Douglas TA-4 Skyhawk

TA-4F - Douglas nabízel námořnictvu dvoumístnou verzi od samého začátku výroby A-4. Námořnictvo ale šetřilo finančními prostředky a na dvoumístnou verzi kývlo až v roce 1964. A tak poslední dva A-4E byly postavené jako dvoumístné TA-4E. Později bylo označení změněno na TA-4F, aby bylo vidět, že podle množství změn se jedná o nový typ. Ale v některé starší literatuře můžete na označení TA-4E narazit. První let se konal 30.června 1965, celkem byl vyroben 241 kus.
Trup TA-4F byl prodloužen o 0,7 metru. Původně měl dvoumístný Skyhawk stejný motor jako A-4E, ale už během jeho nasazení ve Vietnamu dostal silnější P&W J52-P-8A. Mezi další vylepšení patřilo řiditelné příďové kolo, pilotní sedadlo Escapac 1C-3, které umožňovalo záchranu pilota v nulové výšce a nulové rychlosti. Spojlery na vrchní straně křídla zlepšily ovládání a vlastnosti během přistávání za bočního větru.

 

TA-4F

Základní technické údaje:

    
 Rozpětí..........................................8,4 m
 Délka.............................................13,0 m
 Výška............................................4,6 m
 Max. rychlost..................................1 062 km/h
 Dostup...........................................11 795 m
 Dolet.............................................2 172 km
 Hmotnost: 
 Prázdná.........................................4 808 kg
 Max. vzletová.................................11 113 kg
    
 Motor: Pratt & Whitney J52-P-8A
 Výkon motoru..................................41,3 kN
 Počet motorů..................................1
    
  Výzbroj:
2x kanón MK 10 ráže 20 mm
3 720 kg nákladu na 5 závěsnících

Neznámější použití TA-4F ve Vietnamu bylo u jednotek USMC, kde létal jako tzv. "rychlý FAC" a nahradil v této roli TF-9F Cougar. První TA-4F přistály ve Vietnamu v srpnu 1967. Původně používali piloti volací znak "Manual FAC", od června 1969 používaly volací znak Playboy, stejný používali jejich předchůdci během korejské války. Ve Vietnamu užívali Playboys na letadlech i logo zajíčka, povolení jim dal zakladatel a vydavatel časopisu Hugh Hefner.
Rychlí FAC prováděli navádění a koordinaci letadel, ale také řídili dělostřeleckou palbu bitevní lodi USS New Jersey. Do zákazu bombardování, které platilo od 1.listopadu 1968, létali mise i v Severním Vietnamu, potom se soustředili na severozápad I.Corps a Laosu, kde vedly zásobovací cesty komunistů. "Playboys" ukončili svou činnost na podzim 1970.

HM&S-11 nebyla jediná skvadrona, u které létaly dvoumístné Skyhawky jako FAC. Například po Velikonoční ofenzívě létalo 5 TA-4F jako rychlí FAC u HM&S-15. Dva stroje původně patřící HM&S-15 přebrala v létě 1972 squadrona U.S. Navy VA-164 z USS Hancock a během plavby v roce 1972 je zkoušela při bojových letech. Letouny byly vybaveny laserovým značkovačem, pomocí které byly naváděny laserem naváděné pumy z A-4.


TA-4F #153489, HM&S-11, 1970

USMC
Skupina Peruť  (ocasní kód) Typ Základna
MAG-11 HM&S-11 TA-4F Da Nang
MAG-12 HM&S-12 TA-4F Chu Lai
MAG-13 HM&S-13 TA-4F Chu Lai
MAG-15 HM&S-15 TA-4F 16.IV.72 - 20.VI.72
MAG-15 HM&S-16 TA-4F  

  TA-4F #154621, HM&S-11, cca 1969.
 
  TA-4F #154309, HM&S-13, Chu Lai, pravděpodobně rok 1970.
 
  TA-4F #153491, VA-164, na palubě USS Hancock, 1972.