Douglas TA-4F Skyhawk
TA-4F -
Douglas nabízel námořnictvu dvoumístnou verzi od samého začátku výroby A-4.
Námořnictvo ale šetřilo finančními prostředky a na dvoumístnou verzi kývlo až v
roce 1964. A tak poslední dva A-4E byly postavené jako dvoumístné TA-4E.
Později bylo označení změněno na TA-4F, aby bylo vidět, že podle množství změn
se jedná o nový typ. Ale v některé starší literatuře můžete na označení TA-4E
narazit. První let se konal 30.června 1965, celkem byl vyroben 241 kus.
Trup TA-4F byl prodloužen o 0,7 metru. Původně měl dvoumístný Skyhawk stejný motor
jako A-4E, ale už během jeho nasazení ve Vietnamu dostal silnější P&W J52-P-8A.
Mezi další vylepšení patřilo řiditelné příďové kolo, pilotní sedadlo Escapac 1C-3,
které umožňovalo záchranu pilota v nulové výšce a nulové rychlosti. Spojlery na
vrchní straně křídla zlepšily ovládání a vlastnosti během přistávání za bočního
větru.
TA-4F | |
Základní technické údaje: | |
Rozpětí.......................................... | 8,4 m |
Délka............................................. | 13,0 m |
Výška............................................ | 4,6 m |
Max. rychlost.................................. | 1 062 km/h |
Dostup........................................... | 11 795 m |
Dolet............................................. | 2 172 km |
Hmotnost: | |
Prázdná......................................... | 4 808 kg |
Max. vzletová................................. | 11 113 kg |
Motor: proudový Pratt & Whitney J52-P-8A | |
Tah motoru..................................... | 41,3 kN |
Počet motorů.................................. | 1 |
Výzbroj: 2x kanón MK 10 ráže 20 mm 3 720 kg nákladu na 5 závěsnících |
Neznámější použití TA-4F ve Vietnamu bylo u jednotek USMC, kde létal jako tzv.
"rychlý FAC" a nahradil v této roli TF-9F Cougar. První TA-4F přistály ve Vietnamu
v srpnu 1967. Původně používali piloti volací znak "Manual FAC", od června 1969
používaly volací znak Playboy, stejný používali jejich předchůdci během korejské
války. Ve Vietnamu užívali Playboys na letadlech i logo zajíčka, povolení jim
dal zakladatel a vydavatel časopisu Hugh Hefner.
Rychlí FAC prováděli navádění a koordinaci letadel, ale také řídili dělostřeleckou
palbu bitevní lodi USS New Jersey. Do zákazu bombardování, které platilo od
1.listopadu 1968, létali mise i v Severním Vietnamu, potom se soustředili na
severozápad I.Corps a Laosu, kde vedly zásobovací cesty komunistů. "Playboys"
ukončili svou činnost na podzim 1970.
HM&S-11 nebyla jediná skvadrona, u které létaly dvoumístné Skyhawky jako FAC. Například po Velikonoční ofenzívě létalo 5 TA-4F jako rychlí FAC u HM&S-15. Dva stroje původně patřící HM&S-15 přebrala v létě 1972 squadrona U.S. Navy VA-164 z USS Hancock a během plavby v roce 1972 je zkoušela při bojových letech. Letouny byly vybaveny laserovým značkovačem, pomocí které byly naváděny laserem naváděné pumy z A-4.
TA-4F #153489, HM&S-11, 1970
USMC | |||
Skupina | Peruť (ocasní kód) | Typ | Základna |
MAG-11 | HM&S-11 | TA-4F | Da Nang |
MAG-12 | HM&S-12 | TA-4F | Chu Lai |
MAG-13 | HM&S-13 | TA-4F | Chu Lai |
MAG-15 | HM&S-15 | TA-4F | 16.IV.72 - 20.VI.72 |
MAG-15 | HM&S-16 | TA-4F |
US NAVY | |||||
Křídlo | Peruť | Typ | Modex | Datum plavby | Nosič |
CVW-21 | VA-164 "Ghost Raiders" |
A-4F/TA-4F | NP 400 | 7.1.72-3.10.72 | USS Hancock CVA-19 |
TA-4F #154621, HM&S-11, cca 1969.
TA-4F #154309, HM&S-13, Chu Lai, pravděpodobně rok 1970.
TA-4F #153491, VA-164, na palubě USS Hancock, 1972.