Sikorsky CH-3 Sea King
Téma obsahuje: verze CH-3C, CH-3E.

CH-3 (S-61R)  Dvoumotorový víceúčelový vrtulník klasického uspořádání s pětilistým nosným i vyrovnávacím rotorem. Vodotěsný trup umožňuje přistávat na vodní hladině.

 

CH-3E

Základní technické údaje:

    
 Průměr nos. rotoru.........................18,90 m
 Průměr vyr. rotoru..........................3,15 m
 Délka trupu...................................17,45 m
 Výška..........................................5,51 m
 Max. rychlost................................265 km/h
 Cestovní rychlost...........................245 km/h
 Dostup.........................................3 700 m
 Dolet...........................................7890 km
 Hmotnost: 
 Prázdná.......................................5 625 kg
 Max. vzletová...............................8 835 kg
    
 Motor: turbohřídelový T58-GE-5
 Výkon motoru................................1 1118 kW
 Počet motorů................................2
    
 
 Sikorsky CH-3C Seaking

CH-3C (S-61R) byla transportní verze pro USAF. Vycházel z námořního SH-3, ale byl výrazně přepracován. Plováky se staly součástí trupu, nákladová kabina byla přístupná sklopnou záďovou rampou a dveřmi na pravé straně trupu. Přepracovaný byl i podvozek. Zatímco SH-3 měl záďové kolečko, CH-3 dostal příďový podvozek. Příďová noha zůstávala za letu v polozatažené poloze. Hlavní podvozkové nohy se zatahovaly do gondol na bocích trupu. CH-3C poháněly motory T58-GE-1 o výkonu 2 x 969 kW. Kabina byla určena pro 25 až 30 vojáků, 15 raněných nebo 2 270 kg nákladu.

Vrtulníky CH-3C byla v jihovýchodní Asii vyzbrojena pravděpodobně jen jediná jednotka a to 20th Helicopter Squadron USAF, později přeznačena na 20th Special Operations Squadron, známá také jako "Pony Express". Bojovou činnost započala peruť ve Vietnamu v prosinci 1965. Její původní zaměření bylo velice široké, od přepravy materiálu, asistenci na stavbách po záchranné operace. Letky byly původně umístěny v Tan Son Nhut, Da Nangu a Nha Trang. O něco později byly dva stroje přesunuty do Nakhon Phanom v Thajsku. Na konci jara 1966 se do thajského Udornu přesunuly letky z Nha Trang a Da Nangu. Z Thajska squadrona podporovala vedení nekonvenční války, spolupracovala s teamy MACV-SOG, vysazovala a vyzvedávala osoby na území Laosu, Kambodže i Severního Vietnamu.

Vrtulníky CH-3C byly již během roku 1966 nahrazovány nebo přestavěny na verzi CH-3E. Například známá "Black Mariah" (#63-09676) byla jedním z původních CH-3C, se kterými přišla jednotka do Vietnamu a byla přestavěna na standart CH-3E.

 
 Sikorsky CH-3E Seaking

CH-3E byla vylepšená transportní verze pro USAF. Poháněly ji výkonější motory T-58-GE-5 o výkonu 1 118 kW.

Vrtulníky CH-3E používala v SEA 20.SOS. Na podzim 1967 byla v thajském Nakhon Phanom umístěna další vrtulníková peruť zvláštních operací - 21st SOS, která byla rovněž uživatelem CH-3E a plnila obdobné úkoly jako 20.SOS

Čtyři CH-3E létaly také u 350th Strategic Reconnaissance Squadron, peruť příslušela křídlu 100th SRW. Peruť prováděla průzkum pomocí bezpilotních letadélek (dronů) AQM-34, vyvinutých z cvičných cílů. Letouny byly vypouštěny a řízeny z upravených Herculesů DC-130. Po skončení mise byl dron nasměrován nad moře, kde byl připravený vrtulník CH-3E. Průzkumný letounek obdržel signál k vypnutí motoru a vypuštění padáku. Nad hlavním padákem byl ještě malý padáček, úkolem posádky vrtulníku bylo zachytit tento padáček pomocí "háku" na zařízení se zkratkou MARS (Mid-Air Retrieval System). Po zachycení byl pomocí navijáku dron vytažen pod vrtulník a odtransportován na základnu.
Vrtulníky CH-3E 350.SRS byly upraveny. Chyběla sklopná rampa, v zadní části nákladové kabiny byl nainstalován systém MARS, v přední části byl naviják, lano procházelo otvorem v podlaze.
Letouny DC-130 nejprve startovaly z Bien Hoa, ale drony byly po zachycení dopravovány do Da Nangu, kde si je DC-130 vyzvedly a přelétly zpět do Bien Hoa. V roce 1970 se operace přesunula do Thajska, vrtulníky 350.SRS měly základnu v Nakhon Phannom.

CH-3E #67-14703, 21st SOS, září 1968.
 
CH-3 #63-09676 "Black Mariah" (20th SOS) na tréninkové základně Cap Piney v Thajsku.
 
Emerson TAT-102 (Tactical Armament Turret-102), otočná věžička s rotačním kulometem, které bylo možné přidělat k CH-3 (nebo třeba HH-3A). Fotografie pochází od příslušníka 21st SOS "Dust Devils".
 
Vrtulníky CH-3E 350 SRS/100 SRW sloužily k zachytávání bezpilotních (průzkumných) letadélek AQM-34 pomocí zařízení MARS. Na fotografii vrtulník se spuštěným MARS.
 
CH-3E 350.SRS s dronem. Fotografie pochází z Da Nangu.