Hiller OH-23G Raven
OH-23G Jednomotorový třímístný lehký pozorovací vrtulník klasického uspořádání s dvoulistým nosným a vyrovnávacím rotorem.
OH-23G | |
Základní technické údaje: | |
Průměr nos. rotoru......................... | 10,8 m |
Průměr vyr. rotoru......................... | 1,7 m |
Délka trupu................................... | 8,5 m |
Výška.......................................... | 3,1 m |
Max. rychlost................................ | 153 km/h |
Cestovní rychlost........................... | 132 km/h |
Dostup......................................... | 4 025 m |
Dolet........................................... | 330 km |
Hmotnost: | |
Prázdná....................................... | 824 kg |
Max. vzletová............................... | 1 225 kg |
Motor: pístový 6-válec Lycoming VO-540-A1B | |
Výkon motoru................................ | 241 kW |
Počet motorů................................ | 1 |
Stanley Hiller Jr. byl cosi jako zázračné dítě. V 15 letech navrhl první funkční vrtulník s protiběžnými rotory na světě, později byl podle návrhu postaven fungující stroj. V 15 letech byl přijatý na univerzitu. Spolu s Henry J. Kaiserem založil v roce 1945 společnost United Helicopters, později přejmenovanou na Hiller Helicopters. V roce 1966 došlo ke spojení s Fairchild Industries a firma fungovala pod názvem Fairchild-Hiller.
V roce 1948 vzlétl Model 360, který se prodával pod civilním označením UH-12. UH nebylo vojenské označení, ale zkratka pro United Helicopters. Poté co Hiller použil jiný motor a upravil rotorové listy, dostal vrtulník označení UH-12A. Tuto verzi zakoupila armáda a námořnictvo a u armády létal pod označením H-23 Raven. První verze měly šikmý překryt kabiny, až verze C dostala kulatou kupoli (Goldfish Bowl) a vrtulník se vzhledem přiblížil k H-13 Sioux. Hiller H-23 zastával i podobné úkoly jako OH-13, používal se jako spojovací, cvičný, průzkumný, pro přepravu zraněných (nosítka byla umístěna stejně na lyžinách stejně jako u H-13). Nasazen byl i v korejské válce.
Verze H-23G (v roce 1962 přeznačená na OH-23G) byla nejrozšířenější verzí, pro US Army bylo vyrobeno téměř 800 strojů. Byla to třímístná verze s dvojím řízením. Ve Vietnamu sloužil jako alternativa k OH-13. Plnil stejné úkoly a i díky podobnému vzhledu byl s OH-13 i zaměňován.
OH-23G, D Troop 3rd Squadron 4th Cavalry, 25th Infantry Division.
OH-23G, 11th ACR.
Ve Vietnamu nezvyklý pohled - OH-23 s nosítky. Vrtulník patřil 4.pěší divizi. Snímek byl pořízen 16.2.1967 na LZ Lay (pozdější LZ Red Warrior).