Pátého srpna 1964, několik dní po "Incidentu v Tonkinském zálivu", vzlétly z USS Constelation (CVA-64) F-4B jednotek VA-142 a VA-143 aby poskytly krytí letadlům, které v rámci operace "Pierce Arrow" zaútočily na základnu severovietnamských torpédových člunů. Byly to první Phantomy, které se zúčastnily bojových operací ve vietnamské válce.
Jako první sestřel, kterého dosáhl F-4B ve Vietnamu, se udává MiG-17, kterého 17.června 1965 poslala k zemi poblíž Haiphongu posádka ve složení CDR.Louis Page a Lt.John C. Smith Jr. od VF-21, (v ten den byly sestřeleny dva MiGy, druhého dostala posádka Lt.Jack Batson Jr. a LCDR.Robert B. Doremus). Ale dva měsíce před tím, 9.4.1965 sestřelil Terence M. Murphy od VF-96 poblíž ostrova Hainan čínský MiG-17. Sám Murphy byl poté sestřelen raketou Sparrow, kterou vypustil jeden z jeho wingmanů.
První jednotkou USMC, která létala s Phantomy ve Vietnamu, byla VMFA-531. Na základně v Da Nangu přistála 11.4.1965 a o dva dny později začala s bojovými lety. Další jednotky US Marines byly umístěny na základnách ve Vietnamu a v samém závěru americké účasti ve Vietnamu také v Thajsku. Perutě USMC létaly na podporu pozemních jednotek US Marines a také podnikaly útoky na Severní Vietnam a v Laosu.

Poškozený Phantom F-4B #151406, VA-142, Da Nang, 1966.
 
F-4B od VF-21 nad letištěm v Bien Hoa, 1965.
 
Mariňácký F-4B #152258, VMFA-323 "Death Rattlers" na základně v Da Nang.

US NAVY
Křídlo Peruť Typ Tail-code Datum plavby Nosič
CVW-17 VF-11
"Red Rippers"
F-4B AA 6.6.67-15.9.67 CVA-59
CVW-1 VF-14
"Top Hatters"
F-4B AB 21.6.66-21.2.67 CVA-42
CVW-2 VF-21
"Fleelancers"
F-4B NE 6.3.65-23.11.65 CVA-41
29.7.66-23.2.67 CVA-43
4.11.67-25.5.68 CVA-61
CVW-1 VF-32
"Swordsmen"
F-4B AB 21.6.66-21.2.67 CVA-42
CVW-7 VF-41
"Black Aces"
F-4B AG 10.5.65-13.12.65 CVA-62
CVW-15 VF-51
"Screaming Eagles"
F-4B NL 12.11.71-17.7.72 CVA-43
CVW-17 VF-74
"Be-Devilers"
F-4B AA 6.6.67-15.9.67 CVA-59
CVW-7 VF-84
"Jolly Rogers"
F-4B AG 10.5.65-13.12.65 CVA-62
CVW-9 VF-92
"Silver Kings"
F-4B NG 5.11.64-6.5.65 CVA-61
26.10.65-21.6.66 CVA(N)-65
19.11.66-6.7.67
3.1.68-18.7.68
CVW-9 VF-96
"Fighting Falcons"
F-4B NG 5.11.64-6.5.65 CVA-61
26.10.65-21.6.66 CVA(N)-65
19.11.66-6.7.67
3.1.68-18.7.68
CVW-15 VF-111
"Sundowners"
F-4B NL 12.11.71-17.7.72 CVA-43
CVW-11 VF-114
"Aardvarks"
F-4B NH 19.10.65-13.6.66 CVA-63
5.11.66-19.6.67
5.11.66-19.6.67
30.12.68-4.9.69
CVW-14 VF-142
"Ghostriders"
F-4B NK 5.5.64-1.2.65 CVA-64
10.12.65-25.8.66 CVA-61
29.4.67-4.12.67 CVA-64
29.5.68-31.1.69
CVW-14 VF-143
"Pukin´ Dogs"
F-4B NK 5.5.64-1.2.65 CVA-64
10.12.65-25.8.66 CVA-61
29.4.67-4.12.67 CVA-64
29.5.68-31.1.69
CVW-15 VF-151
"Vigilantes"
F-4B NL 7.12.64-1.11.65 CVA-43
26.7.67-6.4.68
7.9.68-18.4.69
23.9.69-1.7.70
12.5.66-3.12.66 CVA-64
CVW-2 VF-154
"Black Knights"
F-4B NE 29.7.66-23.2.67 CVA-43
CVW-15 VF-161
"Chargers"
F-4B NL 7.12.64-1.11.65 CVA-43
26.7.67-6.4.68
7.9.68-18.4.69
23.9.69-1.7.70
12.5.66-3.12.66 CVA-64
CVW-11 VF-213
"Black Lions"
F-4B(G) NH 19.10.65-13.6.66 CVA-63
F-4B 5.11.66-19.6.67
5.11.66-19.6.67
30.12.68-4.9.69

 
 McDonnell Douglas F-4C Phantom II

F-4C - Phantom upoutal pozornost představitelů USAF, kteří v něm viděli taktický stíhač a stroj pro taktický průzkum. Počátkem roku 1962 byly stroje objednány pod označením F-110 Spectre, později, když bylo sjednoceno značení, se z F-110 stal F-4C.
Tuto verzi poháněly motory J79-GE-15, o stejném výkonu jako J79-GE-8, ale spouštěly se pyronáložemi a ne turbospouštěči. Rychlouzávěr pro tankování za letu je umístěn na hřbetě trupu za kabinou pilotů. Letouny USAF mají dvojí řízení, místo navigačního systému Eclipse "Pioneer" používají Litton ASN-48 a radiolokátor APQ-100. F-4C mají také větší kola s nízkotlakými pneumatikami.
První jednotkou s F-4C v jihovýchodní Asii byla 45.TFS, v Thajsku přistála v roce 1965. 10. července sestřelili příslušníci této jednotky dva MiGy, jmenovitě to byly CPT. Thomas S. Roberts / CPT.Ronald C.Anderson a CPT.Kenneth E. Holcombe / CPT. Arthur C. Clark. F-4C byl také první stroj sestřelený raketou SA-2 (24.7.65).

Phantomy letectva v šedém zbarvení. Pravděpodobně rok 1966.
F-4C Phantom II #64-0849, 497th TFS 8th TFW.

 
 McDonnell Douglas F-4D Phantom II

F-4D  Další Phantom pro USAF. Největší změnou oproti F-4C je radiolokátor APQ-109. Cpt. Steve Ritchie od 555.TFS / 432.TRW sestřelil s F-4D tři Migy (a další dva přidal s F-4E).

 

F-4D Phantom II #66-0234-29-MC, 435th TFS 8th TFW.

 
 McDonnell Douglas F-4E Phantom II

F-4E byl také vyráběn pro USAF. Pilotům na F-4 stále scházela hlavňová výzbroj. Často se dostávali tak blízko k severovietnamským MiGům, že nemohli použít rakety. A také je jistější nasypat to protivníkovi do bedny, než spoléhat na někdy náladové rakety. Na F-4C a F-4D se proto občas zavěšovala pouzdra s kanony M61 nebo i s miniguny 7,62 mm (tyto podvěsy začali nosit do boje piloti 366.TFW).

F-4E

Základní technické údaje:

Rozpětí.........................11,70 m
Délka............................19,20 m
Výška.............................5,02 m
Max.rychlost..............2 300 km/h
Dostup........................18 923 m
Dolet...........................3 000 km
Hmotnost:
Prázdná......................13 396 kg
Max.vzletová..............27 964 kg

Motor......................J79-GE-17
Tah motoru..................52,8 kN
Počet......................................2

Výzbroj:
1 x rotační kanon M61A1 Vulcan
4 x AIM-7 Sparrow
4 x AIM-9 Sidewinder

F-4E měl kanon M61 Vulcan se zásobou 639 nábojů nainstalován ve spodní části přídě trupu, "čumák" má F-4E na první pohled znatelně delší. "Éčko" je vybaveno radarem AN/APQ-120, má také silnější motory J79-GE-17. Na náběžné hraně stabizátoru byl umístěný slot, který umožnil snížit přistávací rychlost.
V jihovýchodní Asii jako první létala s F-4E 469. TFS z Koratu, létající do té doby s F-105. Celkem bylo vyrobeno 1387 F-4E, z toho 993 pro USAF.

F-4E
F-4E # 67-0316, 469.TFS / 388. TFW, Korat, 1972.

F-4E Phantom II #67-0283, 469th TFS 8th TFW.

 
 McDonnell Douglas F-4G Phantom II

Od listopadu 1965 do června 1966 létaly ve Vietnamu také stroje označované jako F-4G. Jednalo se o dvanáct strojů upravených z F-4B. Byly vybaveny datovým spojením AN/ASW-21, pomocí kterého se testovalo automatické přistání na letadlové lodi. Jeden z těchto strojů byl nad Severní Vietnamem sestřelen protiletadlovou palbou, ostatní stroje byly později přestavěny zpět na F-4B. F-4G patřily jednotce VF-213 a létaly z paluby USS Kitty Hawk CVA-63.
Tyto stroje tedy neměly nic společného s pozdějšími F-4G (USAF), určenými k potlačení protiletadlové obrany (Wild Weasel).

Během plavby USS Kitty Hawk se v roce 1966 zkoušela na letounech US Navy experimentální kamufláž, kterou byla opatřena polovina strojů. V kamufláži létaly i F-4G od VF-213.

US NAVY
Křídlo Peruť Typ Tail-code Datum plavby Nosič
CVW-11 VF-213
"Black Lions"
F-4G NH 19.10.65-13.6.66 CVA-63

 
 McDonnell Douglas F-4J Phantom II

F-4J vycházel z verze F-4B a byl tedy určený pro US Navy a USMC. Kromě zdokonaleného elektronického vybavení měl také na stabilizátoru umístěn slot, který umožňoval snížit přistávací rychlost. F-4J měl vyšší přistávací rychlost, proto konstruktéři použili kola s nízkotlakými pneumatikami.
Dodávky F-4J probíhaly od prosince 1966 do ledne 1972. Major Thomas Lasseter a Cpt. John D. Commings, vzlétající z USS America CVA-66, sestřelili s F-4J 11. září 1972 MiG-21 a stali se tak jedinou posádkou USMC, která si připsala sestřel severovietnamského letounu.Vyrobeno bylo 522 F-4J.

F-4J Phantom II #155752, VF-21, USS Ranger během plavby 1969-70.
 
F-4J od VF-74 na palubě USS America během plavby v letech 1972-73. V pozadí ocasní plocha A-7C VA-82. Nad vodou se vznáší SH-3G od HC-2 det.66.

US NAVY
Křídlo Peruť Typ Tail-code Datum plavby Nosič
CVW-2 VF-21
"Fleelancers"
F-4J NE 26.10.68-17.5.69 CVA-61
14.10.69-1.6.70
27.10.70-17.6.71
16.11.72-23.1.73
CVW-3 VF-31
"Tomcatters"
F-4J AC 11.4.72-1.2.73 CVA-60
CVW-6 VF-33
"Tarsiers"
F-4J AE 10.4.68-16.12.68 CVA-66
CVW-8 VF-74
"Be-Devilers"
F-4J AJ 5.6.72-24.3.73 CVA-66
CVW-9 VF-92
"Silver Kings"
F-4J NG 6.1.69-2.7.69 CVA(N)-65
10.4.70-21.12.70 CVA-66
1.10.71-30.6.72 CVA-64
CVW-9 VF-96
"Fighting Falcons"
F-4J NG 6.1.69-2.7.69 CVA(N)-65
10.4.70-21.12.70 CVA-66
1.10.71-30.6.72 CVA-64
CVW-6 VF-102
"Diamondbacks"
F-4J AE 10.4.68-16.12.68 CVA-66
CVW-3 VF-103
"Sluggers"
F-4J AC 11.4.72-1.2.73 CVA-60
CVW-11 VF-114
"Aardvarks"
F-4J NH 6.11.70-17.7.71 CVA-63
17.2.72-28.11.72
CVW-14 VF-142
"Ghostriders"
F-4J NK 11.11.69-8.5.70 CVA-64
11.6.71-12.2.72 CVA(N)-65
12.8.72-12.6.73
CVW-14 VF-143
"Pukin' Dogs"
F-4J NK 11.11.69-8.5.70 CVA-64
11.6.71-12.2.72 CVA(N)-65
12.8.72-12.6.73
CVW-2 VF-154
"Black Knights"
F-4J NE 4.11.67-25.5.68 CVA-61
26.10.68-17.5.69
14.10.69-1.6.70
27.10.70-17.6.71
16.11.72-23.1.73
CVW-11 VF-213
"Black Lions"
F-4J NH 6.11.70-17.7.71 CVA-63
17.2.72-28.11.72

Perutě létající s F-4 Phantom II:

USAF
Křídlo Peruť      (tail-code) Letiště
12.TFW 556.TFS (XT)
557.TFS (XC)
558.TFS (XD)
559.TFS (XN)
Cam Ranh Bay
1965 - 1971
35.TFW 390.TFS
480.TFS
Da Nang
1965 - 1966
366.TFW
"Gunfingers"
4.TFS (LA)
35.TFS (B...)
389.TFS (A...)
390.TFS (LF)
421.TFS (LC)
490.TFS (C...)
Da Nang
1966 - 1972
Takhli, Thajsko
1972
3.TFW 35.TFS (PN) Udorn
1972 - 1973
4.TFW (SA)(SC)(SJ) Udorn, Thajsko
1972
8.TFW
"Wolfpack"
25. TFS (FA)
35.TFS
433.TFS (FG)
435.TFS (FO)
497.TFS (FP)
555.TFS (FY)
336.TFS (ED)
Ubon, Thajsko
1965 - 1973
33.TFW (ZF)
(EG)
Korat, Thajsko
1972 - 1973
49.TFW (HO) Takhli, Thajsko
1972
388.TFW 13.TFS
34.TFS (JJ)
35.TFS
421.TFS
469.TFS (JV)
Korat, Thajsko
405.TFW 523.TFS (UP) Ubon, Thajsko
1972 - 1973
432.TRW 4.TFS (LA)
58.TFS
307.TFS
523.TFS
555.TFS (OY)
Udorn, Thajsko
1966 - 1973

 

USMC
Skupina Peruť  (ocasní kód) Základna
MAG-11
MAG-13
MAG-11
VMFA-115 "Silver Eagles" (VE) Da Nang  XII. 65 - XII. 67
Chu Lai    XII. 67 - IX. 70
Da Nang  IX. 70 - IV. 71
MAG-11 VMFA-122 "Crusaders" (DC) Da Nang  XII. 67 - I. 69
MAG-15 VMFA-232 "Red Devils" (WT) Da Nang  IV. 72 - VI.72
Nam Phong, Thajsko VI. 72 - IX.73
MAG-13 VMFA-314 "BlackKnights" (VW) Chu Lai    VIII.66 - VII. 70
MAG-11
MAG-13
VMFA-323 "Death Rattlers" (WS) Da Nang   XII. 65 - VII. 66&
Chu Lai     VII .66 - I. 70
CVW-8 VMFA-333 "Shamrocks" (AJ) CVA-66  5.6. 72-24.3. 73
MAG-11 VMFA-334 "Falcons" (WU) Da Nang    I. 69 -VII. 69
MAG-11 VMFA-513 "Flying Nightmares" (WF) Da Nang   VI. 65 - XII. 65
MAG-11 VMFA-531 "Grey Ghost" (EC) Da Nang   IV. 65 - VI. 65
MAG-11
MAG-13
MAG-11
VMFA-542 "Tigers" (WH) Da Nang   VII. 65 - XII. 65
Chu Lai     IX. 66 - XII. 67
Da Nang   I.69 - II.70

 

US NAVY
Křídlo Peruť Typ Tail-code Datum plavby Nosič
CVW-17 VF-11
"Red Rippers"
F-4B AA 6.6.67-15.9.67 CVA-59
CVW-1 VF-14
"Top Hatters"
F-4B AB 21.6.66-21.2.67 CVA-42
CVW-2 VF-21
"Fleelancers"
F-4B NE 6.3.65-23.11.65 CVA-41
29.7.66-23.2.67 CVA-43
4.11.67-25.5.68 CVA-61
F-4J 26.10.68-17.5.69
14.10.69-1.6.70
27.10.70-17.6.71
16.11.72-23.1.73
CVW-3 VF-31
"Tomcatters"
F-4J AC 11.4.72-1.2.73 CVA-60
CVW-1 VF-32
"Swordsmen"
F-4B AB 21.6.66-21.2.67 CVA-42
CVW-6 VF-33
"Tarsiers"
F-4J AE 10.4.68-16.12.68 CVA-66
CVW-7 VF-41
"Black Aces"
F-4B AG 10.5.65-13.12.65 CVA-62
CVW-15 VF-51
"Screaming Eagles"
F-4B NL 12.11.71-17.7.72 CVA-43
CVW-17 VF-74
"Be-Devilers"
F-4B AA 6.6.67-15.9.67 CVA-59
CVW-8 F-4J AJ 5.6.72-24.3.73 CVA-66
CVW-7 VF-84
"Jolly Rogers"
F-4B AG 10.5.65-13.12.65 CVA-62
CVW-9 VF-92
"Silver Kings"
F-4B NG 5.11.64-6.5.65 CVA-61
26.10.65-21.6.66
19.11.66-6.7.67
3.1.68-18.7.68
CVA(N)-65
F-4J 6.1.69-2.7.69
10.4.70-21.12.70 CVA-66
1.10.71-30.6.72 CVA-64
CVW-9 VF-96
"Fighting Falcons"
F-4B NG 5.11.64-6.5.65 CVA-61
26.10.65-21.6.66
19.11.66-6.7.67
3.1.68-18.7.68
CVA(N)-65
F-4J 6.1.69-2.7.69
10.4.70-21.12.70 CVA-66
1.10.71-30.6.72 CVA-64
CVW-6 VF-102
"Diamondbacks"
F-4J AE 10.4.68-16.12.68 CVA-66
CVW-3 VF-103
"Sluggers"
F-4J AC 11.4.72-1.2.73 CVA-60
CVW-15 VF-111
"Sundowners"
F-4B NL 12.11.71-17.7.72 CVA-43
CVW-11 VF-114
"Aardvarks"
F-4B NH 19.10.65-13.6.66
5.11.66-19.6.67
5.11.66-19.6.67
30.12.68-4.9.69
CVA-63
F-4J 6.11.70-17.7.71
17.2.72-28.11.72
CVW-14 VF-142
"Ghostriders"
F-4B NK 5.5.64-1.2.65 CVA-64
10.12.65-25.8.66 CVA-61
29.4.67-4.12.67
29.5.68-31.1.69
CVA-64
F-4J 11.11.69-8.5.70
11.6.71-12.2.72
12.8.72-12.6.73
CVA(N)-65
CVW-14 VF-143
"Pukin´ Dogs"
F-4B NK 5.5.64-1.2.65 CVA-64
10.12.65-25.8.66 CVA-61
29.4.67-4.12.67
29.5.68-31.1.69
CVA-64
F-4J 11.11.69-8.5.70
11.6.71-12.2.72
12.8.72-12.6.73
CVA(N)-65
CVW-15 VF-151
"Vigilantes"
F-4B NL 7.12.64-1.11.65
26.7.67-6.4.68
7.9.68-18.4.69
23.9.69-1.7.70
CVA-43
12.5.66-3.12.66 CVA-64
CVW-5 NF 16.4.71-6.11.71
10.4.72-3.3.73
CVA-41
CVW-2 VF-154
"Black Knights"
F-4B NE 29.7.66-23.2.67 CVA-43
F-4J 4.11.67-25.5.68
26.10.68-17.5.69
14.10.69-1.6.70
27.10.70-17.6.71
16.11.72-23.1.73
CVA-61
CVW-15 VF-161
"Chargers"
F-4B NL 7.12.64-1.11.65
26.7.67-6.4.68
7.9.68-18.4.69
23.9.69-1.7.70
CVA-43
12.5.66-3.12.66 CVA-64
CVW-5 NF 16.4.71-6.11.71
10.4.72-3.3.73
CVA-41
CVW-11 VF-213
"Black Lions"
F-4B(G) NH 19.10.65-13.6.66 CVA-63
F-4B 5.11.66-19.6.67
5.11.66-19.6.67
30.12.68-4.9.69
F-4J 6.11.70-17.7.71
17.2.72-28.11.72