Convair F-102A Delta Dagger
F-102A Jednomístný jednomotorový přepadový stíhač. Výzbroj, kterou tvořilo šest raket AIM-4 Falcon (3 s infračerveným naváděním a 3 s poloautomatickým radiolokačním naváděním) byla uložena v pumovnici v trupu. Křídlo typu delta. Možnost nést přídavné nádrže po 863 l zavěšené pod křídlem. Pokud měl letoun zavěšené přídavné nádrže, nemohl letět nadzvukovou rychlostí. Některé (minimálně jeden) F-102A, které byly ve Vietnamu, měly dodatečně montované zařízení pro tankovaní za letu. Do řadové služby v USAF zaveden v roce 1956. Vyrobeno 875 kusů.
F-102A | |
Základní technické údaje: | |
Rozpětí.......................................... | 11,6 m |
Délka............................................. | 20,8 m |
Výška............................................ | 6,4 m |
Max. rychlost.................................. | 1 238 km/h |
Dostup........................................... | 16 460 m |
Dolet............................................. | 2 172 km |
Hmotnost: | |
Prázdná......................................... | 8 630 kg |
Max. vzletová................................. | 14 288 kg |
Motor: proudový Pratt & Whitney J57-P-23 | |
Tah motoru..................................... | 76,5 kN |
Počet motorů.................................. | 1 |
Výzbroj: |
F-102 byly především využívány pro obranu vzdušného prostoru v roli
záchytných stíhačů. Detašmány několika, obvykle 3-6 strojů, byly umístěny na
letištích v Thajsku a v Jižním Vietnamu.
První stroje byly umístěny v Thajsku. Kvůli zhoršující se politické situaci v
Laosu požadovali thajští představitelé větší ochranu vzdušného prostoru. Spuštěna
byla operace Bell Tone, kdy bylo
v dubnu 1961 na bangkokské letiště Don Muang převeleno nejprve šest F-100, které
v srpnu vystřídaly čtyři F-102 z 509.FIS (op.Bell Tone II). 509.FIS měla
domovskou základnu na filipínské základně Clark a tato peruť nejčastěji vysílala
detašmány do oblasti jihovýchodní Asie.
F-102A #56-0967, Tan Son Nhut, leden 1966.
V březnu 1962 vyslal 509.FIS odřad přímo do Jižního Vietnamu, na saigonské
letiště Tan Son Nhut. Jednalo se o 3 F-102 a 1 TF-102 (op.Water Glass).
Vyslání detašmánu mělo souvislost se zachycením nízko-letících cílů v oblasti Pleiku.
V rámci operace Water Glass se F-102 po šesti týdnech střídaly s EA-1F,
letouny včasné výstrahy US Navy. V květnu 1963 se F-102 vrátily zpět na domovskou
základnu na Filipínách, ale v případě potřeby byly schopny přemístění do Jižního
Vietnamu během 12 hodin.
V letech 1963-64 se detašmány s F-102 občas vrátily do Jižního Vietnamu (pod
pozměněným názvem op.Candy Machine), ale do
stálé rotace se vrátily po incidentu v tonkinském zálivu. Po šesti strojích bylo
umístěno v Tan Son Nhut (v roce 1966 přemístěno do Bien Hoa) a v Da Nangu. K
detašmánu v thajském Don Muang přibyl v roce 1966 odřad umístěný v Udornu.
V létě 1966 byla na základnu Clark přemístěna další peruť s F-102. 64.FIS převzala
vysílání detašmánů do Da Nangu a Don Muang.
Na podzim 1968 byly zrušeny detašmány v Jižním Vietnamu. O rok později opustily
F-102 thajský Udorn. Až do léta 1970 zůstal detašmán v Don Muang.
F-102A #56-0968, 64.FIS, Da Nang, 1968.
Hlavním úkolem F-102 byla protivzdušná obrana proti nepřátelským letadlům.
V případě potřeby dva letouny startovaly do pěti minut, další 2-4 letouny
startovaly do půl nebo jedné hodiny.
Když na počátku prosince 1967 přinesla zpravodajská služba informaci, že 7.prosince
by mohlo dojít ke vzdušnému útoku na Jižní Vietnam, všechny stroje v Da Nangu,
Udornu a Don Muang přešly na pětiminutovou pohotovost. Tento stav trval do
12.prosince, kdy byla v pětiminutové pohotovosti ponechána polovina strojů. Do
běžného stavu přešly detašmány 21.prosince.
Protože v protivzdušné obraně až tak moc úkolů nebylo, k leteckému útoku
nebo alespoň zásobování ze strany Severního Vietnamu vlastně nikdy nedošlo, byly
Delta Daggery využívány i pro jiné účely.
V roce 1965 byl spuštěn "projekt Stove Pipe", v rámci kterého byly F-102 z
detašmánu v Tan Son Nhut nasazovány k náletům proti pozemním cílům. Delta Daggery
v noci zalétávaly nad Ho Či Minovu stezku, kde pomocí infračervených snímačů
vyhledávaly zdroje tepla (automobily) a odpalovaly proti nim rakety Falcon s infračerveným
naváděním. I když piloti neviděli rozsah škod, pravidelně pozorovali sekundární
výbuchy. Piloti F-102 přešli i k denním útokům, kdy odpalovali proti cílům
rakety FFAR. Na svém kontě mají zničený most, 106 budov a 16 potopených sampanů.
15.prosince 1965 byla jedna F-102 při náletu sestřelena protiletadlovou palbou.
Dalším úkolem, kterým byly F-102 pověřovány, byl doprovod letadel s VIP. Delta
Daggery poskytovaly také doprovod bombardérům B-52. Právě při jedné CAP
(Combat Air Patrol) pro B-52 byla 3.února 1968 raketou Atoll odpálenou z MiGu-21
zasažena F-102 od 509.FIS a zřítila se v Laosu. Pilot 1LT W.L.Wiggins byl nejprve
prohlášen MIA, později byly vráceny a identifikovány jeho ostatky.
Celkem bylo v SEA ztraceno 14 F-102 (a jedna TF-102). Kromě Wigginsovy sestřelené F-102 byly další dvě sestřelené protiletadlovou palbou, čtyři byly zničeny na zemi při útocích VC, sedm bylo odepsaných vlivem operačních ztrát (poruchy, kolize atd.).
F-102A (a TF-102A v popředí), 509.FIS letišti Don Muang v roce 1965.
Kamuflovaný F-102A, 64.FIS na základně v Da Nangu.
Křídlo | Peruť | Letiště | Období | Pozn. |
51.FIW | 16.FIS | Tan Son Nhut | VIII.64 - IX.65 | 6 strojů |
405.FW | 64.FIS (PE) | Da Nang Don Muang |
VII.66 - IX.68 VII.66 - XII.69 ? |
6 strojů 6 strojů |
405.FW | 509.FIS (PK) | Don Muang Tan Son Nhut Da Nang Bien Hoa Udorn |
VIII.61 - VII.66 ? XI.69 ? - V.70 III.62 - VII.62 VII.62 - V.63 X.63 - XII.63 ? IX.65 ? - XI.66 ? VIII.64 - X.65 XI.66 - IX.68 IV.66 ? - XI.69 |
6 strojů střídání s EA-1F 6 strojů 6 strojů 6 strojů 6 strojů |