LARC XV (Lighter, Amphibious, Resupply, Cargo, 15-ton)
LARC XV byl větší příbuzný LARC V. Jak napovídá označení, byl určen pro přepravu nákladů do 15 tun. Využití LARC 15 bylo podobné - podpora obojživelných operací, přeprava nákladů, osob a vozidel z lodí až na místo určení na souši. U nákladu se stejně jako u menšího LARC V jednalo především o paletizovaný náklad a kontejnery. LARC XV byl vybavený sklopnou rampou, mohl přepravovat i menší vozidla.
LARC XV měl hliníkový trup, s dvojicí motorů Cummins 920 umístěných na zádi. Poháněna byla všechna kola. Protože na přídi byla sklopná rampa, byla řídící (kormidelní) kabina umístěna na zádi.
LARC XV vyráběla v 60.letech firma Frauhauf Corporation (Military Products Division). Vyrobeno bylo patrně něco kolem 100 kusů.
LARC XV | |
Základní technické údaje: | |
Délka......................................... | 13,7 m |
Šířka......................................... | 4,4 m |
Výška........................................ | 4,7 m |
Max. rychlost.............................. | 48 km/h |
Max. rychlost ve vodě.................. | 17 km/h |
Dojezd....................................... | 480 km |
Dojezd (ve vodě)......................... | 150 km |
Hmotnost................................... | 34 110 kg |
Motor: 2x vznětový 8-válec Cummins 920 | |
Výkon motoru............................. | 223 kW |
Posádka..................................... | 2 |
Výzbroj: - |
LARC XV na snímku, který pořídil v roce 1968 Australan Mal Bennett, příslušník 104th Signal Squadron. Patrně pochází z působiště Australanů v okolí Vung Tau (III CTZ). (Číslo není moc dobře čitelné, ale možná je to stejná "46" ze spodní fotografie.)
LARC XV během opravy motoru u údržbářské lodi USNS Corpus Christi Bay, která byla zakotvena poblíž pobřeží u Vung Tau.
Červenec 1969.
Na obou snímcích z Vietnamu je vidět pouze záď, proto přikládám snímek z U.S. Army Transportation Museum, kde je vidět jak vlastně vypadá LARC XV z boku.
Porovnání velikosti LARC LX, LARC XV a LARC V. Snímek nepochází z Vietnamu !