Hiller OH-23 Raven

OH-23G  Jednomotorový třímístný lehký pozorovací vrtulník klasického uspořádání s dvoulistým nosným a vyrovnávacím rotorem.

 

OH-23G

Základní technické údaje:

    
 Průměr nos. rotoru.........................10,8 m
 Průměr vyr. rotoru..........................? m
 Délka trupu...................................8,5 m
 Výška..........................................? m
 Max. rychlost................................153 km/h
 Cestovní rychlost...........................132 km/h
 Dostup.........................................4 025 m
 Dolet...........................................330 km
 Hmotnost: 
 Prázdná.......................................824 kg
 Vzletová......................................1 225 kg
    
 Motor: 6-válec Avco Lycoming VO-540-A1B
 Výkon motoru................................241 kW
 Počet motorů................................1
    

Stanley Hiller Jr. byl cosi jako zázračné dítě. V 15 letech navrhl první funkční vrtulník s protiběžnými rotory na světě, později byl podle návrhu postaven fungující stroj. V 15 letech byl přijatý na univerzitu. Spolu s Henry J. Kaiserem založil v roce 1945 společnost United Helicopters, později přejmenovanou na Hiller Helicopters. V roce 1966 došlo ke spojení s Fairchild Industries a firma fungovala pod názvem Fairchild-Hiller.

V roce 1948 vzlétl Model 360, který se prodával pod civilním označením UH-12. UH nebylo vojenské označení, ale zkratka pro United Helicopters. Poté co Hiller použil jiný motor a upravil rotorové listy, dostal vrtulník označení UH-12A. Tuto verzi zakoupila armáda a námořnictvo a u armády létal pod označením H-23 Raven. První verze měly šikmý překryt kabiny, až verze C dostala kulatou kupoli (Goldfish Bowl) a vrtulník se vzhledem přiblížil k H-13 Sioux. Hiller H-23 zastával i podobné úkoly jako OH-13, používal se jako spojovací, cvičný, průzkumný, pro přepravu zraněných (nosítka byla umístěna stejně na lyžinách stejně jako u H-13). Nasazen byl i v korejké válce.

Verze H-23G (v roce 1962 přeznačená na OH-23G) byla nejrošířenější verzí, pro US Army bylo vyrobeno téměř 800 strojů. Byla to třímístná verze s dvojím řízením. Ve Vietnamu sloužil jako alternativa k OH-13. Plnil stejné úkoly a i díky podobnému vzhledu byl s OH-13 i zaměňován.

OH-23G, D Troop 3rd Squadron 4th Cavalry, 25th Infantry Division.
 
OH-23G, 11th ACR.
 
Ve Vietnamu nezvyklý pohled - OH-23 s nosítky. Vrtulník patřil 4.pěší divizi. Snímek byl pořízen 16.2.1967 na LZ Lay (pozdější LZ Red Warrior).