M50A1 Ontos (Rifle, Multiple 106 mm, Self Propelled)

M50 Ontos vznikl na počátku 50.let. Bylo to lehce obrněné vozidlo určené pro ničení tanků. Lehké, levné, vzduchem přepravované. Relativně rychlé a hbité, s velkou palebnou silou, na úkor odolnosti. Původně se jednalo o společný projekt Námořní pěchoty a armády, která by ho patrně využila na podporu výsadkových jednotek.
Prototyp budoucího M50 vznikl u firmy Allis-Chalmers a když armáda viděla výsledek, od projektu odstoupila. Vznikl opravdu divný "obrňák". Podvozek využíval stejné díly jako měl samohybný kanón M56 Scorpion, na něm byla korba tvaru čtyřbokého hranolu na jehož vršku seděla věžička, nebo spíš otočná lafeta, která držela tři bezzákluzové pušky na každé straně. Celé to poháněl motor z dvouapůltuny GMC. Ne nadarmo byla tato věc, pojmenována "Ontos" (tedy řecky "věc"), zatímco ostatní obrněnci nesly hrdá jména slavných generálů. Armáda od nákupu odstoupila, ale mariňákům se ošklivého káčátka zželelo a objednali 297 strojů, které byly vyrobeny mezi lety 1955-57.

M50 nebyla ideální zbraň. Byl to spíš nouzový prostředek, aby mohly obojživelné výsadkové jednotky Námořní pěchoty bojovat s nepřátelskou obrněnou technikou. Ontos měl slabý pancíř, nesl pouze 18 kusů munice (z toho 6 v nabitých kanónech) a navíc se zbraně nabíjely zvenku, nabíječ musel vylézt ven z vozidla. Pokud střelec zaměřil cíl, odpálil nejdříve zastřelovací pušku ráže 12,7 mm, ktera nesla 20 kusů dýmové munice. Podle obláčku poznal zda zasáhl nebo ne a podle toho odpálil hlavní zbraň.
Mezi lety 1963-65 nechala Námořní pěchota upravit 176 strojů na verzi M50A1, která měla o něco lepší zaměřovač a především jiný motor.

Námořní pěchota používala M50A1 ve Vietnamu v letech 1965-69. Protože nepřítel až na vyjímky tanky nepoužíval, velení nevědělo moc co s nimi. Někdy se využívaly pro strážní nebo hlídkovou službu, někdy pro podporu pěších jednotek během operací. A během nich si získal oblibu. Kvůli slabému pancíři byl nachylný na poškození minami nebo RPG, ale střelným zbraním a střepinám odolal, byl lehký, pohyblivý, nezapadal do bahna, poskytoval mohutnou palebnou podporu, navíc mohl střílet protipěchotní municí s flešetkami. Ve Vietnamu ovšem zažily i boj s tanky. V Khe Sanh zastavily útok lehkých obojživelných tanků PT-76.
Hvězdná hodinka pro Ontos nastala během bojů v Hué za Tet ofenzívy v roce 1968. Z obavy o zničení města nechtěli velitelé povolit nepřímou podpůrnou palbu. Malý a pohyblivý Ontos poskytoval pěšákům přímou palebnou podporu v ulicích města. Podle některých to byl nejúčinější prostředek podpory, který v Hué Námořní pěchota nasadila.
Hué byla labutí píseň pro M50A1, docházely náhradní díly, mnohé kusy byly kanibalizovány a v roce 1969 je Námořní pěchota vyřadila z výzbroje.

 

M50A1

Základní technické údaje:

    
 Délka..........................................3,8 m
 Šířka..........................................2,6 m
 Výška.........................................2,1 m
 Max. rychlost...............................48 km/h
 Dojezd........................................160 km
 Svislá překážka.............................0,7 m
 Příkop.........................................1,4 m
 Hmotnost ................................... kg
    
 Motor: 8-válec Chrysler HT-361-318
 Výkon motoru...............................134 kW
 Posádka......................................3
    
  Výzbroj:
6x bezzákluzová puška M40A1C ráže 106 mm
4x zastřelovací kulomet M8C ráže 12,7 mm
1x kulomet M1919A4 ráže 7,62 mm

M50A1 1.protitankového praporu doprovází námořní pěšáky od 2.praporu 4.pluku během operace Iowa
 
M50A1 na pláži jižně od Chu Lai, 1965.
 
Ontos v Hué, 1968.