Bell AH-1 Cobra
Téma obsahuje: verze AH-1G, AH-1J.

AH-1  (Bell 209) Jednomotorový (AH-1J dvoumotorový) bitevní vrtulník klasické koncepce s dvoulistým nosným a vyrovnávacím rotorem. Využívá dynamické soustavy z UH-1C. V úzkém trupu sedí vpředu střelec/druhý pilot a za ním pilot/velitel. Střelec ovládá otočnou věž s náměrem +25° až -50° a odměrem 115° na každou stranu. Na křídlech o rozpětí 3,25 m jsou čtyři závěsníky pro přídavnou výzbroj. Prostory posádky a důležité celky jsou chráněny pancéřováním.

 

AH-1G

Základní technické údaje:

    
 Průměr nos. rotoru.........................13,4 m
 Průměr vyr. rotoru..........................2,6 m
 Délka trupu...................................13,4 m
 Výška..........................................4,1 m
 Max. rychlost................................352 km/h
 Cestovní rychlost...........................315 km/h
 Dostup.........................................5 270 m
 Dolet...........................................570 km
 Hmotnost: 
 Prázdná.......................................2 750 kg
 Max. vzletová...............................4 535 kg
    
 Motor: T53-L-13
 Výkon motoru................................1 045 kW
 Počet motorů................................1
    
 
 Bell AH-1G Cobra

AH-1G  Motor T53-L-13 o výkonu 1045 kW redukovaným na 820 kW. Střelecká věž mohla nést dva rotační kulomety M134 ráže 7,62 mm se zásobou 4000 nábojů na zbraň nebo dva granátomety M-129 ráže 40 mm se zásobou 300 nábojů na zbraň, popřípadě jejich kombinaci. Jako přídavnou výzbroj bylo možné zavěsit kombinaci různých raketnic a kulometů. Např: 2x 19 raket v raketnici XM159 + 2x 7 raket v raketnici XM157 (XM158); 2x XM159 + 2x minigun XM18 nebo také 4x XM159 (v tomto případě nesla palivo pouze na třicet minut letu).

AH-1G, D Troop 1st Squadron 1st Cavalry, 1970-71. Pod křídly raketnice XM158.
 
Těžce vyzbrojená Cobra s raketnicemi XM159, D Troop 3rd Squadron 4th Cavalry.
 
Jedna z Cober, které u jednotky upravili zbarvení v "Air Force" stylu. Pod křídlem kombinace pouzdra s minigunem a raketnice XM159 na (2x) 19 raket.
 
První verzi Cobry používala i Námořní pěchota, která vlastnila 38 AH-1G. Zde AH-1G jednotky HML-367, 1970.
Cobra je vyzbrojena raketnicemi XM158 (2x 7 raket) + XM159 (2x 19 raket).

 
 Bell AH-1J Sea Cobra

AH-1J   byla dvoumotorová verze pro USMC. Tuto Cobru poháněly dva turbohřídelové zpřažené motory T400-CP-400 (vojenská verze motoru PT6T-3B) s celkovým výkonem redukovaným na 962 kW. Pod přídí měla elektricky poháněnou věž s tříhlavňovým kanónem M-197 ráže 20 mm se zásobou 750 nábojů. Na závěsníky bylo možné naložit výzbroj o celkové max. nosnosti 990 kg. Prototyp vzlétl 14.října 1969. Do konce výroby v roce 1975 bylo vyrobeno 67 kusů.

První AH-1J se do konfliktu zapojily v roce 1972. Operace nesla název MARHUK (MARine HUnter-Killer).
Jednou z amerických odpovědí na severovietnamskou Velikonoční ofenzívu bylo i zaminování severovietnamských přístavů (op. Pocket Money). Ruské a čínské lodě zůstaly zakotvené na moři a Severovietnamci zásoby z námořních lodí překládali na menší sampany. A námořní Cobry tyto sampany potápěly, to byl hlavní účel operace. Kromě toho také asistovaly při záchraně pilotů sestřelených nad územím Severního Vietnamu.
Sedm AH-1J vzlétalo z lodí, nejprve byly umístěny na USS Denver (LPD-9), potom USS Cleveland (LPD 7) a USS Dubuque (LPD 8). Operace byla ukončena na konci ledna 1973.

V dubnu 1975 se námořní AH-1J zapojily i do operace Frequent Wind, evakuace amerických občanů z Jižního Vietnamu, který byl těsně před porážkou.

AH-1J (HMA-369) v roce 1972 během operace MARHUK. Pod křídlem je odpalovač raket Zuni, za ním se téměř ztrácí raketnice XM157.
 
Dvoumotorová verze AH-1J (HMA-369) na palubě USS Hancock během operace Frequent Wind, duben 1975. Cobra je vyzbrojena raketnicemi XM157.