Lockheed AP-2 Neptune
Téma obsahuje: verze AP-2E, AP-2H.

Pod označením AP-2 létalo několik upravených, původně hlídkových Lockheedů SP-2 Neptune.

 
 Lockheed AP-2E Neptune

Patch 1st RR Co AP-2E  Pod tímto označením létal Neptune u US Army. AP-2E sloužil u 1.Radio Research Company, která operovala ze základny námořnictva v zátoce Cam Ranh od června 1967 do dubna 1972. Podle volacích znaků byla jednotka známá jako "Crazy Cat" a "Ceflien Lion".
Radio Research Company bylo krycí označení pro Army Security Agency Company. Letouny prováděly shromažďování rádiových signálů a zpočátku se snad podílely i na shromažďování elektronických signálů z Ho Či Minovi stezky (operace Igloo White). Také při sběru radiových signálů měla jednotka zvláštní zaměření na Ho Či Minovu stezku.
I označení AP-2E bylo pouze krycí označení. Odpovídající označení letadel by mělo být RP-2E nebo EP-2E.

AP-2E (RP-2E/EP-2E) měl základ ve starším námořním SP-2E (starší označení P2V-5FD). Rozsah úprav není znám. Volba na námořní neptuny padla pro jejich vytrvalost letu, ve vzduchu vydržely běžně 14 hodin. Letoun měl dva motory Wright Cyclone R-3350-30N o výkonu 2 796 kW a dva pomocné proudové motory Westinghouse J34-WE-34 pod křídly.

1.Radio Research Company (Aviation) používala 6 letounů AP-2E: 131526, 131531, 131429, 131485, 131492, 131496


AP-2E (#131492) "The Hog", 1.RR Co (1.ASA Company), Cam Ranh Bay, 1972.
U tohoto stroje byl zachován původní plexisklový "nos", ostatní stroje měly předek trupu neprůhledný.

Dva snímky armádního AP-2E #131485, 1st Radio Research Company (krycí název pro 1st Army Security Agency Company) na základně US Navy v Cam Ranh Bay, rok 1969.
 

AP-2E   (US Army)
Křídlo Peruť Letiště
  1.RRC Cam Ranh Bay
1967 - 1972

 
 Lockheed AP-2H Neptune

VAH-21 AP-2H  Americké námořnictvo hledalo letoun vhodný k nočnímu sledování provozu a případnému ničení cílů na cestách a řekách vedoucích z Kambodže do jižního Vietnamu. V programu nazvaném TRIM (Trails and Road Interdiction, Multisensor) se rozhodlo přestavět čtyři SP-2H na gunship s označením AP-2H. Pod trupem byl místo velkého radaru APS-20 pro vyhledávání lodí a ponorek nainstalován menší vyhledávací radar AN/APQ-92. Místo detektoru magnetických anomálií (MAD) byla na konci trupu střelecká věž s dvěma 20-ti mm kanóny. Zadní střelec používal přístroj pro noční vidění pracující na principu zesílení zbytkového světla hvězd a měsíce (starlight scope). V "podbradku" pod přídí byly namontovány FLIR (dopředu směřující infračervený systém reagující na tepelné vyzařování) a LLLTV (TV systém s vysokou rozlišovací schopností). K dalšímu vybavení patřil zaměřovací systém DIANE a Black Crow (senzor reagující na neodrušené zapalování nákladních automobilů). Letouny také létaly s radary s bočním vyzařováním (SLAR). Vyzbrojeny byly podvěsy SUU-11A/1A s miniguny a v pumovnici nesly granátomet XM-149 ráže 40 mm. Na výfucích a výstupních tryskách proudových motorů byly nainstalovány tlumiče ohně.
  Všechny čtyři AP-2H byly přiděleny squadroně VAH-21. V období 1.9.1968 až 16.6.1969 vzlétaly letouny ze základny v zátoce Cam Ranh na mise nad oblast "Parrots Beak" v deltě Mekongu, operovaly také nad Kambodžou i Laosem a také nad Ho Či Minovou stezkou. V roce 1969 se všechna letadla vrátila do Spojených států. Jeden z AP-2H by měl být umístěn v Pima County Air Museum, Tucson, Arizona.

Výrobní čísla P2V-7 přestavěných na AP-2H
#135620 1  
#145902 4 "Iron Butterfly"
#148337 3 "Napalm Nellie"
#148353 2 "Deuces Wild"


AP-2H "Napalm Nellie" jednotky VAH-21 se základnou v Cam Ranh Bay.

AP-2H #148337 pravděpodobně na základně v Nakhon Phanom.
 
 

AP-2H
Křídlo Peruť Letiště
  VAH-21 Cam Ranh Bay
1968 - 1969