Sikorsky CH-54 Tarhe
CH-54A (S-64) Těžký dvoumotorový vrtulník klasického uspořádání s šestilistým nosným a čtyřlistým vyrovnávacím rotorem. Byl určen k přepravě výzbroje, rozměrných nákladů, záchraně poškozených letadel a vrtulníků do hmotnosti 9 100 kg. Trup tvořil celokovový skořepinový nosník, na jehož hřbetě byly uloženy dva turbohřídelové motory Pratt & Whitney JFTD-12A. Vrtulník byl známý také jako Skycrane.
CH-54 | |
Základní technické údaje: | |
Průměr nos. rotoru......................... | 22,0 m |
Průměr vyr. rotoru......................... | 4,9 m |
Délka trupu................................... | 21,4 m |
Výška.......................................... | 7,7 m |
Max. rychlost................................ | 203 km/h |
Cestovní rychlost........................... | 169 km/h |
Dostup......................................... | 4 000 m |
Dolet........................................... | 370 km |
Hmotnost: | |
Prázdná....................................... | 8 722 kg |
Max. vzletová............................... | 19 047 kg |
Motor: P&W JFTD-12A | |
Výkon motoru................................ | 3 530 kW |
Počet motorů................................ | 2 |
První CH-54A byly dopraveny do Vietnamu v roce 1965 spolu s 1st Cavalry Division (Airmobile). Detašmán čtyř strojů patřil 478th Aviation Company (Heavy Helicopter). Na přelomu let 1967/68 byly do Vietnamu převeleny další dvě roty CH-54 - 273.AC (HH) s velitelstvím v Long Binh a 355.AC (HH) s velitelstvím ve Phu Hiep.
CH-54A během operace Pegasus, 1968.
CH-54A v údolí A Shau, 1968.
Da Nang, říjen 1968. CH-54A #67-18418, 478.HHC, s pumou BLU-82 o váze 10 000 liber (4 500 kg), přezdívanou "Daisy Cutter". Puma se použila k vytvoření přistávací plochy v džungli.