M274 (Truck, Platform, Utility, 1/2-ton, 4x4)
M274, oficiálně označovaný jako Truck, Platform, Utility: 1/2-Ton, 4x4, neoficiálně
jako "Mechanical Mule" nebo "Army Mule". "Muly" sloužily k převážení materiálu i osob
především u výsadkových a aeromobilních praporů a také u jednotek US Marines.
Mariňáci používali také muly vyzbrojené bezzákluzovou puškou M40A1.
M274 uvezly náklad o hmotnosti 450 kg. Řízení bylo nastavitelné, volant se dal i
úplně vyklopit před vozidlo a řidič (v tomto případě spíš operátor) mohl ovládat mulu
ze země, například mít zařazenou zpátečku a za M274 kráčet. Sedadlo se dalo odmontovat,
využitelná byla téměř celá ložná plocha. Bočnice se daly spustit, náklad tedy mohl
přesahovat ložnou plochu. Při letecké přepravě se sedadlo a opěra nohou daly odmontovat a uložit pod vozidlo.
Pro usnadnění oprav nebo údržby se dalo vozidlo otočit na bok, nebo úplně "vzhůru kolama".
Vyrábělo se několik verzí M274:
M274 - základní verzi poháněl čtyřválec Wilis (A04-53), ložná plocha a skříně náprav byly z hořčíkových slitin.
Obě nápravy byly řiditelné, řidič mohl přepnout jestli chtěl mít řiditelné obě nápravy nebo pouze jednu. Mezi lety 1956 - 1960 bylo vyrobeno
2 452 vozidel (Willys).
M274A1 - kromě toho, že sedadlo mělo dvě polohy, se mi nepodařilo zjistit jiný
rozdíl mezi M274 a M274A1. Ostatní věci jako u M274 - slitiny hořčíku, řiditelné obě nápravy. Mezi lety 1962 - 1964 bylo vyrobeno
1 905 vozidel (Willys).
M274A2 - od předchozí verze se lišila motorem, místo A0-53 byl použit dvouválec (boxer)
A0-42 (Continental Hercules). Mezi lety 1964 - 1967 bylo vyrobeno
3 609 vozidel (Bowen McLaughlin/York).
M274A3 - takto byly označovány M274, do kterých se zpětně namontoval motor A0-42.
M274A4 - takto byly označovány M274A1, do kterých se zpětně namontoval motor A0-42.
M274A5 - poslední verze měla ložnou plochu a skříně náprav ze slitin hliníku a
řiditelná byla pouze přední náprava. Vybavena byla elektrickým spouštěčem. Motor AO-42. Mezi lety 1965 - 1969
vyrobil Baifield Industries 2 400 vozidel,
dalších 874 vyrobila mezi lety 1968 - 1970 společnost Brunswick Corp.
M274A5 | |
Základní technické údaje: | |
Délka......................................... | 3,0 m |
Šířka......................................... | 1,2 m |
Výška........................................ | 0,7 m |
Výška celková........................... | 1,2 m |
Max. rychlost.............................. | 40 km/h |
Dojezd....................................... | 127 km |
Hmotnost................................... | 440 kg |
Motor: zážehový 2-válec Continental Hercules AO-42 | |
Výkon motoru............................. | 12 kW |
Posádka..................................... | 1 |
Výzbroj: - |
Mariňácké M274 vyzbrojené tarasnicí M40A1 jsou nakládány do vrtulníku CH-46. Muly patrně patří BLT 1/9. Snímek pořídil Larry Burrows v lednu 1967 během operace DECKHOUSE V.
Další M274 patřící USMC. Tuto využívá kaplan Lt. John F. Walker jako polní oltář.
29.březen 1965
Tato mula M274 v luxusní úpravě patrně patří ženistům, kteří v roce 1967 prováděli kácení porostu podél silnice č.14 v okolí Pleiku.