LARC LX (Lighter, Amphibious, Resupply, Cargo, 60-ton)

LARC LX nebo také LARC 60 (Lighter, Amphibious Resupply, Cargo, 60 ton) bylo obojživelné vozidlo (možná spíš plavidlo) určené pro přepravu nákladů z lodí na pobřeží. Číslovka 60 v názvu odkazuje na hmotnost nákladu, který mohl být 60 tun, v případě přetížení až 100 tun. LARC LX mohl přepravovat plně vyzbrojenou rotu pěchoty, kolová i pásová vozidla, jako je třeba tank.

První stroj byl postavený v roce 1952, tehdy ještě pod označením BARC (Barge Amphibious Resupply Cargo). Na LARC LX byl přeznačen v roce 1960, ale původní označení žilo dál. Takže i ve Vietnamu byly tyto obojživelné stroje známé pod označením BARC.

LARC LX
 
Základní technické údaje:
Délka.........................................19 m
Šířka.........................................8 m
Výška........................................5,9 m
Max. rychlost..............................24 km/h
Max. rychlost ve vodě..................12 km/h
Dojezd (na suchu).......................240 km
Dojezd (ve vodě).........................121 km
Hmotnost...................................100 t
  
Motor:
4x dieselový GMC 6-71
Výkon motoru.............................197 kW
Posádka.....................................2
  
Výzbroj: -

BARC byl skutečný "mamut", na délku měřil téměř 20 metrů. Pneumatika měla průměr téměr 3 metry a vážila více než tunu. BARC poháněly 4 lodní motory, na souši každý motor poháněl jedno kolo. Obě nápravy byly řiditelné. Posádku tvořily minimálně 2 lidé. Řídící kabina byla umístěna na zádi, jakmile BARC vyjel na břeh, řidič (kapitán) neviděl přes rozměrnou palubu co je před ním. Na příď nastupoval asistent, který signalizoval řidiči kam jet.

Ve Vietnamu byly 4 detašmány BARC, každý po čtyřech strojích, celkem tedy asi 16 strojů. Ve Vietnamu fungovaly pravděpodobně od podzimu 1966. O něco později byly sloučeny do Provisional BARC Company, ale nadále působily v detašmánech. Detašmány byly umístěny v Cam Ranh Bay a v Qui Nhon a spadaly pod velení 159th Transportation Battalion (Terminal).

V květnu 1967 pomáhaly 2 BARC od 540.detašmánu se zásobováním 1.brigády 101.výsadkové divize v okolí rybářské vesnice Sau Hugynh u Duc Pho. V srpnu 1967 proběhla v Sau Hugynh další LOTS (Logistic over the Shore) operace na podporu 1st Bde, 101st Airborne.

Wunder Beach

V roce 1968 proběhla jedna z největších a nejvýznamnějších LOTS operací vietnamské války a BARC v ní sehrály nezanedbatelnou úlohu. Po TET ofenzívě v roce 1968 bylo mnoho silnic a mostů na zásobovacích trasách poškozeno. V I.CTZ stále Vietkong, nebo spíš NVA obléhala základnu USMC v Khe Sanh. Armáda přesouvala do I.CTZ své jednotky, chystala se také operace Pegasus na odblokování Khe Sanh. Pro spuštění protiofenzívy v I.CTZ bylo potřeba zvýšit dodávky zásob o 1 000 tun denně. Jednou z cest, jak tyto dodávky zajistit, bylo dopravit zásoby přes pobřeží.

Kolem 159.dopravního praporu bylo vytvořeno TF Sunder (pojmenované po veliteli 159th Tran. Bn. LTC Charlesi Sunderovi), jeho hlavním úkolem bylo spustit LOTS operaci na podporu 1st Cavalry Division (Airmobile) a plánované operace Pegasus. Nejprve bylo potřeba najít vhodnou pláž. Bohužel většina pláží měla mělčiny nebo příliš mělký profil, které by nedovolily výsadkovým lodím připlout ke břehu a spustit vyloďovací rampy. Pláž navíc musela být v blízkosti tábora 1.jízdní divize v Camp Evans a s připojením na dálnici č.1. Nakonec byla vybrána pláž poblíž Thon My Thuy, kde byla po Francouzích stará rozbitá cesta k Dálnici č.1. Cestu ihned začali ženisté opravovat a rozšiřovat. Naneštěstí i tato pláž měla mělký břeh a k dopravě zásob z lodí na břeh bylo potřeba obojživelníky - BARC.

Operace byla zahájena 2.března 1968. Převážení zásob z lodí na břeh obstarávalo šest BARC, ale byly tam i další obojživelná vozidla - rota obojživelných nákladních automobilů GOER a z Thajska byla převelena 165th Transportation Company (Light Amphibian) s 25 LARC V. 17.března byl nainstalován 240 metrů dlouhý ponton, po kterém mohly jezdit nakladače a převážet zásoby z lodí na břeh, ale i tak byly BARC hlavním prostředkem pro vykládku. Původních šest bylo posíleno o další půltucet strojů.

Pláž byla původně pojmenována Utah, ale mládenci od 159th Transportation Bn vztyčili na pláži ceduli s nápisem "Welcome to Wunder Beach: the home of Sunder’s Wonders" a název Wunder Beach se vžil.

V průměru se dařilo vyložit potřebných 1 000 tun denně. Některé dny byly slabší, jako 18.března, kdy se vyložilo pouze 350 tun, naopak vrcholem byl 21.březen, kdy se povedlo dopravit na břeh 1 862 tun.

Operace Pegasus oficiálně skončila 14.dubna 1968, ale zásoby z Wunder Beach proudily dál. Následovaly operace 1st Cavalry v údolí A Shau, v létě potom příjezd 1st Brigade, 5th Infantry Division (Mechanized). V září 1968 ukončily akce na Wunder Beach monzunové deště a nakonec tajfun. Detašmány s BARC byly dopraveny do Cam Ranh Bay a Vun Ro Bay.


BARC č.49 a 50 v Cam Ramh Bay. Podle čerstvě natřených disků kol a obnovených nápisů proběhla na strojích nedávno nějaká údržba. Nad lodními šrouby je označení jednotky - 540 TRANS DET, stejné označení se opakuje i na tabuli.

Wunder Beach. Na řídící kabině je vidět část číselného označení stroje začínající na 2 (2+).

Prázdný BARC č.38 pluje pro náklad. Wunder Beach, 1968.

Porovnání velikosti BARC s M151. Opět Wunder Beach.