Boeing B-52 Stratofortress
B-52 Osmimotorový těžký strategický bombardér. Posádku tvořilo šest mužů.
Boeing B-52D Stratofortress
B-52D byl poháněn motory J57-P-29W. Jeho max. vzletová hmotnost činila 204 120 kg. Letoun měl pro vlastní ochranu namontován v zadním otočném kulovitém střelišti čtyři kulomety ráže 12,7 mm s automatickým systémem pro zachycení a sledování cíle. V případě selhání tohoto systému mohl zbraň ovládat zadní střelec, který tam zůstával jako záloha. První stroj této verze byl zalétán v roce 1956 a bylo vyrobeno 170 kusů.
B-52D | |
Základní technické údaje: | |
Rozpětí.......................................... | 56,4 m |
Délka............................................. | 48,0 m |
Výška............................................ | 12,4 m |
Max. rychlost.................................. | 995 km/h |
Dostup........................................... | 13 720 m |
Dolet............................................. | 12 078 km |
Hmotnost: | |
Prázdná......................................... | 77 200 kg |
Max. vzletová................................. | 204 120 kg |
Motor: dvouproudový Pratt & Whitney TF30-P-3 | |
Tah motoru..................................... | 61,12 kN |
Počet motorů.................................. | 8 |
Výzbroj: |
Nad Vietnam nejdříve létaly B-52F, které unesly větší množství "železných" pum. B-52D byl stavěn především jako nosič jaderných pum, klasických pum mohl nést 27 (o váze 340 kg). Koncem roku 1965 byl spuštěn projekt "Big Belly". U 82 B-52D byla upravena pumovnice, takže unesl 42 pum o váze 340 kg, nebo 84 o váze 227 kg, další 24 pum po 340 kg mohl nést pod křídelními závěsníky.
B-52D #55-0072 na thajské základně Utapao.
Boeing B-52D s tankerem KC-135.
Boeing B-52F Stratofortress
B-52F vycházel z verze B-52E, poháněn byl však motory J57-P-43W. B-52E a F měly zdokonalené elektronické vybavení a upravenou pumovnici, schopnou pojmout větší množství klasických pum. Ve výzbroji od roku 1958. Vyrobeno 89 kusů.
B-52F #57-0162, 1970
Boeing B-52G Stratofortress
B-52G Celá konstrukce byla odlehčena. B-52G měl nižší a širší svislou ocasní plochu, v křídle měl uloženy integrální nádrže. Místo kulometů byl v zadním střelišti instalován rotační kanón "Vulcan" ráže 20 mm. Střelec již nebyl v zadním střelišti, ale v kabině s ostatní posádkou, odkud mohl na obrazovce sledovat přístroje. Díky většímu množství paliva a odlehčení se podařilo prodloužit dolet asi o čtvrtinu. Ve výzbroji od roku 1958. Vyrobeny 193 kusy.
B-52G #57-6517, Andersen AFB, 1972
Boeing B-52G #58-0244, 72.SW (Prov), Andersen AFB, Guam, 15.prosinec 1972.
B-52 Stratofortress byl známý také pod zkratkou BUFF (Big Ugly Fat Fucker). V únory 1965 byly umístěny B-52F na leteckou základnu Andersen, ležící na ostrově Guam. 18. června 1965 provedly první nálet v rámci operace "Arc Light", při kterém byly bombardovány pozice Vietcongu. Do konce roku 1965 bylo prováděno měsíčně 300 operačních vzletů, denně vzlétaly formace o osmnácti nebo třiceti letounech, ty se potom rozdělily na skupiny o třech letounech. Tyto lety trvaly až 12 hodin.
V roce 1966 byl zvýšen počet měsíčních vzletů na 450, později na 600. 11.dubna 1966 bylo také poprvé bombardováno území severního Vietnamu, jednalo se o průsmyk Mu Gia mezi Vietnamem a Laosem, kterým vedla Ho Či Minova stezka. V první polovině roku 1966 byl spuštěn systém "Combat Skyspot", pomocí tohoto radarového navádění bylo prováděno 75 procent náletů B-52. V únoru 1967 dosáhl počet měsíčních vzletů čísla 800. Víc jich ze základny Andersen nemohlo být provedeno. Na jaře 1967 poskytlo Thajsko základnu Utapao pro vzlety bombardérů B-52, v listopadu 1967 odsouhlasil ministr obrany McNamara 1200 vzletů měsíčně.
Počátkem roku 1968 se B-52 podílely na bombardování severovietnamských pozic kolem obklíčené základny USMC v Khe Sanh. Na obranu Khe Sanh provedly Stratofortressy přes 2 500 vzletů. Protože byl v únoru 1968 zvýšen počet měsíčních vzletů na 1 800, začaly B-52 vzlétat i ze základny Kadena, ležící na japonské Okinawě. Poté, co byla 1. listopadu 1968 ukončena operace "Rolling Thunder", začaly se B-52 více věnovat Ho Či Minově stezce, především části ležící v Laosu. V květnu 1970 poskytovaly B-52 podporu americkým vojákům při výpadu proti komunistickým základnám v Kambodži. Začátkem roku 1971 se B-52 podílely na operaci "Lam Son 719", docházelo také k postupnému snižování měsíčních vzletů, v červnu 1971 to bylo 1000 vzletů. Tyto lety provádělo 42 B-52D z Utapaa.
30.března 1972 překročili Severovietnamci DMZ a zahájili tak "Easter Invasion". Stratofortressy začaly na obranu Jižního Vietnamu opět vzlétat i z Guamu, počet bojových vzletů zvýšil na 1 800. V dubnu podnikalo nálety 105 B-52D, později bylo na Guam umístěno ještě 28 B-52G. Tyto B-52G mohly provádět nálety bez tankování za letu, nesly ale méně bomb. 21. a 23. dubna 1972 provedly B-52 5 útoků na cíle v Severním Vietnamu. V květnu bylo pro nálety na Vietnam vyčleněno 200 B-52, 98 B-52G a 52 B-52D na Guamu, 50 B-52D v Utapau. Mohlo tak být provedeno až 3 150 vzletů za měsíc.
Když 13. prosince 1973 přerušily Severovietnamci mírové rozhovory v Paříži, nařídil prezident Nixon provést operaci "Linebacker II", která měla přinutit komunisty vrátit se k jednacímu stolu. Operace "Linebacker II" trvala od 18. do 29. prosince, bombardéry B-52 provedly více než 1 000 letů. Američané během této operace ztratili 15 B-52 (a také 4 F-4 a 2 F-111). Z těchto patnácti ztracených B-52 bylo 9 verze B-52D a 6 B-52G.
Po uzavření příměří 27.ledna 1973 prováděly B-52 bombardování cílů ležících v Laosu a Kambodži. Zde působily až do 15. srpna 1973, kdy Kongres USA zastavil financování války v jihovýchodní Asii.
Za celou dobu vietnamské války provedly B-52 asi 125 000 vzletů, z toho 55 % připadalo na cíle v Jižním Vietnamu, 27 % na cíle v Laosu, 12 % v Kambodži a 6 % v Severním Vietnamu. Celkem bylo sestřeleno 18 B-52, 13 dalších bylo zničeno následkem havárií a z dalších příčin.
Křídlo | Peruť | Letiště |
7.BW | Andersen, Guam 1972 - 1973 | |
22.BW | Andersen, Guam | |
28.BW | Andersen, Guam | |
47.SW | Andersen, Guam 1972 - 1973 | |
70.BW | Andersen, Guam | |
91.BW | Andersen, Guam | |
92.SAW | Andersen, Guam | |
96.BW | Andersen, Guam | |
99.SAW | Andersen, Guam | |
306.BW | Andersen, Guam | |
307.SW | U-Tapao, Thajsko 1969 - 1973 | |
320.BW | Andersen, Guam 1965 - 1973 | |
454.BW | Andersen, Guam 1965 - 1973 | |
461.BW | Andersen, Guam | |
509.BW | Andersen, Guam | |
4133.BW (Provisional) |
Andersen, Guam 1966 - 1973 | |
4258.SW | U-Tapao, Thajsko 1966 - 1973 |