McDonnell RF-101 VooDoo
RF-101C Nadzvukový, dvoumotorový, jednomístný, průzkumný letoun.
Průzkumný RF-101 VooDoo vycházel z F-101 Voodoo, dálkového doprovodného stíhače a stíhacího bombardéru se schopností nést jaderné zbraně.
McDonnell RF-101A VooDoo
RF-101A vznikal jako možná náhrada za Republic RF-84F Thunderflash. Požadavek na neozbrojenou fotoprůzkumnou verzi zaslalo letectvo firmě McDonnell v lednu 1953. 16. a 17. vyrobený F-101 posloužily k přestavbě na YRF-101A. Změněna byla příd, ve které byly umístěny kamery, další kamery byly za kabinou pilota, kde stíhací F-101 nesl munici. Vnitřní uspořádání palivových nádrží bylo mírně přepracováno, RF-101A nesl o něco méně paliva než stíhací F-101A. První letoun YRF-101A vzlétl 30. června 1955. K jednotkám byl dodáván v období mezi květnem a říjnem 1957. Celkem bylo vyrobeno jen 35 sériových RF-101A. Ještě před dokončením dodávek RF-101A začala k jednotkám přicházet verze RF-101C. RF-101A se stal prvním nadzvukovým průzkumným letounem USAF.
RF-101A nad Vietnamem
V první řadě je třeba říct, že verze RF-101A se ocitla v jihovýchodní Asii náhodou.
Od roku 1961, kdy začaly VooDoo nad jihovýchodní Asií létat, to byly letouny verze RF-101C,
které plnily průzkumné úkoly. Jak tedy k té náhodě došlo ?
Letecké síly v Pacifiku (PACAF) měly k dispozici pouze
dvě perutě RF-101C, obě umístěné v Japonsku - 15. TRS (základna Kadena) a 45.TRS (základna Misawa).
Od roku 1961 obě perutě posílaly svá letadla a potřebný personál nejprve do thajského Don Muang, později se
toto uskupení přesunulo na jihovietnamskou základnu Tan Son Nhut. Odtud létaly na průzkumné mise nad Laos a Jižní Vietnam.
Zpočátku se jednalo o čtyři letadla, postupně se počet RF-101 navyšoval. Perutě
se střídaly v půlročním intervalu.
V březnu 1965 spustily Spojené státy bombardovací kampaň Rolling Thunder. Požadavky na průzkumné lety se navýšily. RF-101C umístěné v Tan Son Nhut nestíhaly tyto požadavky plnit, navíc byly cíle v Severním Vietnamu daleko od letiště TSN. V dubnu 1965 vyslala 15.TRS šest strojů na thajskou základnu Udorn, která byla cílům v Severním Vietnamu a Laosu blíže. Toto uskupení se nazývalo Green Python.
45.TRS měla v té době osm letadel v Tan Son Nhut, 15.TRS šest letadel v Udornu. Průzkumná síla mateřských perutí v Japonsku by oslabená. Proto na základnu Kadena přemístilo letectvo osm dalších RF-101 jako výpomoc. Šest z těchto osmi strojů patřilo 363.TRW ze základny Shaw ve Spojených státech. Mezi těmito RF-101 byly i letouny verze RF-101A. Šest těchto RF-101 od 363.TRW bylo v květnu přelétnuto do Udornu jako posílení TF Green Python. Původně to mělo být 5 až 7-denní dočasné převelení, které bylo vzápětí změněno na "neurčito". Neurčito skončilo v listopadu 1965, kdy se stroje vrátily do Japonska.
RF-101A VooDoo #54-1512, 363.TRW (TF Green Python), Udorn, léto 1965.
Stroje 363.TRW, RF-101A i RF-101C, byly nápadné svým zbarvením. Letouny nesly experimentální kamuflážní nátěr a nápadné byly kombinací kamufláže s velkými výsostnými znaky. Ostatní kamuflované RF-101 nesly malé znaky. Navíc v té době létala většina RF-101C ještě v šedém zbarvení.
Podrobnosti o těchto strojích 363.TRW nejsou moc známé. Na jednom filmovém šotu z Udornu je vidět 12 RF-101, z toho pět kamuflovaných a minimálně čtyři s velkými výsostnými znaky. Na fotografiích z Udornu je vidět RF-101A 54-1512. Na fotkách z Japonska a Vietnamu je v experimentální kamufláži vidět další RF-101A 54-1517 a potom RF-101C 56-0228 a 56-203. Mezi zbylými dvěmi RF-101 ze základny Shaw, nasazených v SEA, mohly být i další RF-101A, ale také nemusely.
RF-101A, Udorn, 1965
Experimentální kamuflážní nátěr pocházel nejspíše z roku 1964. V publikaci Detail & Scale F-101 je fotografie stroje 54-1512 v šedém zbarvení pořízená v únoru 1964. U 363.TRW se kamuflážní nátěr (a zároveň ochrana před korozí) zkoušel již v roce 1963. Tehdy ale dva stroje nesly rozdílné barevné schéma.
McDonnell RF-101C VooDoo
RF-101C se od RF-101A lišil zesíleným drakem, stejně tomu bylo u stíhacích F-101A a F-101C. Kamerový systém byl stejný jako u RF-101A - v přídi byly čtyři kamery, další dvě kamery byly za kabinou. V případě potřeby mohl letoun nést jadernou zbraň. První RF-101C se dostaly k jednotkám v září 1957, tedy o měsíc dříve, než byla dokončena dodávka RF-101A. Celkem bylo vyrobeno 166 RF-101C.
Umístění kamer v přídi RF-101.
Kamerová výbava byla stejná jako u RF-101A. Ve špičce přídě byla umístěna kamera KA-2,
která byla namířena dopředu šikmo dolů.
Za ním byla umístěna kamera KA-18, která hleděla přímo dolů.
Místo této kamery bylo možné namontovat kameru KA-18A pro pořizování stereo snímků,
nebo kameru T11, která pořizovala snímky pro mapové podklady.
Za vertikálně umístěnou kamerou bylo místo pro dvě kamery KA-2
se šikmým úhlem snímání, každá zaměřená do jedné strany. Ohnisková vzdálenost u kamer se mohla
měnit podle potřeby a také bylo možné nastavit několik různých úhlů snímání. Tyto
kamery nebylo možné namontovat v případě použití kamer KA-18A pro stereosnímky a
mapové kamery T11.
Za kabinou pilota, v místech, kde měl stíhací F-101 uloženou munici, byly dvě velkoformátové kamery KA-1. Jedna s vertikálním úhlem snímání a druhá mírně vyosená.
RF-101C | |
Základní technické údaje: | |
Rozpětí.......................................... | 12,0 m |
Délka............................................. | 21,1 m |
Výška............................................ | 5,5 m |
Max. rychlost.................................. | 1 628 km/h |
Dostup........................................... | 16 855 m |
Dolet............................................. | 3 972 km |
Hmotnost: | |
Prázdná......................................... | 11 855 kg |
Max. vzletová................................. | 23 133 kg |
Motor: proudový Pratt & Whitney J57-P-13 | |
Tah motoru..................................... | 45,37 kN |
Počet motorů.................................. | 2 |
Výzbroj: - |
Letecký průzkum v jihovýchodní Asii začali Američané provádět počátkem roku 1961. V tu dobu bylo ale hlavním americkým zájmem spíše komunistické hnutí Pathet Lao v Laosu. V lednu začal nad Planinu džbánů, kde operovaly síly Pathet Lao, létat upravený SC-47, vybavený fotografickými kamerami. Koncem března byl ale sestřelen. Na průzkumné lety SC-47 navázal RT-33, který podnikal průzkumné lety nad Laosem z thajských letišť Udorn a Don Muang až do příchodu RF-101C "Task Force Able Mable".
Pipe Stem
Prvními RF-101C, které prováděly průzkumné lety nad Jižním Vietnamem a Laosem byla letadla Task Force Pipe Stem.
V říjnu 1961 poslala jihovietnamská vláda pozvánku pro USAF na leteckém dni v Tan Son Nhut. Kvůli Ženevským dohodám nemohly v jihovýchodní Asii létat proudové letouny. Ale tato pozvánka pro USAF znamenala možnost dostat proudové letouny do Jižního Vietnamu legálně. 18.října 1961 přistály v Tan Son Nhut čtyři RF-101C z 15.TRS ze základny Kadena, aby se jejich posádky dozvěděly, že jihovietnamská vláda přehlídku zrušila.
Spolu s letadly přicestoval i podpůrný personál s potřebným vybavením. Tedy údržba, náhradní díly, zásoby a buňka pro zpracování fotografií (Photo Processing Cell - PPC). V té době došlo k záplavám v deltě Mekongu. Na žádost jihovietnamské vlády pověřil vrchní velitel tichomořského velitelství (CINCPAC) Pipe Stem Task Force osmidenní operací, během které měly pořizovat snímky zaplavených oblastí. Zároveň ale Sbor náčelníků štábů (JCS) pověřil operační uskupení provádět průzkumné lety nad Hočiminovou stezkou a Planinou džbánů v Laosu, aby vyhověl potřebám různých vojenských a zpravodajských služeb USA, Laosu i Jižního Vietnamu. První vzlet provedly RF-101C 21.října 1961.
RF-101C VooDoo #56-0051, 15.TRS (TF Pipe Stem), Tan Son Nhut, listopad 1961.
15.TRS byla součástí 5.Air Force, ale Pipe Stem Task Force během svého působení v TSN spadal pod operační kontrolu 13.Air Force s velitelstvím na filipínské základně Clark. Velitel 13.AF, generál Theodore R. Milton nařídil Pipe Stem TF pořídit snímky laoského letiště Tchepone, patrně proto, aby potvrdil zpravodajské informace pocházející z jiných zdrojů. 23.října provedly RF-101C nad letištěm čtyři lety, při kterých se povedlo na snímcích zachytit sovětský Il-14 jak provádí shoz dodávek pro komunistické hnutí Pathet Lao. 25.října zachytily dvě RF-101C další Il-14. Podle padáků na zemi se dalo identifikovat místo shozu, povedlo se zachytit i označení letadla a směr jeho odletu. Zároveň se obě VooDoo staly terčem poměrně přesné protiletadlové palby. Jakmile byl se snímky seznámen prezident Kennedy, nařídil pokračovat v průzkumných letech.
Vzhledem k tomu, že se letecká přehlídka nekonala a záplavy ustupovaly, nemohla Mezinárodní kontrolní komise (ICC) dále ignorovat aktivitu RF-101C a naléhala na stažení letadel. 21.listopadu se všechny čtyři VooDoo vrátily na domovskou základnu v Kadeně. Během měsíce provedly RF-101C 67 průzkumných letů.
Able Mable
Thajská vláda dala již v dubnu 1961 souhlas s umístěním tří RF-101 na základnu v Takhli, odkud by prováděly průzkumné lety nad Laosem. Ale Spojené státy tuto nabídku nevyužily. To se změnilo na podzim 1961. Velvyslanec USA se v říjnu 1961 obrátil na thajskou vládu s návrhem umístit čtyři RF-lOlC na letišti Don Muang, odkud by prováděly průzkum nad Laosem a Jižním Vietnamem. Thajská vláda jej okamžitě schválila.
15.TRS byla v té době stále zapojena do projektu Pipe Stem a tak dala 5.Air Force rozkaz 45.TRS odeslat čtyři RF-101C jako TF Able Mable na letiště Don Muang. 30-denní dočasné převelení se týkalo 45 osob, včetně sedmi pilotů. Součástí TF byl i personál pro zpracování a interpretaci fotografií. Able Mable Task Force spadal opět pod 13.Air Force a její předsunuté velitelství vytvořené v Tan Son Nhut. Čtyři RF-101C a doprovodný C-130 přistály v Don Muang 7.listopadu. Následující den vzlétly VooDoo k prvním průzkumným letům a brzy začaly provádět stanovený počet tří letů denně.
RF-101C VooDoo #56-0084, 45.TRS, 1962.
Letiště Don Muang bylo základnou thajského královského letectva, ale zároveň i největším civilním letištěm v zemi. Dopravní i vojenská letadla využívala jedinou dráhu. Druhá se dokončovala. Radiomaják a osvětlení dráhy umožňovalo provoz za každého počasí. Ale bylo to právě počasí, které bylo největší překážkou v průzkumu. Předpověď počasí, kterou zajišťovali příslušníci thajského námořnictva, byla poměrně přesná, ale v severní části Laosu nebyly žádné stanice, které by poskytovaly data pro předpověď. Na severu Laosu se nacházelo mnoho cílů a v důsledku špatného počasí musela být část letů přerušena.
Několik letišť v Thajsku, Laosu a Jižním Vietnamu bylo vybaveno radiomajáky, jinak se piloti při navigaci museli spoléhat na vizuální orientaci podle výrazných orientačních bodů. Ani mapy nebyly nejpřesnější, nejspolehlivější mapy, které piloti používali, byly mapy francouzského autoklubu.
Asi 75% letů se odehrával nad Laosem, zbytek pak nad Jižním Vietnamem. Brzy se tato procenta otočila. Severní část Jižního Vietnamu byla na hranici doletu RF-101C, proto piloti většinou dotankovali v TSN. Zde jim vyměnili film v kamerách, aby mohli pořizovat snímky i na zpáteční ceste do Don Muang.
Piloti se občas setkali s palbou ručních zbraní. Protiletadlové zbraně měl Pathet Lao na Planině džbánů a u letiště Tchepone, ale ty byly účinné jen do výšky 1 500 metrů. Během několika týdnů byly zasaženy palbou z ručních zbraní čtyři stroje. Všechny se v nacházely ve výšce pod 1 500 metrů.
Do konce roku 1961 podnikl TF Able Mable 130 letů. 45.TRS se rozhodla střídat letadla i piloty po 6 týdnech. Piloti během této doby stihli odlétat 15-20 letů a získat tak zkušenosti, které nemohli získat během běžného výcviku.
Na jaře 1962 rozhodlo PACAF, že 15. a 45. peruť se budou střídat v TF Able Mable každých 6 měsíců. 23.května tak v Don Muang přistály 4 RF-101C od 15.TRS.
Piloti RF-101C se stále setkávali se střelbou z ručních zbraní, ale poškození letadel bylo zanedbatelné. To se změnilo 14.srpna 1962. RF-101C prováděl průzkumný let podél silnice č.7 ve výšce 2 500 až 3 300 metrů nad terénem, když byl zasažel z protiletadlového kanónu ráže 37 nebo 57 mm. Projektil vybuchl pod pilotním sedadlem, zpřetrhal elektrické a hydraulické vedení a poškodil pravý motor. Nezraněný pilot přistál s poškozeným strojem v Don Muang. Lety nad Laosem byly na 14 dní zastaveny, poté byly povoleny přelety, ale ve velké výšce.
45.TRS slaví 1000 úkolových letů Able Mable
Protože stále více cílů pro průzkum bylo v Jižním Vietnamu, přesunulo se TF Able Mable mezi 12. až 14.prosincem 1962 na základnu Tan Son Nhut. Také se neustále navyšoval počet požadavků na průzkumné lety. 2.Air Division, pod kterou TF ABle Mable spadal, požadovala navýšení počtu strojů. V dubnu 1963 mohla vyslat 45.TRS další dva stroje do TSN.
8.července 1963 bylo TF Able Mable připojeno k Detachment 1, 33.Tactical Group. TF Able Mable tak přestalo formálně existovat, ale název přetrvával dál.
Toy Tiger
Velká část povstaleckých aktivit se odehrávala v noci nebo za nepříznívého počasí pro průzkum. Americké velení ve Vietnamu proto požadovalo i noční průzkumné lety. Na jaře 1962 byly dva RF-101C upraveny podle projektu Toy Tiger. V rámci úprav byly vyměněny všechny kamery KA-2 i KA-1 za vysokorychlostní kamery KA-45 s ohniskouvou vzdáleností 3, 6 a 12 palců. Místo přídavné nádrže nesl RF-101C "Toy Tiger" zásobník na 80 fotobleskových výbojek. Zásobník byl původně určený pro RF-84. Bleskové světlo se spustilo dvě sekundy po vypuštění ze zásobníku. Navigaci mírně zlepšoval dopplerovský navigační počítač APN-102/ASN-7.
Upravený RF-101C dorazil k 15.TRS na základnu Kadena již v květnu 1962, ale kvůli nedostatku filmů pro kamery KA-45 byly denní testy spuštěny až v červenci. Pro noční testy zase nebyl dostatek bleskových kartridží, takže se uskutečnily až v září. Poté byly letouny přesunuty do Don Muang, kde prováděly zkušební lety nad deltou Mekongu.
Projekt Toy Tiger nebyl v jihovýchodní Asii příliš úspěšný. Světlo z bleskové kartridže nestačilo k pořízení kvalitních snímků. Pilotovi přibyly v kokpitu další spínače a přepínače, kterým se musel věnovat, místo aby se soustředil na let v malé výšce. Také fotointerpreti nebyli nadšení z negativů kamer KA-45, které byly asi čtvrtinové velikosti proti negativům z kamer KA-2. Ještě před dokončením zkoušek propukla Karibská raketová krize a letouny byly odeslány do Spojených států pro případné použití nad Kubou.
Yankee Team
19.května 1964 byly obnoveny průzkumné lety nad Laosem poté, co Pathet Lao ovládlo většinu Planiny džbánů. Operace nesla název Yankee Team. RF-101C nebyly jedinými průzkumnými letadly, které se na operaci podílely. Dalšími byly RF-8 a RA-3B od US Navy. Noční průzkumné lety prováděly RB-57 "Patricia Lynn". Jedním z úkolů operace bylo sledovat infiltrační trasy, kterými z VDR přes Laos proudil materiál do Jižního Vietnamu. Poskytovaly také zpravodajský základ pro přeshraniční operace, které se v té době plánovaly. Část informací proudila i laoské vládě, která na jejich základě určovala cíle pro svá letadla T-28.
RF-101C VooDoo #56-0048, 15.TRS (TF Able Mable), Tan Son Nhut, 1964.
21.listopadu 1964 přišlo letectvo o první letoun RF-101C, který havaroval v Laosu. Pilota vyzvedl vrtulník společnosti Air America. Tři dny předtím přišlo letectvo o F-100 ze stíhacího doprovodu, ale první ztrátou operace Yankee Team byl průzkumný RF-8 US Navy sestřelený již 6.června 1964.
Výsledky fotografického průzkumu vedly ke spuštění operace Barrel Roll, úderů
v severní části Laosu. První letecké údery byly provedeny 14.prosince 1964. Letadla
RF-101C prováděla poúderové fotografování oblasti, které sloužilo v vyhodnocení
způsobených škod (Bomb Damage Assessment - BDA). Protože piloti průzkumných letadel
byli obeznámeni s cílovou oblastí úderu, létali také jako "vodiči" (pathfinders)
stíhacích bombardérů a po úderu provedli snímkování pro BDA.
Počátkem dubna byla v jižní části Laosu spuštěna operace Steel Tiger, která
zahrnovala ozbrojený průzkum komunikačních linií vedoucích do Jižního Vietnamu.
Počet RF-101C v Tan Son Nhut se musel navýšit. V únoru 1965 to bylo osm strojů, během července a srpna se počet RF-101C rozrostl na 12 letadel. Stále ale platilo, že se 15.TRS a 45.TRS střídaly v půlročním intervalu.
Modifikace 1181
V roce 1962 rozhodlo letectvo, že do RF-101C bude nainstalována kamera Hycon KS-72, původně vyvíjená pro RF-4. K této hlavní úpravě byly přidruženy četné další menší úpravy. Modifikace nesla označení 1181. Počáteční testy odhalily některé nedostatky, kamery vykazovaly velkou poruchovost. Úpravy na letadlech započaly až na podzim 1964.
Jako první procházely úpravou letouny PACAF, konkrétně 45.TRS. Zpoždění dodávek kamer a příslušenství protáhlo úpravu letadel 45.TRS, proto peruť nemohla 1.listopadu 1964 převzít úkoly TF Able Mable a střídání v Tan Son Nhut proběhlo až 1.února 1965.
Kamery KS-72 nahradily kamery KA-2 s šikmým úhlem snímání, umístěných v přídi. Vertikální kameru KA-18 pak nahradila kamera KA-56, která pomocí otočného hranolu byla schopná pořizovat snímky od horizontu k horizontu.
Modifikace 1181 poskytla RF-101C lepší fotografické schopnosti v nízkých výškách, které umožnily plně využít rychlost letadel. Nevýhodou byl menší formát snímků, pouze 4,5x4,5 palce (cca 11,5x11,5 cm), proti 9x9 palců (cca 23x23 cm) u kamer KA-2.
Blue Tree
"Incident v Tonkinské zálivu" z 2.srpna 1964 byl rozbuškou k rozšíření konfliktu. Americký kongres schválil rezoluci, kterou prezident Johnson bral jako souhlas k vedení války ve Vietnamu. Americký odvetný útok "Pierce Arrow" vedl k odvetě vietkongu na americká zařízení v Jižním Vietnamu, na který Američané odpověděli dalším odvetným útokem ("Flaming Dart") až vzájemné odvetné útoky vyústily v americkou bombardovací kampaň "Rolling Thunder", spuštěnou v březnu 1965. Kampaň byla spojena s nárůstem letecké techniky v Jižním Vietnamu a Thajsku.
Do odvetných náletů "Flaming Dart" prováděla strategický letecký průzkum Severního Vietnamu letadla U-2 (op. "Trojan Horse"). Taktický průzkum a BDA během "Flaming Dart" připadly letadlům zapojeným do programu "Yankee Team". Se spuštěním kampaně "Rolling Thunder" byla spuštěna i operace zahrnující průzkum nad Severním Vietnamem nazvaná "Blue Tree". První let této operace se uskutečnil 27.března 1965. Na operaci se podílela letadla USAF i USN. Později bylo území Severního Vietnamu rozděleno na "Balíky tratí" (Route Packages), letadla USAF i USN měla přidělené své oblasti.
Green Python a změny mezi perutěmi
Od počátku ustanovení TF Able Mable platilo, že se piloti i letadla 15.TRS a 45.TRS střídaly každého půl roku. Na podzim 1964 došlo ke změně. Letouny 45.TRS procházely modernizací 1181 a tak 15.TRS zůstala v Tan Son Nhut až do konce ledna 1965. 45.TRS převzala odpovědnost za Able Mable v únoru 1965 s osmi letadly a dalšími čtyřmi připravenými v Misawě.
15.TRS měla před sebou další úkol. Pro pokrytí všech požadavků na průzkum bylo potřeba zvýšit i počet průzkumných letadel. Letecké základny v Jižním Vietnamu byly přeplněné a navíc z nich severní oblasti Laosu a Vietnamu byly špatně dostupné. Řešením bylo odeslat další průzkumná letadla do Thajska.
RF-101C VooDoo 15.TRS v Udornu v roce 1965.
V dubnu 1965 přistálo na základně Udorn šest RF-101C od 15.TRS z Kadeny. Toto
uskupení zpočátku neslo označení "Able Mable Bravo", které bylo brzy změněno na
"TF Green Python".
O měsíc později povolila thajská vláda navýšení počtu průzkumných letadel o dalších šest strojů.
Na japonskou základnu Kadena přilétlo jako výpomoc osm RF-101, šest z těchto RF-101
pocházelo od 363.TRW ze základny Shaw. Tyto VooDoo byly vzápětí odeslány do Udornu.
Původně mělo jít o 5-7 denní dočasné převelení, které bylo změněno na "neurčito".
Detachment 1 z Tan Son Nhut (Able Mable) zajišťoval průzkum hlavně v Jižním Vietnamu (případně v blízkém okolí), TF Green Python z Udornu pak průzkum v Severním Vietnamu a na většině území Laosu.
V listopadu 1965 přišla další změna. Do Tan Son Nhut přilétl personál 20.TRS ze základny Shaw a převzal odpovědnost za Able Mable. K tomu využíval 12 letadel 15.TRS. 15.TRS dál plnila úkoly v Udornu (Green Python). Šest letadel s piloty od 363.TRW, které v Udornu půl roky vypomáhaly, se vrátilo do Japonska. Místo nich přilétlo z japonské Misawy šest letadel 45.TRS.V polovině února 1966 bylo v Tan Son Nhut ustanoveno 460.taktické průzkumné křídlo, které zodpovídalo za veškerý taktický průzkum v jihovýchodní Asii.
V dubnu 1966 došlo k dalším velkým změnám mezi perutěmi RF-101C. Dvanáct letadel 20.TRS se z TSN přesunulo do Udornu, kde zajišťovalo fungování TF Green Python. Do Tan Son Nhut se z Misawy přestěhovala 45.TRS. 15.TRS byla stažena zpět do Japonska, kde jí čekalo přezbrojení na RF-4C. Její RF-101C byly posílány jako náhrada za zničené stroje 20. a 45.TRS.
RF-101C VooDoo #56-0071, pravděpodobně 45.TRS, 1966.
V květnu 1966 došlo k navýšení počtu letadel 20. a 45.TRS na 16 strojů. Do Udornu byly poslány 4 RF-101C od 15.TRS. V červenci 1966 byly převeleny z Evropy do Udornu 4 RF-101C i s piloty a dosavadní 4 RF-101C 15.TRS se přesunuly do Tan Son Nhut jako výpomoc 45.TRS.
1966 - 1970
V polovině roku 1966 přišlo letectvo s novou taktikou leteckého průzkumu. Místo dosavadní dvojice letadel provádělo průzkum jen jedno letadlo. Podle letectva mohlo více letadel pokrýt více cílů a samotný letoun představoval méně lákavý cíl pro protileteckou obranu. Na druhou stranu se ale poněkud snížila možnost přežití pilotů, jednoduše proto, že v případných problémech, technických nebo s nepřátelskou obranou, se ocitl pilot sám.
Na konci srpna přišlo letectvo s novým přidělením průzkumných oblastí. Průzkumná letadla umístěna v Jižním Vietnamu fotografovala pouze cíle v Jižním Vietnamu, jižním Laosu a jižní části Severního Vietnamu. Letadla z Udornu pokrývala cíle v Severním Vietnamu a severní části Laosu.
Krátce po tomto rozhodnutí bylo v Udornu aktivováno druhé průzkumné křídlo - 432.TRW. Do jihovýchodní Asie přicházelo stále více průzkumných jednotek a dosavadní jediné průzkumné křídlo 460.TRW nabobtnalo do rozměrů největšího křídla v historii USAF. 432.TRW řídilo všechny průzkumné jednotky umístěné v Thajsku.
Polovina roku 1967 byla asi vrcholem v použivání letadel RF-101C. Tento typ létal nad celým Vietnamem i Laosem, odkud vozil vynikající fotografie. Letadla byla spolehlivá a vysoce ceněná, ale také stárla a trpěla opotřebováním. Problémy s údržbou byly stále vážnější. Pravděpodobně nejvýznamnějším problémem byla klesající kvalita motorů J-57.
1.srpna 1967 byla nad Severním Vietnamem sestřelena RF-101C přesto, že nesla podvěs ALQ-51 s rušícím zařízením. Velitelství 7.letecké armády již nějakou dobu tušilo, že podvěsy ALQ-51 jsou proti stále dokonalejším radarům v Severním Vietnamu neúčinné a stáhlo je z používání. Piloti RF-101C opět začali létat ve dvojicích, přičemž obě RF-101C nesly podvěsy ALQ-71 původně určené pro stíhací letouny. Velké podvěsy snižovaly rychlost RF-1O1C a omezovaly jeho manévrovací schopnosti, což z letounu činilo snadnou kořist pro MiGy. Velitelství 7.letecké armády nařídilo, aby se RF-101C vyhýbaly oblastem, kde byly MiGy nejaktivnější. Poté co 16.září 1967 sestřelil MiG další RF-101C, velitelství 7.letecké armády nařídilo, aby Voodoo nebyly plánovány pro průzkumné mise nad severní částí VDR.
Aby zefektivnilo svou práci, založilo 460.TRW na letecké základně Phu Cat předsunuté operační stanoviště Alpha (Forward Operating Location Alpha - FOLA). Na základnu byly dopraveny přívěsy/buňky s vybavením pro zpracování a vyhodnocování fotografií. VooDoo, které pořizovaly snímky v severní části Jižního Vietnamu přistály ve Phu Cat, Letecký personál vyjmul z letadel exponované filmy a předal je k dalšímu zpracování. Do letadel pak založil nové filmy a RF-101C mohly plnit další průzkumné mise při návratu do Tan Son Nhut. Plně operační se stalo FOLA 3.září 1967.
RF-101C VooDoo #56-0047 ve Phu Cat.
Předsunuté stanoviště ve Phu Cat bylo vzápětí využito při operaci Neutralize. V září 1967 hledalo letectvo skrytá dělostřelecká postavení v DMZ, ze kterých ostřelovali Severovietnamci základny USMC. Na snímcích z RF-4C, pořízených ze střední výšky, nebyly žádné postavení dělostřelectva vidět. Proto velení 7.AF naplánovalo let RF-101C v malé výšce s použitím velkoformátových kamer. Na snímcích byla vidět četná postavení severovietnamské armády, včetně děl.
RF-101C VooDoo #56-0071, 45.TRS / 460.TRW, Tan Son Nhut, 1968.
Na podzim 1967 se RF-101C podílely také na budování tzv. elektronické bariéry na Hočiminově stezce. V blízkosti stezky byly umísťovány akustické a seizmické senzory, které přenášely signál o projíždějících vozidlech na základnu Nakhon Phanom. Při přípravě byly potřeba fotografie pro plánování umístění řetězců senzorů.
Vlivem ztrát, poruch a pracovní zátěži se neustále snižoval počet RF-101C. 15.TRS odeslala poslední kus do jihovýchodní Asie už v prosinci 1966. V červenci 1967 oznámilo PACAF, že do jihovýchodní Asie odeslalo poslední dostupnou náhradu. 31.října 1967 byla deaktivována 20.TRS v Udornu. Zbylá letadla (kromě čtyř) a většina personálu byla převedena ke 45.TRS do Tan Son Nhut. V jihovýchodní Asii tak zůstala jen jedna peruť s RF-101C, která plnila úkoly nad Jižním Vietnamem, jižní částí Laosu a jižní částí VDR.
Spolu s ubývajícími VooDoo ubývaly také náhradní díly. Proti RF-101C se navíc spikla i technika. Mezi říjnem a prosincem 1967 skladový počítač z neznámého důvodu snížil všechny záznamy o náhradních dílech pro RF-101C na nulu a protože podle počítače žádné náhradní díly nebyly, odstranil jejich skladové karty. Když dorazily nové díly, počítač ukázal, že nejsou potřeba a zásobovací personál je odeslal lodí zpět do USA. Náprava škod trvala šest měsíců. Aby mohly VooDoo létat, bylo několik strojů kanibalizováno.
Počátkem roku 1968 se RF-101C zapojily v kampani kolem obležené základny USMC v Khe Sanh. Další důležitou událostí na začátku roku byla Tet ofenzíva. Několik RF-101C bylo poškozeno minometnou palbou a raketami při útoku na letiště Tan Son Nhut. Ale jakmile bylo letiště provozuschopné, zapojily se VooDoo do leteckého průzkumu v Jižním Vietnamu.
Po Tet ofenzívě začal Vietkong odpalovat na Saigon rakety. 18.února odpálil Vietkong několik raket na letiště TSN. Jedna RF-101C byla zničena a osm dalších bylo poškozeno. Posádky RF-101C pořizovaly snímky okolí Saigonu, ale nalézt odpalovací zařízení bylo nemožné, protože ho obvykle tvořily pouze dvě zkřížené tyče (větve). Vyhodnocovatelé fotografií mohli pouze vytipovat místa vhodná k odpálení raket.
RF-101C VooDoo #56-0176 pojmenovaný "Little Miss Beth Ann".
Na konci října 1968 zastavil prezident Johnson bombardování Severního Vietnamu. Průzkumné lety ale pokračovaly dále. Zprvu je vykonávaly pouze letouny RF-4C Phantom II, ale od prosince je začaly létat i RF-101C, i když spíše příležitostně.
Od 20.prosince 1968 prováděli piloti 45.TRS dva průzkumné lety denně nad údolím A Shau. Se zastavením bombardování se zvýšilo úsilí Severovietnamců přepravovat zásoby a zbraně na jih. Průzkumná letadla začala od začátku roku 1969 více sledovat infiltrační trasy v Laosu a kolem průsmyku Mu Gia v Severním Vietnamu, který sloužil jako jeden ze vstupních bodů na Hočiminovu stezku.
RF-101C VooDoo #56-0176 tentokrát jako "Kathy's Clown" (a ještě předtím Gerry's Clown).
Před dubnem 1970 prováděly RF-101C občas průzkumné lety i nad Kambodžou (pod krycím označením "French Leave"). Počet těchto letů se navýšil v květnu 1970 spolu se vpádem amerických a jihovietnamských vojsk do této země. Koncem května došlo i ke změně krycího označení na "Face Value".
Od počátku roku 1970 se ale připravovalo i stažení letadel RF-101C z jihovýchodní Asie. Deaktivace jediné perutě VooDoo by následně umožnilo i zrušení výcvikové perutě ve Spojených státech. K rozhodnutí přispěla i rozpočtová omezení stanovená kongresem. Od 1.listopadu zastavila 45.TRS všechny průzkumné lety. Letadla byla předána Letecké národní gardě státu Mississippi. Poslední RF-101C opustil základnu v Tan Son Nhut 16.listopadu 1970.
Křídlo | Peruť | Období | Základna | Poznámka |
18.TFW / 18.TFW / 33.TG |
15.TRS "Cotton Pickers" |
V.62 - XI.62 | Don Muang (Thajsko) | TF Able Mable 4 stroje |
V.63 - XI.63 | Tan Son Nhut | TF Able Mable 6 strojů | ||
V.64 - I.65 | TF Able Mable 10 -> 12 strojů | |||
III.65 - IV.66 | Udorn (Thajsko) | TF Green Python 12 strojů | ||
2.AD / 6250.CSG 460.TRW 432.TRW |
20.TRS | XI.65 - IV.66 | Tan Son Nhut | TF Able Mable 12 -> 16 strojů |
IV.66 - X.67 | Udorn (Thajsko) | TF Green Python 16 strojů | ||
39.AD 39.AD / 33.TG 39.AD / 6250.TSG |
45.TRS "Polka Dots" |
XI.61 - V.62 | Don Muang (Thajsko) | TF Able Mable 4 stroje |
XI.62 - XII.62 | TF Able Mable 4 stroje | |||
XII.62 - V.63 | Tan Son Nhut | TF Able Mable 4 stroje | ||
XI.63 - 1.V.64 | TF Able Mable 6 strojů | |||
II.65 - X.65 | TF Able Mable 8 + 4 stroje | |||
460.TRW | 45.TRS (AH) "Polka Dots" |
IV.66 - XII.70 | 16 strojů |