Scammell Contractor (Truck, Tractor, GS, For Semi Trailer, Low Bed, 35/60 Ton)

Britský výrobce Scammell začal s výrobou nákladních automobilů po 1.světové válce. Ve 2.světové válce dodával nákladní automobily britské armádě. V roce 1955 se stal součástí skupiny Leyland Motors Ltd. Automobily Scammell se někdy prodávaly i pod značkou Leyland. Například - značka Scammell byla dobře zapsaná v arabských zemích, ale arabské státy na Středním východě by neobchodovaly s někým, kdo dodával i Izraeli, proto se v Izraeli Scammell prodával jako Leyland.

Také v australské armádě byly tahače Scammell Contractor zavedeny pod značkou Leyland, i když minimálně jeden nesl na kapotě značku Scammell. Model Contractor se prodával na civilním trhu s výběrem několika motorů. Vyráběl se ale i v úpravě pro ozbrojené síly, v tom případě ho poháněl přeplňovaný šestiválec Cummins NT335. Turbo zaručovalo výkon i ve vysokých nadmořských výškách kolem 3 600 m n. m. Vojenská verze byla vybavena 15-stupňovou převodovkou Fuller. Standartní nejvyšší rychlost 60 km/h se dala přenastavením zvýšit na 72 km/h, ale potom měl tahač nižší stoupavost. Pro usnadnění nakládky nepohyblivých vozidel na podvalník měl za kabinou naviják Darlington. Protože Scammel (Leyland) Contractor byl určený především pro přepravu tanků, naviják utáhl téměř 51 tun. Před sluncem a horkem chránil posádku štít nad střechou kabiny. Vojenské Contractory měly na střeše světlo, kterým se dal osvítit prostor nakládky.

Scammell (Leyland) Contractor používala v Jižním Vietnamu australská armáda patrně pro přepravu tanků, ale i jiných nákladů. V oficiálním popisu je určen pro náklad 35 a 60 tun. Dvojí hmotnost má spojitost s návěsy, které se daly za tahač připojit. Buď Steco pro náklad o hmotnosti 35 (40) tun, nebo podvalník Aust No.1 Mk1 pro přepravu tanků do hmotnosti 60 t.

 

Scammell (Leyland) Contractor

Základní technické údaje:

    
 Délka..........................................7,7 m ?
 Šířka..........................................2,5 m ?
 Výška.........................................2,9 m ?
 Max. rychlost...............................60 km/h
 Dojezd........................................482 km
 Hmotnost ...................................12 600 kg ?
    
 Motor: vznětový 6-válec Cummins NT335
 Výkon motoru...............................250 kW
 Posádka......................................?
    
  Výzbroj: -

Scammell (Leyland) Contractor 86 Transport Platoon. Na podvalníku Aust. No1, Mk1 je tank Centurion Mk.V před naloděním na japonskou nákladní loď Harima Maru, která převezla tanky zpět do Austrálie. Vung Tau, září 1971.