Lockheed SP-2H Neptune
První verze hlídkového protiponorkového a protilodního letounu letounu P2V přišla do řadové služby už v roce 1947. Do konce výroby (u firmy Lockheed) v roce 1962 vzniklo sedm základních variant (P2V-1 až P2V-7, podle značení používaného před rokem 1962) a mnoho dalších modifikací.
SP-2H | |
Základní technické údaje: | |
Rozpětí.......................................... | 31,6 m |
Délka............................................. | 27,8 m |
Výška............................................ | 8,5 m |
Max. rychlost.................................. | 674 km/h |
Dostup........................................... | 6 827 m |
Dolet............................................. | 7 000 km |
Hmotnost: | |
Prázdná......................................... | 19 011 kg |
Max. vzletová................................. | 36 240 kg |
Motor: pístový Wright R-3350-32W | |
Výkon motoru................................. | 2 759 kW |
Počet motorů.................................. | 2 |
Pomocné motory: proudový Westinghouse J34-WE-36 | |
Tah motoru..................................... | 14,4 kN |
Počet motorů.................................. | 2 |
Výzbroj: |
SP-2H BuNo 145910, VP-4, Da Nang, květen 1965.
SP-2H (P2V-7S) Neptune ve své nejobvyklejší roli - hlídkový letoun pro boj s ponorkami. Na první pohled se letouny sedmé modelové řady dají poznat podle změněného zasklení kabiny. Letoun dostal vylepšené motory R-3350-32W a pomocné proudové J-34-WE-36.
První hlídkové SP-2 přistály v Jižním Vietnamu na podzim 1964, krátce po "incidentu v Tonkinském zálivu". Detachment VP-42 byl umístěn v Tan Son Nhut do února 1965. V té době náhodou zahlédl pilot vrtulníku severovietnamský trawler zakotvený u jihovietnamského pobřeží. Loď vezla velké množství zbraní. Tento "Vun Ro Bay incident" potvrdil domněnky o pašování zbraní do Jižního Vietnamu. Na základě toho byla v březnu 1965 spuštěna operace Market Time, která monitorovala lodní dopravu v Severním a Jižním Vietnamu. Od té doby byl v Jižním Vietnamu umístěn vždy minimálně jeden detašmán námořních hlídkových letounů.
Perutě SP-2H byly obvykle převeleny na 6-7 měsíců buď do Japonska nebo na Filipíny. Odtud posílaly do Jižního Vietnamu odřady nejčastěji o počtu 6-7 strojů. Do jara 1967 bylo základnou SP-2H letiště Tan Son Nhut, v dubnu 1967 se Neptuny přesunuly na námořní základnu v Cam Ranh Bay. To už ale služba neptunů SP-2H pomalu končila, protože i zbytek jednotek s SP-2H postupně přecházel na letouny P-3 Orion. Poslední jednotka s SP-2H odlétla z Vietnamu v únoru 1969, ale již od května 1968 většinu hlídkových letů prováděly P-3 Orion.
Na na letecké části operace Market Time se podílely námořní SP-2 Neptune, P-3 Orion a létající čluny SP-5B Marlin. Tyto stroje startovaly ze základen v Jižním Vietnamu (Tan Son Nhut a Cam Ranh Bay), Filipín (Sangley Point) a Thajska (U Tapao).
SP-2H BuNo 144683, VP-2, Tan Son Nhut, červen 1966.
SP-2H Neptune #144683 perutě VP-42 na letecké základně námořnictva v Cam Ranh Bay.
Duben 1966, SP-2H Neptune #150280 perutě VP-1 jižně od Vung Tau.
SP-2H | |||
Peruť | Období | Letiště | Pozn. |
VP-1 (YB) | (07.X.1964 - 01.IV.1965) 13.II.1966 - 27.V.1966 15.V.1967 - 12.XI.1967 15.VIII.1968 - 25.II.1969 |
Tan Son Nhut, Da Nang Tan Son Nhut Cam Ranh Bay Cam Ranh Bay |
* Pozn. |
VP-2 (YC) | 15.III.1965 - 1.V.1965 25.V.1966 - 30.IX.1966 01.X.1967 - 01.II.1968 (?) 01.II.1968 - 30.III.1968 |
Tan Son Nhut, Da Nang Tan Son Nhut Tan Son Nhut Cam Ranh Bay |
|
VP-4 (YD) | 19.IV.1965 - ?.?.1965 | Tan Son Nhut, Da Nang (?) | |
VP-17 (ZE) | (09.VII.1965 - 06.II.1966) 01.X.1966 - 30.III.1967 09.XI.1967 - 29.IV.1968 |
Tan Son Nhut Tan Son Nhut Cam Ranh Bay |
* Pozn. |
VP-42 (RB) | 18.IX.1964 - 19.IX.1964 X.1964 - II.1965 08.X.1965 - 13.II.1966 31.III.1967 - 30.IX.1967 02.IV.1967 - 1.XII.1967 (10.III.1968 - 3.IX.1968) |
Tan Son Nhut Tan Son Nhut Tan Son Nhut Tan Son Nhut Cam Ranh Bay Cam Ranh Bay |
* Pozn. |