Sikorsky HH-3 Seaking/Jolly Green Giant
HH-3 byl vrtulník pro vyhledávací a záchranné operace. Pro USAF vznikl úpravou vrtulníku CH-3, pro US Navy pak úpravou typu SH-3.
Sikorsky HH-3A Seaking
HH-3A byla verze US Navy určená pro vyhledávací
a záchranné operace na nepřátelském území. HH-3A vznikl modifikací SH-3A.
Odstraněno bylo protiponorkové vybavení, nainstalováno bylo dodatečné pancéřování
důležitých částí a také pilotních sedadel. Na obranu měl vrtulník dva miniguny
nainstalované ve dveřích na každé straně trupu. HH-3A poháněly výkonnější motory
T58-GE-8F.
Celkem bylo přestavěno 12 strojů. Podobně jako v případě HH-2C všechny obdržela
Helicopter Combat Support Squadron 7.
HH-3A | |
Základní technické údaje: | |
Průměr nos. rotoru......................... | 18,8 m |
Průměr vyr. rotoru......................... | m |
Délka trupu................................... | 22,1 m |
Výška.......................................... | 5,3 m |
Max. rychlost................................ | 255 km/h |
Cestovní rychlost........................... | ? km/h |
Dostup......................................... | 4 572 m |
Dolet........................................... | 869 km |
Hmotnost: | |
Prázdná....................................... | 5 126 kg |
Max. vzletová............................... | 8 663 kg |
Motor: turbohřídelový T58-GE-8F | |
Výkon motoru................................ | 1 010 kW |
Počet motorů................................ | 2 |
HH-3A #149916, HELSUPPRON 7, na palubě USS Biddle, 1972.
Sikorsky HH-3C Jolly Green Giant
HH-3C byla první verze pro USAF určená pro záchranné a
pátrací akce. Vznikla úpravou CH-3C, které dostaly pancéřovou ochranu důležitých
částí a posádky. K bočním plovákům byly připojeny nosiče přídavných nádrží.
Vrtulník byl vyzbrojen kulomety M60 v bočních oknech a na zadní nákladové rampě.
Nad pravými dveřmi byl naviják pro spouštění a vyzvedávání osob.
Na HH-3C bylo upraveno 12 strojů, z toho byly 4 zničeny v jihovýchodní Asii.
Zbytek byl později přestavěn na standart HH-3E.
HH-3C v doprovodu Skyraideru A-1G.
Sikorski HH-3E Jolly Green Giant
HH-3E byla vylepšená verze pro záchranné a pátrací operace. Stejně jako CH-3E jí poháněly motory T58-GE-5 o výkonu 1118 kW. Vrtulník měl pancéřování vybraných soustav, palivové nádrže byly opatřeny samosvornými obaly a měly zvýšenou kapacitou. Od HH-3C se na první pohled odlišuje nástavcem pro tankování za letu. Také HH-3E byl vyzbrojen třemi kulomety M60 ráže 7,62 mm.
HH-3E | |
Základní technické údaje: | |
Průměr nos. rotoru......................... | 18,9 m |
Průměr vyr. rotoru......................... | 3,15 m |
Délka trupu................................... | 17,4 m |
Výška.......................................... | 5,3 m |
Max. rychlost................................ | 261 km/h |
Cestovní rychlost........................... | 232 km/h |
Dostup......................................... | 4 572 m |
Dolet........................................... | 966 km |
Hmotnost: | |
Prázdná....................................... | 7 734 kg |
Max. vzletová............................... | 10 002 kg |
Motor: turbohřídelový T58-GE-5 | |
Výkon motoru................................ | 1 119 kW |
Počet motorů................................ | 2 |
HH-3E #66-13290, 37.ARRS, Da Nang, říjen 1968.
HH-3E #65-12782, 37.ARRS. Tento stroj byl 5.října 1968 sestřelen nad Laosem, 2 vojáci byli zabiti, 2 zachráněni.
Tankující HH-3E.