Douglas AC-47D Spooky

AC-47 Spooky je první z řady letadel, kterým se říká gunship. Přesněji gunship s pevným křídlem, protože označení gunship se užívá i (nebo spíš především) pro silně vyzbrojené vrtulníky např. AH-1 Cobra, AH-64 Apache apod.

 

AC-47D

Základní technické údaje:

    
 Rozpětí..........................................28,9 m
 Délka.............................................19,6 m
 Výška............................................5,2 m
 Max. rychlost..................................368 km/h
 Dostup...........................................7 450 m
 Dolet.............................................2 575 km
 Hmotnost: 
 Prázdná.........................................8 200 kg
 Max. vzletová.................................14 970 kg
    
 Motor: Pratt & Whitney R-1830
 Výkon motoru..................................895 kW
 Počet motorů..................................2
    
  Výzbroj:
3x minigun General Electric GAU-2 7,62mm

Spooky vznikl vyzbrojením C-47. Tyto přestavby byly prováděny přímo ve Vietnamu. AC-47 měl na levé straně v posledních dvou oknech a v nákladních vratech umístěny stojany s rotačními kulomety (miniguny) ráže 7,62mm. Pilot měl u levého ramene zaměřovač z A-1 Skyraideru, pomocí kterého "umísťoval" proud kulometných střel.

Původní "Puff" na letišti v Pleiku v roce 1965.

První AC-47 (nebo spíše FC-47, označení bylo změněno na AC, protože stíhačům se nelíbilo, že by označení F neslo něco takového jako je stará Dakota) působil ve Vietnamu od roku 1964. S letouny se počítalo při obraně palebných základen a táborů Special Forces napadených vietcongem. Spooky ale také přicházely na pomoc pěším jednotkám, které se dostaly pod silnou palbu nepřítele. V roce 1966 byly AC-47 vyslány nad Ho Či Minovu stezku na lov automobilů, ale po ztrátě několika strojů, které měly na svědomí protiletadlové kanóny ráží 37 a 57 mm přenechaly tento job jiným letounům, např. A-26, B-57 a později AC-130.

AC-47D #45-0927, 4th Air Commando Squadron, únor 1968.

Američané používali AC-47 do prosince 1969, potom byla většina strojů předána jihovietnamským leteckým silám a také laoskému, khmérskému a thajskému letectvu. AC-47 jsou také známy pod jmény "Puff, the Magic Dragon" (podle písničky kterou hráli Peter, Paul and Mary, písničku hrají v češtině Rangers-Plavci jako "Drak od Bílé skály"), "Dragoship" nebo "Dragonbreath".

AC-47D 817.AS VNAF na letišti ve Phu Cat, rok 1971.

znak 3.SOS Jeden ze členů létajících na AC-47 si vysloužil Kongresovou medaili cti (Medal of Honor). Třiadvacetiletý John L. Levitow zaskočil 24. února za nemocného kolegu. Jeho úkolem v letounu s volacím znakem Spooky 71 bylo nastavení časování a zážehu na každé z světlic a tu podat dalšímu členu posádky, který trhnutím za šňůru spustil časovač a na povel pilota metrovou světlici vyhodil nákladními vraty. Po půlnoci byl Spooky 71 požádán o osvětlení místa nedaleko Long Binh, severně od Saigonu. Krátce poté co "flarekicker" sgt.Ellis Owen začal shazovat světlice, zasáhl minometný (!) granát ráže 82 mm pravé křídlo. Letoun se zakymácel, v pravé části trupu vznikla metrová díra a kabinou se rozlétly střepiny granátu. Owen v pádu neúmyslně zatáhl za šňůru časovače a upustil světlici na podlahu. Levitow, který měl v pravém boku a noze 40 střepin, pomáhal zraněnému kolegovi do přední části letadla. Všiml si převalující se světlice, která se mohla každým okamžikem vznítit. Přesto jí uchopil a doplazil se s ní k nákladním dveřím a vystrčil ji ven, chvíli předtím než vzplála (magneziová světlice vyvine teplotu 2200°C).

znak 4.SOS AC-47 si velmi dobře plnil úlohu pro kterou byl původně určen - pomáhat napadeným základnám. Letouny neměly ale žádné zvláštní vyhledávací vybavení, osádky se musely spoléhat na světlice a vlastní oči. Letadla sice létala mimo dosah ručních zbraní, ale pro protiletadlová děla byly pomalu letící AC-47 snadným cílem, což se ukázalo při misích nad Ho Či Minovou stezkou. Vojáci se prý cítili daleko lépe, pokud věděli, že je "Puff, the Magic Dragon" poblíž na četnické pochůzce. Někteří ale říkali, že Spooky měl na svém kontě kromě řady mrtvých nepřátel také mnoho Američanů.

 

 

AC-47D #43-49499, 4.SOS.

USAF
Křídlo Peruť Letiště
14.SOW 3.SOS (EL)
4.SOS (EN)
Pleiku

VNAF, 1972
Křídlo Peruť Letiště
92.TW 817.CS Nha Trang