XM706 (Car, Armored, Light, 4x4)
XM706 vyráběla firma Cadillac Gage, vozidlo je známé i pod označením V-100 Commando.
Konstruktéři začali na V-100 pracovat v roce 1962. Jejich úmyslem bylo zkonstruovat
levné víceúčelové vozidlo s pohonem 4x4, které by se mohlo používat v různých
částech světa a za všech klimatických podmínek. V-100 nebylo určeno pro americké
ozbrojené síly, ale hlavně na vývoz. Bylo to vozidlo jednoduché konstrukce
a při výrobě se využívaly některé běžně dostupné komerční i vojenské součástky.
Předpokládané využití byla přeprava vojáků, jako doprovodné vozidlo konvojů, průzkumné
vozidlo, hlídkové vozidlo, nebo jako vozidlo používané při pouličních nepokojích.
V-100 zajišťovalo posádce ochranu proti pěchotním střelným zbraním a proti střepinám,
dobrou ochranu poskytovalo také při najetí na minu.
XM706 | |
Základní technické údaje: | |
Délka......................................... | 5,6 m |
Šířka......................................... | 2,2 m |
Výška........................................ | 1,9 m |
Max. rychlost.............................. | 88 km/h |
Max. rychlost ve vodě................... | 5 km/h |
Dojezd....................................... | 643 km |
Svislá překážka........................... | 0,6 m |
Příkop........................................ | m |
Hmotnost bojová......................... | 9 888 kg |
Motor: vznětový 8-válec Chrysler V-540 | |
Výkon motoru............................. | 151 kW |
Posádka..................................... | 3+2 |
Výzbroj: 2 x kulomet 7,62 mm |
První V-100 se ocitnul ve Vietnamu v listopadu
1963 a jednalo se o druhý prototyp, který zkoušeli američtí poradci. První sériové
V-100, už pod označením XM706, byly dovezeny do Vietnamu v říjnu 1965.
Osádky XM706 chtěly silnější výzbroj než kulomety 7,62 mm, se stejným návrhem
přišli i poradci, kteří zkoušeli v roce 1963 druhý prototyp. Kromě malé ráže
byla slabinou i malá kapacita nábojů, střelec měl ve schránce jen 500 nábojů
nábojů na zbraň, potom musel nabíjet. Některé posádky to vyřešili namontováním
dalších kulometů na korbu. XM706 byl dobře chráněný při výbuchu miny, obvykle
byly zničeny jen pneumatiky nebo nápravy, ale posádce se většinou nic nestalo.
Horší to bylo s ochranou proti RPG, ty dokázaly XM706 řádně pocuchat.
XM706 ARVN. První verze měla 3 průzory a střílny na boku.
Jihovietnamský XM706 poblíž Nha Trang, 1971.
XM706E1 (Car, Armored, Light, 4x4)
XM706E1 padl do oka také vojenské policii, která ho chtěla využít při doprovodu konvojů. Military Police doprovázela konvoje v džípech M151 MUTT, a ty, i když byly často dovybaveny slabým pancířem, nemohly poskytnout posádce dostatečnou ochranu. Armáda neměla ve výzbroji žádné kolové obrněné vozidlo a tak se pro Military Police objevil XM706 v pravý čas. Vojenská policie sledovala V-100 už někdy od roku 1964, ale až v květnu 1967 dostala povolení vůz otestovat. Od ARVN si zapůjčila šest kusů a k testování přidělila 720. a 504. praporu MP (každý prapor obdržel tři stroje). Vojenská policie sice odhalila některé nedostatky, podobně jako ARVN se jí nelíbila slabá výzbroj, přesto se na jaře 1968 rozhodla XM706 objednat 72 strojů. Cadillac Gage ale nestíhal V-100 vyrábět, proto první kusy, pod označením XM706E1, obdržela Military Police na podzim 1968. Vozidla používal 720. a 504. prapor MP.
XM706E1, 'C' Company, 720th MP Bn, červen 1971.
XM706E1 U.S. Military Police na silnici č.1 mezi My Tho a Saigonem, srpen 1968.
Verze XM706E1 měla na boku pouze dva průzory a střílny.
XM706E2 (Car, Armored, Light, 4x4)
XM706E2 byla verze určená pro US Air Force Security Police
ve Vietnamu. USAF Security Police zabezpečovala ochranu leteckých základen, se svými
vozidly objížděla perimetr základen a pátrala po stopách Vietkongu.
XM706E2 se na první pohled liší od předchozích verzí nepřítomností věžičky. Místo
ní měla velký dvoukřídlý poklop obklopený pancéřovou "ohrádkou", na které byly i
úchyty na zbraně. Stroje USAF byly opatřeny tříbarevným kamuflážním nátěrem,
narozdíl od olivově zelených strojů US Army a ARVN.
USAF nepoužívala XM706E2 jen ve Vietnam, ale i na ochranu leteckých základen v
Thajsku a na Filipínách. Do Vietnamu byly první XM706E2 dopraveny ke konci roku
1968.
XM706E2, 14th Security Police Squadron USAF, Nha Trang, 1969.
XM706E2, 31st Security Police Squadron USAF, Tuy Hoa, 31.říjen 1968.