Gyrodyne QH-50 DASH
QH-50 - bezpilotní vrtulník s dvěma dvoulistými protiběžnými rotory určený primárně pro boj s ponorkami. Výrobcem byla společnost Gyrodyne Company of America.
V polovině 50.let se zvýšila hrozba sovětských ponorkových sil. Narůstal počet ponorek i jejich kvalita. Spojené státy hledaly způsob jak jejich hrozbu odvrátit. Jedním ze způsobů bylo zničit ponorku co nejdál od vlastních lodí. K tomu měly sloužit protiponorkové rakety (ASROCK - Anti-Submarine Rocket) a DASH (Drone Anti-Submarine Helicopter) - vrtulníkové bezpilotní nosiče protiponorkových zbraní - torpéd, nukleárních hlubinných pum nebo protiponorkových jaderných hlavic. Počítalo se s tím, že vrtulník bude pravděpodobně zničen při výbuchu, proto bezpilotní a co možná nejjednodušší a nejlevnější.
Americké námořnictvo mělo dost torpédoborců postavených v letech Druhé světové války. Třída Sumner a Gearing už by v boji se sovětským útočnými ponorkami lehce ztrácela dech a tak je námořnictvo hodlalo využít pro boj na delší vzdálenost a prodloužit jejich životnost. Modernizační programy nesly zkratky FRAM I (určený především pro třídu Gearing) a FRAM II (pro třídu Sumner). FRAM I měl prodloužit životnost torpédoborců o 8 let, FRAM II o 5 let. Hlavními prvky modernizace byly ASROCK a DASH.
Gyrodyne byla malá společnost, která vyvíjela vrtulníky s protiběžnými rotory. V polovině 50.let zkoušela Námořní pěchota lehký vrtulník pro jednoho muže, zvaný Rotorcycle. Námořnictvo požádalo společnost o upravení na bezpilotní vrtulník. První typ QH-50A vzlétl v roce 1960, do sériové výroby v roce 1962 se dostaly až další upravené verze.
Bezpilotní vrtulníky QH-50 používalo US Navy do roku 1970, kdy končila životnost
modernizovaných torpédoborců. Dalším důvodem k zastavení výroby byly vyčerpané
vojenské fondy kvůli válce ve Vietnamu, kde navíc nebyly protiponorkové
prostředky potřeba.
Během své služby byla více než polovina QH-50 ztracena. Ve většině případů byla
na vině elektronika. Řídicí signál procházel poměrně složitou cestou přes
analogové a digitální převaděče, také dekodéry signálu a pokud u nějakého
zařízení nastala chyba, byl vrtulník ztracen. Zpočátku docházelo také ke ztrátám
kvůli tomu, že vzdálený pilot nevěděl kde se vrtulník nachází, protože se ztratil
z radaru kvůli své malé velikosti. Vrtulníky byly proto vybaveny radarovým
odpovídačem a byla možnost vybavit vrtulník TV kamerou, která přenášela obraz v
reálném čase. A právě tato "SNOOPY TV" byla ve Vietnamu využívána pro řízení nebo
upřesnění palby hladinových plavidel, ať už samotných torpédoborců, nebo třeba bitevní
lodi USS New Jersey.
O existenci QH-50 patrně nevěděli ani američtí piloti, nebo alespoň piloti
armádních vrtulníků. Aspoň se to může zdát podle příběhu, který na svém webu
zveřejnil John Galkiewicz.
Příběh se odehrál během jeho služebního turnusu v letech 1967-68. John Galkiewicz
pilotoval vrtulník podél pobřeží v blízkosti Qui Nhon, když před sebou
zahlédl malou helikoptéru. Několikrát ji obletěl, helikoptéra nenesla žádné
označení ani posádku. Věž v Qui Nhon o ničem nevěděla. John se svým kopilotem
žádali povolení k palbě v domnění, že je to sovětský špionážní vrtulník. Místo
toho přišla zpráva, že se jedná o dron námořnictva a aby okamžitě vyklidili
prostor. To už John zahlédl na horizontu lodě a správně mu došlo, že pomocí
vrtulníku řídí palbu a každým okamžikem mohou začít kolem létat dělostřelecké
granáty.
Zpětným pohledem byly modernizační programy docela průšvih. Aby torpédoborec
mohl vést boj s ponorkou na dlouhou vzdálenost, musel jí nejprve zachytit a poté
sledovat. To měl obstarat sonar s dlouhým dosahem SQS-26. Sonar měl zachytit
ponorku na vzdálenost 55 km. Jeho vývoj ale nabral 6 let zpoždění a do služby se
dostal až na konci životnosti modernizovaných torpédoborců. QH-50 tak po většinu
času spolupracovaly se sonarem s dosahem 9 km.
V roce 1971 ukončily QH-50 svojí činnost a byly uskladněny. Na několika kusech
experimentovala ARPA s různou výzbrojí a vybavením.
Gyrodyne QH-50C DASH
QH-50C byla první sériově vyráběná verze. Předchozí
verze poháněly motory Porsche a bylo vyrobeno jen několik kusů od každé verze.
Verzi QH-50C poháněl turbohřídelový motor Boeing T50-BO-8A s výkonem 225 kW.
Rotorové listy byly dřevěné. Dron unesl dvě torpéda Mk.44. Do operační služby byl
nasazen v roce 1962, výroba trvala do roku 1966. Vyrobeno bylo 373 kusů.
QH-50C na palubě torpédoborce USS Allen M. Sumner, 1967.
Gyrodyne QH-50D DASH
QH-50D se začal vyrábět v roce 1966. Poháněl ho motor
T50-BO-12 o výkonu 272 kW. Laminátové listy s odmrazováním dávaly vrtulníku
schopnost letu za každého počasí. Těmito listy byly zpětně vybaveny i QH-50C.
QH-50D neměl ocasní plochy, ty se ukázaly jako zbytečné. Zásoba paliva stoupla ze
130 l na téměř 200 l. Upraveny byly závěsníky na zbraně. Užitečné zatížení
stouplo, protože byl použit výkonnější a lehčí motor, lehčí rotorové listy a
odstraněny ocasní plochy.
Vyrobeno bylo 377 kusů, výroba byla ukončena v roce 1969.
QH-50D | |
Základní technické údaje: | |
Průměr nos. rotoru......................... | 6,1 m |
Délka trupu................................... | 2,3 m |
Výška.......................................... | 2,9 m |
Max. rychlost................................ | 148 km/h |
Cestovní rychlost........................... | ? km/h |
Dostup......................................... | 4 876 m |
Dolet........................................... | ? km |
Hmotnost: | |
Prázdná....................................... | 469 kg |
Max. vzletová............................... | 1 156 kg |
Motor: turbohřídelový Boeing T50-BO-12 | |
Výkon motoru................................ | 272 kW |
Počet motorů................................ | 1 |
QH-50D na palubě torpédoborce USS McKean (DD-784) v novozélandském Aucklandu, květen 1967. Na Nový Zéland připlul torpédoborec u příležitosti připomínky bitvy v Korálovém moři. Do Austrálie a na Nový Zéland připlula loď od břehů Vietnamu.