M422 Mighty Mite (Truck, Utility, 1/4-ton, 4x4)

Tento velmi lehký džíp byl vyvíjen od konce Druhé světové války. Na počátku 50.let zaujal prototyp námořní pěchotu, která ho hodlala využít jako vozidlo přenášené vrtulníkem. Konkurentem mu byl Bobcat nebo také "Aero Jeep" od firmy Kaiser-Jeep, ale v roce 1953 byl dán přednost pokročilejšímu M422 od AMC. Vývoj byl ukončen v roce 1958, kdy byl podepsán kontrakt na prvních 250 vozidel, kterým předcházelo sedm prototypů pro testování. Po odstranění nedostatků byla sériová výroba spušněna v roce 1960. Po vyrobení cca 1 000 vozidel byla zahájena výroba verze M422A1, která měla o 15 cm větší rozvor náprav a i celkově byla o 15 cm delší. Výroba byla zastavena v roce 1962, celkem bylo vyrobeno 3 922 M422/M422A1. K zastavení výroby přispělo to, že do výzbroje byly zavedeny výkonnější vrtulníky, např. UH-1, které unesly standartní džípy jako M151 nebo M38A1 a také vyšší cena M422 (M38A1 stál polovinu ceny M422). O M422 se uvádí, že to byl nejpokrokovější džíp své doby, bohužel i náležitě drahý.

M422 měl hliníkovou karosérii a hliníkový, vzduchem chlazený motor. Primárně byl určený pro dvě osoby, v případě nouze mohl vést osob šest. Dvě osoby byly na předních sedadlech, dvě na sedadlech na zadních blatních a a další dvě mohly sedět na vyklopených zadních dvířkách, které se daly zajistit popruhy. Na zadních dvířkách nesmělo být ovšem rezervní kolo.

Ve výzbroji USMC.

 

M422

Základní technické údaje:

    
 Délka..........................................2,7 m
 Šířka..........................................1,5 m
 Výška.........................................1,5 m
 Výška (bez čelního skla a rezervy)...1,1 m
 Max. rychlost...............................105 km/h
 Dojezd........................................? km
 Hmotnost ...................................771 kg
    
 Motor: zážehový 4-válec AMC AV-108-4
 Výkon motoru...............................88 kW
 Posádka......................................1
    
  Výzbroj: -

M422, vylodění poblíž Da Nang, 1965.
 
Hned několik M422, Hill 55, 1969.