Kaman HH-43 Huskie

Téma obsahuje: verze HH-43B, HH-43F.

HH-43 (K-600) Jednomotorový pětimístný vrtulník s dvěma prolínajícími se protiběžnými dvoulistými rotory, umístěnými vedle sebe. Vrtulník byl určený jako protipožární a k vyhledávání a záchraně osob. Ve výzbroji USAF od roku 1958.

Tvůrcem H-43 byl Anton Flettner, německý konstruktér, autor vrtulníku Flettner Fl-282 Kolibri podobné konstrukce, vyráběného nacistickým Německem během Druhé světové války. Flettner po válce přesídlil do Spojených států, kde se stal šéfnávrhářem u firmy Kaman.
Prototyp budoucího H-43 vzlétl v roce 1947. Do služby byl přijat nejprve námořnictvem, potom námořní pěchotou. V roce 1956 byl zakoupen letectvem (USAF), které první kusy obdrželo o dva roky později.

 

Kaman HH-43B Huskie

HH-43B byla protipožární a záchranná verze pro USAF. H-43A, první verzi pro USAF, poháněl pístový motor. Zastavěním turbohřídelového motoru Lycoming T53-L-1B (výkon 632 kW) vznikla verze H-43B, která byla v roce 1962 přeznačena na HH-43B. První H-43B obdrželo letectvo v polovině roku 1959.

Vrtulník byl určený pro mírovou službu. Protipožární a záchranné akce měl provádět v blízkosti letiště, například při haváriích letadel. Nebyl určený pro záchranu osob na nepřátelském území (CSAR - Combat Search and Rescue), i když ji přesto vykonával. Také hasičské úkoly měl plnit hlavně při haváriích letadel na letišti nebo v blízkosti letiště. V takovém případě se pod vrtulník zavěšovala protipožární souprava (Fire Suppression Kit - FSK), kterou vrtulník přenášel do blízkosti havárie. V případě požárů se využíval také proud vzduchu od rotorů, aby spolu s pěnou potlačil oheň a umožnil záchranu posádky z vraku.

Samotné složení posádky se měnilo podle úkolu. Při potlačení požáru a záchraně osob z vraku jí mohly tvořit pilot, kopilot, dva hasiči a Parajumperescueman* (PJ). Při vyhledávací a záchranné akci tvořily posádku pilot, kopilot, PJ a palubní technik.

HH-43B
 
Základní technické údaje:
Průměr nos. rotoru.........................14,3 m
Délka trupu...................................7,7 m
Výška..........................................4,7 m
Max. rychlost................................193 km/h
Cestovní rychlost...........................175 km/h
Dostup.........................................7 620 m
Dolet...........................................445 km
Hmotnost: 
Prázdná.......................................2 027 kg
Max. vzletová...............................4 150 kg
   
Motor:
turbohřídelový T53-L-1B
Výkon motoru................................632 kW
Počet motorů................................1

První HH-43 byly převeleny do oblasti jihovýchodní Asie v polovině roku 1964. Jednalo se detašmány různých jednotek z kontinentálních Spojených států a Japonska, dočasně převelených na letiště v Thajsku a v Jižním Vietnamu (Bien Hoa, Da Nang).
O rok později, v polovině roku 1965, došlo k přeorganizování. Vytvořena byla 38.Air Rescue Squadron, jejíž detašmány byly umístěny na letištích v Thajsku a Vietnamu. V letech 1966-71 to bylo celkem 14 detašmánů.

HH-43 byl určen pro operace v blízkosti letiště. Jeho dolet byl asi 300 km, počítáno se zpáteční cestou mohl tedy operovat cca 150 km od základny. Stroje umístěné v Thajsku ale v počátečních letech svého nasazení létaly záchranné akce v Laosu i v Severního Vietnamu. V takovém případě doplňovaly posádky palivo v "Lima Site", malých přistávacích plochách vybudovaných v Laosu společností Air America. Dalším řešením bylo vozit v nákladním prostoru ruční pumpu a sudy s palivem. Po roce 1966 prováděly HH-43 záchranu osob převážně na území Jižního Vietnamu a Thajska.
HH-43 nelétaly pouze pro piloty havarovaných nebo sestřelených letadel, v případě nouze létaly kde bylo potřeba. Při záchraně vojáků 1.pěší divize přišel o život William H. Pitsenbarger, patrně nejznámější PJ, který létal na HH-43.

* Parajumperescueman, zkráceně PJ - osoba, která se spouští na zem pro případnou pomoc zachraňované osobě.


HH-43B, det.1 38.ARS na letišti Nakhon Phannom, 1965. Na vrtulníku jsou znát zamalované oranžové pruhy (označující stroje SAR), které byly při vyzvedávání osob na nepřátelském území příliš nápadné.

Snímek z letecké základny v Cam Ranh Bay. Zachycuje nejspíš hasičské cvičení. Nad hasiči se vznáší HH-43B #60-0253.
 

Kaman HH-43F Huskie

HH-43F byla poslední verze pro USAF. Měla výkonnější motor T53-L-11A (809 kW) a také titanové pancéřování některých částí. Dokonalejší bylo i komunikační vybavení. Změny doznal naviják, který měl delší lano. Původní HH-43B měl v základu pouze nedostačující 30-metrové lano, posádky upravovaly naviják pro lano o délce 75 m.

HH-43F se vyráběl už před před rokem 1964. Do jihovýchodní Asie přišly obě verze současně. Vzájemný poměr byl většinou 2/3 HH-43B a 1/3 HH-43F. Až v pozdním létě 1971 byly všechny HH-43B v oblasti SEA přestavěny na standart HH-43F.
Po roce 1966 nesly HH-43 volací znak Pedro, vrtulník je proto známý i pod tímto jménem.

HH-43F
 
Základní technické údaje:
Průměr nos. rotoru.........................14,3 m
Délka trupu...................................7,7 m
Výška..........................................4,7 m
Max. rychlost................................193 km/h
Cestovní rychlost...........................177 km/h
Dostup.........................................7 010 m
Dolet...........................................811 km
Hmotnost: 
Prázdná.......................................2 096 kg
Max. vzletová...............................4 150 kg
   
Motor:
turbohřídelový T53-L-11A
Výkon motoru................................809 kW
Počet motorů................................1

Počátek nasazení HH-43 v jihovýchodní Asii. Zde HH-43F #63-9712, Pacific Air Rescue Center (PARC) det.4, Bien Hoa, podzim 1964.

HH-43F #63-9716 startuje s podvěšenou soupravou FSK k havarovanému A-1E. Bien Hoa, březen 1965.

Stejný stroj jako na předešlém snímku,#63-9716, v SEA kamufláži. Bien Hoa, det.6 38.ARRS.