Fairchild AC-119 Shadow, Stinger
V roce 1967 byly požadovány další gunshipy. Letectvo se nechtělo vracet k typu AC-47 a k přestavbě na gunship nemohlo poskytnout tolik C-130. Volba proto padla na Fairchild C-119 Flying Boxcar, který byl proti C-47 větší a výkonnější.
Fairchild AC-119G Shadow
AC-119G Shadow Na tuto verzi bylo v závodě Fairchild upraveno 26 strojů. Letouny byly vybaveny čtyřmi miniguny 7,62 mm na levém boku, xenonovým světlometem AVQ-8 s výkonem 20 kW v levé zadní části trupu, v pravé zadní části trupu byl umístěn vrhač světlic LAV-74A. Na levé straně trupu, za kabinou pilotů, byla pozorovatelna (NOS) se zařízením pro noční vidění (starlight-scope).
AC-119G #53-3136 v Bien Hoa v létě 1969.
Letouny obdržela 71.SOS a v listopadu 1968 s nimi přelétla na základnu Nha Trang. Zde dostaly posádky AC-119G volací znak Shadow (původní znak Creep byl po protestech změněn). 71.SOS byla pověřena stejnými úkoly jako posádky AC-47 - bránění napadených základen a blízká palebná podpora. Dalším úkolem byl ozbrojený průzkum. Letadla létala nad přidělenou oblastí ve výšce 150 metrů a pomocí NOS nebo světlometu pátrala po nepřátelských cílech. Pokud Shadow takový cíl našel, zaznamenal jeho souřadnice a požádal o povolení palby. Po obdržení povolení vystoupal nad jeden kilometr a spustil palbu.
V červnu 1969 byla 71.SOS přejmenována na 17.SOS a s letouny AC-119G létala do září 1971, kdy byla většina strojů předána jihovietnamskému letectvu (VNAF).
Fairchild AC-119K Stinger
AC-119K Stinger Na tuto verzi bylo také upraveno 26 letadel. Tyto stroje byly určeny na ničení nákladních automobilů. Pro zvýšení výkonu byly pod křídly umístěny na pylonech pomocné proudové motory J-85. Kromě čtyř minigunů 7,62 mm tvořily výzbroj i dva rotační kanóny M61A1 ráže 20 mm. Stinger měl stejné vybavení jako Shadow - světlomet, starlight-scope a vrhač světlic. K tomu měl navíc radar pro kopírování terénu AN/APN-147 Doppler, vyhledávací a sledovací radar AN/APQ-136, do strany nasměrovaný sledovací radar AN/APQ-133 umístěný před světlometem a infračervený systém (FLIR) ve věžičce pod přídí.
AC-119K | |
Základní technické údaje: | |
Rozpětí.......................................... | 33,3 m |
Délka............................................. | 26,3 m |
Výška............................................ | 8,1 m |
Max. rychlost.................................. | 335 km/h |
Dostup........................................... | 7 100 m |
Dolet............................................. | 3 100 km |
Hmotnost: | |
Prázdná......................................... | 18 200 kg |
Max. vzletová................................. | 28 100 kg |
Motor: pístový Wright R-3350-85 | |
Výkon motoru............................... | 2 610 kW |
Počet motorů.................................. | 2 |
Pomocné motory: proudový J85-GE-17 | |
Tah motoru.................................... | 12,7 kN |
Počet motorů.................................. | 2 |
Výzbroj: 2 x rotační kanón M61 ráže 20 mm 4 x rotační kulomet ráže 7,62 mm |
AC-119K "The Super Sow", 18.SOS, 1968
První Stingery přistály na základně Nha Trang v listopadu 1969. Letky 18.perutě pro zvláštní úkoly byly umístěny na letištích v Da Nang, Phu Cat a Phan Rang. Aby byly blíže "Stezce", byly později dvě letky přesunuty na základny Udorn a Nakhon Phanom v Thajsku.
AC-119K #53-7830, Phan Rang, březen 1970.
USAF | ||
Křídlo | Peruť (tail-code) | Letiště |
14.SOW | 17.SOS (EF) 18.SOS (EH) |
Nha Trang Nakhon Phanom, Thajsko |
VNAF | ||
Křídlo | Peruť | Letiště |
33.TW | 821.CS | Tan Son Nhut |
53.TW | 819.CS | Tan Son Nhut |