Douglas RA-3B Skywarrior

Jiné úpravy stejného typu letadla: A-3EA-3EKA-3KA-3TA-3.

RA-3B (podle značení před rokem 1962 A3D-2P) byla verze určená pro fotografický průzkum. Kromě kabiny pilotů byl přetlakový prostor i v přední části pumovnice, kde bylo 12 pozic pro kamery. Posádka zůstala nadále tříčlenná. Vyrobeno bylo 30 kusů RA-3B.


Havarovaná RA-3B skvadrony VAP-61 na letecké základně v Da Nangu v roce 1969.


RA-3B, VAP-61, 1969

RA-3B perutě VAP-61 prováděly od roku 1964 průzkumné lety nad územím jižního Vietnamu a Laosu. Po zahájení operace ROLLING THUNDER létaly i nad severní Vietnam, podílely se i na operaci MARKET TIME (sledování lodního provozu podél jihovietnamského pobřeží). Od srpna 1966 začala VAP-61 provádět také noční lety nad severní Vietnam, kde prováděla průzkum s pomocí infračervených systémů, především tedy sledování automobilových konvojů. Toto sledování prováděla i nad Ho Či Minovou stezkou. VAP-61 byla ve Vietnamu do poloviny roku 1971. Zprvu vzlétaly její letouny z palub letadlových lodí, později měla detašmány na základnách Da Nang, Don Muang a U-Tapao.


Černě zbarvený RA-3B pro noční operace přistává v roce 1967 na palubě USS Constelation.

Od listopadu 1966 do února 1969 byl v Da Nangu umístěn také detašmán squadrony VAP-62, který byl podřízen VAP-61. Letouny RA-3B létaly v klasické šedi jako ostatní A-3B nebo EKA-3B, oblékaly ale také atraktivní kabátek ve třech odstínech šedé, tak jako fešák na obrázku z Da Nangu.


RA-3B v kamufláži tří šedivých tónů na základně v Da Nang.