M151 MUTT (Truck, Utility, 1/4 ton, 4x4)
Téma obsahuje: verze M151A1, M151A2.

M151 MUTT (Military Utility Tactical Truck) začal vyvíjet Ford v roce 1951 jako náhradu za Jeep M38A1. Konstrukce byla pravděpodobně ovlivněna německým vozidlem DKW Munga. M151 měl samonosnou karoserii s nezávislým zavěšením všech kol, náhon na všechna čtyři kola a čtyřstupňovou převodovku. Zajímavostí je možná vodotěsná elektrická instalace (24 V). První sériové M151 se začaly vyrábět v roce 1960.

 
 M151A1 MUTT (Truck, Utility, 1/4 ton, 4x4)

Verze M151A1 se začala vyrábět v roce 1964, oproti M151 došlo k menším změnám na zadní nápravě, která byla zesílena. Nezávislé zavěšení kol mělo za následek jednu nehezkou jízdní vlastnost. Při zatáčení ve velké rychlosti bylo vozidlo nestabilní a při prudkém zatočení došlo lehce k převrácení vozidla. Ministerstvo obrany považovalo všechny M151 za nebezpečné pro veřejné komunikace a po vyřazení z výzbroje nedošlo k odprodejí přebytků, ale všechny M151 měly být zničeny. Vůz se ale vyvážel do mnoha států, kde toto nařízení neplatilo.

Ve Vietnamu nejčastěji jezdily M151 prvních verzí (tedy M151 a M151A1), některé jsou k vidění i vyzbrojené kulometem ráže 7,62 nebo 12,7 mm. Některé mutty byly opatřeny pancéřováním a používany jako lehké guntrucky.

 

M151A1

Základní technické údaje:

    
 Délka..........................................3,4 m
 Šířka..........................................1,6 m
 Výška.........................................1,8 m
 Max. rychlost...............................105 km/h
 Dojezd........................................480 km
 Hmotnost ...................................1 632 kg
    
 Motor: zážehový 4-válec Ordnance/Continental L-142
 Výkon motoru...............................53 kW
 Posádka......................................1+3
    
  Výzbroj: -

M151A1
M151A1

Mutty roty D, 1.skvadrony 9.kavalerie, 1.jízdní divize. Vozidla jsou plně naložená, nevypadá to na krysí hlídku, spíš přesun na jinou základnu. Snímek pochází z listopadu 1968, dost možná to je přesun z I CTZ do III CTZ.
 
"Hippie Car" velitele MAG 16 (USMC), dárek od příslušníků MAG 11.
 
Tento vcelku dost opotřebovaný M151 patří 390th Transportation Detachment (který spadal pod 48th AHC), 1st Aviation Brigade. Ninh Hoa, září 1967.
 
M151 jako guntruck.
 
M151 vojenské policie se zajímavou ochranou řidiče ve tvaru siluety.
 
M151 s kulometem M2HB ráže 12,7 mm. Letecká základna v Binh Tuy, 1968.
 
M151 s rotačním kulometem M134 ráže 7,62 mm. Letecká základna v Binh Tuy, 1968.

 
 M151A2 MUTT (Truck, Utility, 1/4 ton, 4x4)

Problémy se stabilitou v zatáčkách měla vyřešit verze M151A2, která přišla do výroby v roce 1970 a u které byla použita zadní náprava se šikmým ramenem. Problém převrácení to částečně vyřešilo, ale tohoto neduhu se M151 nikdy úplně nezbavil.
Na první pohled se M151A2 liší od předešlých verzí předními blikači a blatníky, liší se i v dalších detailech jako je nedělené čelní sklo s elektricky poháněnými stěrači, jiný přední nárazník, volant apod.
Z M151A2 vychází sanitní M718A1 a M825 vyzbrojený bezzákluzovým kanónem M40 nebo později i s odpalovačm střel TOW. Během "Velikonoční ofenzívy" operoval severně od Hué experimentální team vyzbrojený M151A2 se střelami TOW.
M151A2 se vyráběl až do roku 1985, kdy ho nahradil HUMWEE.

M151A2 se ve Vietnamu vyskytoval spíš vzácně, rozhodně to nebylo typické vozidlo vietnamské války.

M151A2, základna 196.LIB poblíž Da Nang, 1971.
 
Jihovietnamský mutt M151A2, Go Dau Ha, 22.březen 1975.