Lockheed SP-2H Neptune

Jiné úpravy stejného typu letadla: AP-2, NP-2, OP-2 .

První verze hlídkového protiponorkového a protilodního letounu letounu P2V přišla do řadové služby už v roce 1947. Do konce výroby (u firmy Lockheed) v roce 1962 vzniklo sedm základních variant (P2V-1 až P2V-7, podle značení používaného před rokem 1962) a mnoho dalších modifikací.

SP-2H
 
Základní technické údaje:
Rozpětí..........................................31,6 m
Délka.............................................27,8 m
Výška............................................8,5 m
Max. rychlost..................................674 km/h
Dostup...........................................6 827 m
Dolet.............................................7 000 km
Hmotnost:
Prázdná.........................................19 011 kg
Max. vzletová.................................36 240 kg
 
Motor:
pístový Wright R-3350-32W
Výkon motoru.................................2 759 kW
Počet motorů..................................2
 
Pomocné motory:
proudový Westinghouse J34-WE-36
Tah motoru.....................................14,4 kN
Počet motorů..................................2
 
Výzbroj:

SP-2H, VP-4
SP-2H BuNo 145910, VP-4, Da Nang, květen 1965.

SP-2H   (P2V-7S) Neptune ve své nejobvyklejší roli - hlídkový letoun pro boj s ponorkami. Na první pohled se letouny sedmé modelové řady dají poznat podle změněného zasklení kabiny. Letoun dostal vylepšené motory R-3350-32W a pomocné proudové J-34-WE-36.

První hlídkové SP-2 přistály v Jižním Vietnamu na podzim 1964, krátce po "incidentu v Tonkinském zálivu". Detachment VP-42 byl umístěn v Tan Son Nhut do února 1965. V té době náhodou zahlédl pilot vrtulníku severovietnamský trawler zakotvený u jihovietnamského pobřeží. Loď vezla velké množství zbraní. Tento "Vun Ro Bay incident" potvrdil domněnky o pašování zbraní do Jižního Vietnamu. Na základě toho byla v březnu 1965 spuštěna operace Market Time, která monitorovala lodní dopravu v Severním a Jižním Vietnamu. Od té doby byl v Jižním Vietnamu umístěn vždy minimálně jeden detašmán námořních hlídkových letounů.

Perutě SP-2H byly obvykle převeleny na 6-7 měsíců buď do Japonska nebo na Filipíny. Odtud posílaly do Jižního Vietnamu odřady nejčastěji o počtu 6-7 strojů. Do jara 1967 bylo základnou SP-2H letiště Tan Son Nhut, v dubnu 1967 se Neptuny přesunuly na námořní základnu v Cam Ranh Bay. To už ale služba neptunů SP-2H pomalu končila, protože i zbytek jednotek s SP-2H postupně přecházel na letouny P-3 Orion. Poslední jednotka s SP-2H odlétla z Vietnamu v únoru 1969, ale již od května 1968 většinu hlídkových letů prováděly P-3 Orion.

Na na letecké části operace Market Time se podílely námořní SP-2 Neptune, P-3 Orion a létající čluny SP-5B Marlin. Tyto stroje startovaly ze základen v Jižním Vietnamu (Tan Son Nhut a Cam Ranh Bay), Filipín (Sangley Point) a Thajska (U Tapao).

SP-2H, VP-2
SP-2H BuNo 144683, VP-2, Tan Son Nhut, červen 1966.


SP-2H Neptune #144683 perutě VP-42 na letecké základně námořnictva v Cam Ranh Bay.

Duben 1966, SP-2H Neptune #150280 perutě VP-1 jižně od Vung Tau.

SP-2H
Peruť Období Letiště Pozn.
VP-1 (YB) (07.X.1964 - 01.IV.1965)
13.II.1966 - 27.V.1966
15.V.1967 - 12.XI.1967
15.VIII.1968 - 25.II.1969
Tan Son Nhut, Da Nang
Tan Son Nhut
Cam Ranh Bay
Cam Ranh Bay
* Pozn.
 
 
 
VP-2 (YC) 15.III.1965 - 1.V.1965
25.V.1966 - 30.IX.1966
01.X.1967 - 01.II.1968 (?)
01.II.1968 - 30.III.1968
Tan Son Nhut, Da Nang
Tan Son Nhut
Tan Son Nhut
Cam Ranh Bay
 
VP-4 (YD) 19.IV.1965 - ?.?.1965 Tan Son Nhut, Da Nang (?)  
VP-17 (ZE) (09.VII.1965 - 06.II.1966)
01.X.1966 - 30.III.1967
09.XI.1967 - 29.IV.1968
Tan Son Nhut
Tan Son Nhut
Cam Ranh Bay
* Pozn.
 
 
VP-42 (RB) 18.IX.1964 - 19.IX.1964
X.1964 - II.1965
08.X.1965 - 13.II.1966
31.III.1967 - 30.IX.1967
02.IV.1967 - 1.XII.1967
(10.III.1968 - 3.IX.1968)
Tan Son Nhut
Tan Son Nhut
Tan Son Nhut
Tan Son Nhut
Cam Ranh Bay
Cam Ranh Bay
 
 
 
 
 
* Pozn.

* Pozn: Mezi uvedenými daty byla peruť umístěna buď v Japonsku nebo na Filipínách a do Jižního Vietnamu posílala jen stroje k příležitostnému posílení detašmánů jiných perutí.