Sikorsky CH-54A Tarhe

CH-54A (S-64) Těžký dvoumotorový vrtulník klasického uspořádání s šestilistým nosným a čtyřlistým vyrovnávacím rotorem. Byl určen k přepravě výzbroje, rozměrných nákladů, záchraně poškozených letadel a vrtulníků do hmotnosti 9 100 kg. Trup tvořil celokovový skořepinový nosník, na jehož hřbetě byly uloženy dva turbohřídelové motory Pratt & Whitney JFTD-12A. Vrtulník byl známý také jako Skycrane.

 

CH-54

Základní technické údaje:

    
 Průměr nos. rotoru.........................22,0 m
 Průměr vyr. rotoru..........................4,9 m
 Délka trupu...................................21,47 m
 Výška..........................................7,75 m
 Max. rychlost................................203 km/h
 Cestovní rychlost...........................169 km/h
 Dostup.........................................4 000 m
 Dolet...........................................370 km
 Hmotnost: 
 Prázdná.......................................8 722 kg
 Max. vzletová...............................19 047 kg
    
 Motor: P&W JFTD-12A
 Výkon motoru................................3 530 kW
 Počet motorů................................2
    

První CH-54A byly dopraveny do Vietnamu v roce 1965 spolu s 1st Cavalry Division (Airmobile). Detašmán čtyř strojů patřil 478th Aviation Company (Heavy Helicopter). Na přelomu let 1967/68 byly do Vietnamu převeleny další dvě roty CH-54 - 273.AC (HH) s velitelstvím v Long Binh a 355.AC (HH) s velitelstvím ve Phu Hiep.

CH-54A během operace Pegasus, 1968.
 
CH-54A v údolí A Shau, 1968.
 
Da Nang, říjen 1968. CH-54A #67-18418, 478.HHC, s pumou BLU-82 o váze 10 000 liber (4 500 kg), přezdívanou "Daisy Cutter". Puma se použila k vytvoření přistávací plochy v džungli.