Kaman HH-43 Huskie
HH-43 (K-600) Jednomotorový pětimístný vrtulník s dvěma prolínajícími se protiběžnými dvoulistými rotory, umístěnými vedle sebe. Vrtulník byl určený jako protipožární a k vyhledávání a záchraně osob. Ve výzbroji USAF od roku 1958.
Tvůrcem H-43 byl Anton Flettner, německý konstruktér, autor vrtulníku Flettner
Fl-282 Kolibri podobné konstrukce, vyráběného nacistickým Německem během Druhé světové války. Flettner po válce přesídlil
do Spojených států, kde se stal šéfnávrhářem u firmy Kaman.
Prototyp budoucího H-43 vzlétl v roce 1947. Do služby byl přijat nejprve námořnictvem, potom námořní pěchotou.
V roce 1956 byl zakoupen letectvem (USAF), které první kusy obdrželo o dva roky později.
Kaman HH-43B Huskie
HH-43B byla protipožární a záchranná verze pro USAF. H-43A, první verzi pro USAF, poháněl pístový motor. Zastavěním turbohřídelového motoru Lycoming T53-L-1B (výkon 632 kW) vznikla verze H-43B, která byla v roce 1962 přeznačena na HH-43B. První H-43B obdrželo letectvo v polovině roku 1959.
Vrtulník byl určený pro mírovou službu. Protipožární a záchranné akce měl provádět v blízkosti letiště, například při haváriích letadel. Nebyl určený pro záchranu osob na nepřátelském území (CSAR - Combat Search and Rescue), i když ji přesto vykonával. Také hasičské úkoly měl plnit hlavně při haváriích letadel na letišti nebo v blízkosti letiště. V takovém případě se pod vrtulník zavěšovala protipožární souprava (Fire Suppression Kit - FSK), kterou vrtulník přenášel do blízkosti havárie. V případě požárů se využíval také proud vzduchu od rotorů, aby spolu s pěnou potlačil oheň a umožnil záchranu posádky z vraku.
Samotné složení posádky se měnilo podle úkolu. Při potlačení požáru a záchraně osob z vraku jí mohly tvořit pilot, kopilot, dva hasiči a Parajumperescueman* (PJ). Při vyhledávací a záchranné akci tvořily posádku pilot, kopilot, PJ a palubní technik.
HH-43B | |
Základní technické údaje: | |
Průměr nos. rotoru......................... | 14,3 m |
Délka trupu................................... | 7,7 m |
Výška.......................................... | 4,7 m |
Max. rychlost................................ | 193 km/h |
Cestovní rychlost........................... | 175 km/h |
Dostup......................................... | 7 620 m |
Dolet........................................... | 445 km |
Hmotnost: | |
Prázdná....................................... | 2 027 kg |
Max. vzletová............................... | 4 150 kg |
Motor: turbohřídelový T53-L-1B | |
Výkon motoru................................ | 632 kW |
Počet motorů................................ | 1 |
První HH-43 byly převeleny do oblasti jihovýchodní Asie v polovině roku 1964.
Jednalo se detašmány různých jednotek z kontinentálních Spojených států a Japonska,
dočasně převelených na letiště v Thajsku a v Jižním Vietnamu (Bien Hoa, Da Nang).
O rok později, v polovině roku 1965, došlo k přeorganizování. Vytvořena byla
38.Air Rescue Squadron, jejíž detašmány byly umístěny na letištích v Thajsku a
Vietnamu. V letech 1966-71 to bylo celkem 14 detašmánů.
HH-43 byl určen pro operace v blízkosti letiště. Jeho dolet byl asi 300 km,
počítáno se zpáteční cestou mohl tedy operovat cca 150 km od základny. Stroje
umístěné v Thajsku ale v počátečních letech svého nasazení létaly záchranné akce
v Laosu i v Severního Vietnamu. V takovém případě doplňovaly posádky palivo v
"Lima Site", malých přistávacích plochách vybudovaných v Laosu společností Air
America. Dalším řešením bylo vozit v nákladním prostoru ruční pumpu a sudy s
palivem. Po roce 1966 prováděly HH-43 záchranu osob převážně na území Jižního
Vietnamu a Thajska.
HH-43 nelétaly pouze pro piloty havarovaných nebo sestřelených letadel, v případě
nouze létaly kde bylo potřeba. Při záchraně vojáků 1.pěší divize přišel o život
William H. Pitsenbarger, patrně nejznámější PJ, který létal na HH-43.
* Parajumperescueman, zkráceně PJ - osoba, která se spouští na zem pro případnou pomoc zachraňované osobě.
HH-43B, det.1 38.ARS na letišti Nakhon Phannom, 1965. Na vrtulníku jsou znát zamalované oranžové pruhy (označující stroje SAR), které byly při vyzvedávání osob na nepřátelském území příliš nápadné.
Snímek z letecké základny v Cam Ranh Bay. Zachycuje nejspíš hasičské cvičení. Nad hasiči se vznáší HH-43B #60-0253.
Kaman HH-43F Huskie
HH-43F byla poslední verze pro USAF. Měla výkonnější motor T53-L-11A (809 kW) a také titanové pancéřování některých částí. Dokonalejší bylo i komunikační vybavení. Změny doznal naviják, který měl delší lano. Původní HH-43B měl v základu pouze nedostačující 30-metrové lano, posádky upravovaly naviják pro lano o délce 75 m.
HH-43F se vyráběl už před před rokem 1964. Do jihovýchodní Asie přišly obě
verze současně. Vzájemný poměr byl většinou 2/3 HH-43B a 1/3 HH-43F. Až v pozdním
létě 1971 byly všechny HH-43B v oblasti SEA přestavěny na standart HH-43F.
Po roce 1966 nesly HH-43 volací znak Pedro, vrtulník je proto známý i pod tímto
jménem.
HH-43F | |
Základní technické údaje: | |
Průměr nos. rotoru......................... | 14,3 m |
Délka trupu................................... | 7,7 m |
Výška.......................................... | 4,7 m |
Max. rychlost................................ | 193 km/h |
Cestovní rychlost........................... | 177 km/h |
Dostup......................................... | 7 010 m |
Dolet........................................... | 811 km |
Hmotnost: | |
Prázdná....................................... | 2 096 kg |
Max. vzletová............................... | 4 150 kg |
Motor: turbohřídelový T53-L-11A | |
Výkon motoru................................ | 809 kW |
Počet motorů................................ | 1 |
Počátek nasazení HH-43 v jihovýchodní Asii. Zde HH-43F #63-9712, Pacific Air Rescue Center (PARC) det.4, Bien Hoa, podzim 1964.
HH-43F #63-9716 startuje s podvěšenou soupravou FSK k havarovanému A-1E. Bien Hoa, březen 1965.
Stejný stroj jako na předešlém snímku,#63-9716, v SEA kamufláži. Bien Hoa, det.6 38.ARRS.