Convair F-102A Delta Dagger

Jiné úpravy stejného typu letadla: TF-102

F-102A  Jednomístný jednomotorový přepadový stíhač. Výzbroj, kterou tvořilo šest raket AIM-4 Falcon (3 s infračerveným naváděním a 3 s poloautomatickým radiolokačním naváděním) byla uložena v pumovnici v trupu. Křídlo typu delta. Možnost nést přídavné nádrže po 863 l zavěšené pod křídlem. Pokud měl letoun zavěšené přídavné nádrže, nemohl letět nadzvukovou rychlostí. Některé (minimálně jeden) F-102A, které byly ve Vietnamu, měly dodatečně montované zařízení pro tankovaní za letu. Do řadové služby v USAF zaveden v roce 1956. Vyrobeno 875 kusů.

F-102A
 
Základní technické údaje:
Rozpětí..........................................11,6 m
Délka.............................................20,8 m
Výška............................................6,4 m
Max. rychlost..................................1 238 km/h
Dostup...........................................16 460 m
Dolet.............................................2 172 km
Hmotnost:
Prázdná.........................................8 630 kg
Max. vzletová.................................14 288 kg
 
Motor:
proudový Pratt & Whitney J57-P-23
Tah motoru.....................................76,5 kN
Počet motorů..................................1
 
Výzbroj:

F-102 byly především využívány pro obranu vzdušného prostoru v roli záchytných stíhačů. Detašmány několika, obvykle 3-6 strojů, byly umístěny na letištích v Thajsku a v Jižním Vietnamu.
První stroje byly umístěny v Thajsku. Kvůli zhoršující se politické situaci v Laosu požadovali thajští představitelé větší ochranu vzdušného prostoru. Spuštěna byla operace Bell Tone, kdy bylo v dubnu 1961 na bangkokské letiště Don Muang převeleno nejprve šest F-100, které v srpnu vystřídaly čtyři F-102 z 509.FIS (op.Bell Tone II). 509.FIS měla domovskou základnu na filipínské základně Clark a tato peruť nejčastěji vysílala detašmány do oblasti jihovýchodní Asie.

F-102A
F-102A #56-0967, Tan Son Nhut, leden 1966.

V březnu 1962 vyslal 509.FIS odřad přímo do Jižního Vietnamu, na saigonské letiště Tan Son Nhut. Jednalo se o 3 F-102 a 1 TF-102 (op.Water Glass). Vyslání detašmánu mělo souvislost se zachycením nízko-letících cílů v oblasti Pleiku. V rámci operace Water Glass se F-102 po šesti týdnech střídaly s EA-1F, letouny včasné výstrahy US Navy. V květnu 1963 se F-102 vrátily zpět na domovskou základnu na Filipínách, ale v případě potřeby byly schopny přemístění do Jižního Vietnamu během 12 hodin.
V letech 1963-64 se detašmány s F-102 občas vrátily do Jižního Vietnamu (pod pozměněným názvem op.Candy Machine), ale do stálé rotace se vrátily po incidentu v tonkinském zálivu. Po šesti strojích bylo umístěno v Tan Son Nhut (v roce 1966 přemístěno do Bien Hoa) a v Da Nangu. K detašmánu v thajském Don Muang přibyl v roce 1966 odřad umístěný v Udornu.
V létě 1966 byla na základnu Clark přemístěna další peruť s F-102. 64.FIS převzala vysílání detašmánů do Da Nangu a Don Muang.
Na podzim 1968 byly zrušeny detašmány v Jižním Vietnamu. O rok později opustily F-102 thajský Udorn. Až do léta 1970 zůstal detašmán v Don Muang.

F-102A
F-102A #56-0968, 64.FIS, Da Nang, 1968.

Hlavním úkolem F-102 byla protivzdušná obrana proti nepřátelským letadlům. V případě potřeby dva letouny startovaly do pěti minut, další 2-4 letouny startovaly do půl nebo jedné hodiny.
Když na počátku prosince 1967 přinesla zpravodajská služba informaci, že 7.prosince by mohlo dojít ke vzdušnému útoku na Jižní Vietnam, všechny stroje v Da Nangu, Udornu a Don Muang přešly na pětiminutovou pohotovost. Tento stav trval do 12.prosince, kdy byla v pětiminutové pohotovosti ponechána polovina strojů. Do běžného stavu přešly detašmány 21.prosince.

Protože v protivzdušné obraně až tak moc úkolů nebylo, k leteckému útoku nebo alespoň zásobování ze strany Severního Vietnamu vlastně nikdy nedošlo, byly Delta Daggery využívány i pro jiné účely.
V roce 1965 byl spuštěn "projekt Stove Pipe", v rámci kterého byly F-102 z detašmánu v Tan Son Nhut nasazovány k náletům proti pozemním cílům. Delta Daggery v noci zalétávaly nad Ho Či Minovu stezku, kde pomocí infračervených snímačů vyhledávaly zdroje tepla (automobily) a odpalovaly proti nim rakety Falcon s infračerveným naváděním. I když piloti neviděli rozsah škod, pravidelně pozorovali sekundární výbuchy. Piloti F-102 přešli i k denním útokům, kdy odpalovali proti cílům rakety FFAR. Na svém kontě mají zničený most, 106 budov a 16 potopených sampanů. 15.prosince 1965 byla jedna F-102 při náletu sestřelena protiletadlovou palbou.
Dalším úkolem, kterým byly F-102 pověřovány, byl doprovod letadel s VIP. Delta Daggery poskytovaly také doprovod bombardérům B-52. Právě při jedné CAP (Combat Air Patrol) pro B-52 byla 3.února 1968 raketou Atoll odpálenou z MiGu-21 zasažena F-102 od 509.FIS a zřítila se v Laosu. Pilot 1LT W.L.Wiggins byl nejprve prohlášen MIA, později byly vráceny a identifikovány jeho ostatky.

Celkem bylo v SEA ztraceno 14 F-102 (a jedna TF-102). Kromě Wigginsovy sestřelené F-102 byly další dvě sestřelené protiletadlovou palbou, čtyři byly zničeny na zemi při útocích VC, sedm bylo odepsaných vlivem operačních ztrát (poruchy, kolize atd.).


F-102A (a TF-102A v popředí), 509.FIS letišti Don Muang v roce 1965.

Kamuflovaný F-102A, 64.FIS na základně v Da Nangu.

Křídlo Peruť Letiště Období Pozn.
51.FIW 16.FIS Tan Son Nhut VIII.64 - IX.65 6 strojů
405.FW 64.FIS (PE) Da Nang
Don Muang
VII.66 - IX.68
VII.66 - XII.69 ?
6 strojů
6 strojů
405.FW 509.FIS (PK) Don Muang
 
Tan Son Nhut
 
 
 
Da Nang
Bien Hoa
Udorn
VIII.61 - VII.66 ?
XI.69 ? - V.70
III.62 - VII.62
VII.62 - V.63
X.63 - XII.63 ?
IX.65 ? - XI.66 ?
VIII.64 - X.65
XI.66 - IX.68
IV.66 ? - XI.69
 
6 strojů
 
střídání s EA-1F
 
6 strojů
6 strojů
6 strojů
6 strojů