Fairchild C-123 Provider

Téma obsahuje: verze C-123B, C-123K.

Jiné úpravy stejného typu letadla: NC/AC-123, NC-123, UC-123, VC-123, YC-123

C-123B Dvoumotorový transportní letoun

C-123 vznikl u firmy Chase Aircraft Company, na jeho konstrukci se podílel Michael Stroukoff, bývalý carský důstojník který po VŘSR odešel do USA a zde ve čtyřicátých letech založil Chase Aircraft Company. Koncem 2.světové války a těsně po ní firma Chase kvůli neustále se měnícím požadavkům letectva zdokonalovala svůj prototyp nákladního kluzáku až nakonec vyrobila několik kusů motorizovaného kluzáku YC-122. Také typ s továrním označením Model MS-8 vznikl ve dvou verzích - jako nákladní kluzák XCG-20 a motorizovaná verze XC-123. Prototyp motorového transportního letounu poprvé vzlétl v říjnu 1949 a po dokončení zkoušek objednalo letectvo sériovou výrobu 300 strojů. Stavba prototypů ale firmu natolik finančně vyčerpala, že byla nucena prodat většinový balík akcií. Akcie zakoupil Henry J. Kaiser, majilel letecké továrny Kaiser Manufacturing Company, kde v licenci vyráběl C-119. Kaiser ale neměl dobré vztahy s letectvem a to mu oznámilo, že po dokončení zakázky na C-119 už od USAF žádnou další nedostane. Firma Chase nakonec vyrobila jen pět C-123B a poté firma zkrachovala. Zakázku na výrobu C-123 nakonec získala firma Fairchild.

 

Fairchild C-123B Provider

C-123B byla první sériová verze (označení XC-123A nesl první americký proudový transportní letoun, prototyp kluzáku XCG-20 s motory J47). U Fairchildu vznikly některé úpravy, nejvýraznější je přechod mezi trupem a svislou ocasní plochou, který zlepšoval podélnou stabilitu. C-123B mohl přepravit až 60 vyzbrojených vojáků. Nákladní prostor byl přístupný přes hydraulicky ovládanou rampu. Celkem bylo vyrobeno 302 kusů C-123B.


Fairchild C-123B v Ban Me Thuot.

C-123B v Tay Ninh, období 1965-66.

Na snímku je patrně jeden ze šesti strojů C-123B, upravených pro operaci Heavy Hook.

První C-123B přistály na letišti Tan Son Nhut 2.ledna 1962 jako součást operace Mule Train. Cílem operace bylo zlepšit vzdušnou přepravu jihovietnamských vojáků i materiálu. Kromě Providerů byly v prosinci 1961 v rámci operace Mule Train do Vietnamu dopraveny i armádní vrtulníky CH-21.

První perutí s Providery ve Vietnamu byla 346.Troop Carrier Squadron (Assault), její příslušníci byli ve Vietnamu na 120-i denním dočasném převelení. Další perutí byla 777.TCS (A), která přistála ve Vietnamu v polovině roku 1962.
Lety s Providery byly zpočátku docela dobrodružnou záležitostí. Piloti většinou létali a přistávali "podle oka", něco jako řízení letového provozu se teprve rozvíjelo. Providery prováděly také zásobování různých vesnic a táborů SF, kde jediným spojením byla vysílačka. Piloti přistávali a vzlétali z provizorních letišť. Tam kde nebyla vhodná přistávací plocha, prováděli shozy. Technicky byla operace Mule Train ukončena 8.prosince 1962. Stalo se tak založením 315.Troop Carrier Group (Combat Cargo), který měl dvě stálé perutě - 309.TCS a 310.TCS. V dubnu 1963 k nim přibyla 311.TCS se základnou v Da Nangu a v říjnu 1964 19.TCS. Piloti Providerů létali podobné mise jako při operaci Mule Train, prováděli přepravu vojáků, zásobovali základny a také v noci osvětlovali bojiště.

V březnu 1965 byla 315.TCG (CC) přeznačena na 315.Air Commando Group (Troop Carrier), současně byly přeznačeny i perutě. V březnu 1966 získala 315.ACG status křídla a byla přeznačena 315.ACW (CC). V říjnu 1966 získal 315.ACW další peruť, aktivována byla 12.ACS pro operaci Ranch Hand (postřiky lesů). Stroje i posádky, které postřiky prováděli, do té doby patřili k 309.ACS.
315.ACW byl ještě dvakrát přeznačen, nejprve v říjnu 1968 na 315.Special Operations Wing (součastně byly přeznačeny i squadrony) a v lednu 1970 na 315.Tactical Airlift Wing, přeznačeny byly i perutě kromě 12.SOS. Ale to už létala verze C-123K, na kterou bylo mezi lety 1966-69 přestavěno 183 strojů.

C-123B létaly nejdříve v barvě kovu, během roku 1965 dostaly kamuflážní nátěr, ale létaly bez ocasních kódů. Těmi byly opatřeny v roce 1968.


Fairchild C-123B Provider, operace Mule Train, 1962

 

Fairchild C-123K Provider

C-123K byl upravený C-123B. Stroje měly pod křídly na pylonech pomocné proudové motory J85-GE-17, měly jiná kola a byly vybaveny systémem který varoval před přetažením. Na standart C-123K bylo mezi lety 1966 až 1969 přestavěno 183 strojů.

C-123K
 
Základní technické údaje:
Rozpětí..........................................33,5 m
Délka.............................................23,0 m
Výška............................................10,4 m
Max. rychlost..................................367 km/h
Dostup...........................................9 753 m
Dolet.............................................2 365 km
Hmotnost:
Prázdná.........................................16 381 kg
Max. vzletová.................................32 885 kg
 
Motor:
pístový Pratt & Whitney R2800-99W
Výkon motoru................................1 715 kW
Počet motorů..................................2
 
Pomocné motory:
proudový Pratt & Whitney J85-GE-17 y ??/tr>
Tah motoru.....................................12,6 kN
Počet motorů..................................2
 
Výzbroj: -

Stroje létaly ve Vietnamu dál u 315.ACW (pozdějšího 315.SOW a 315. TAW), svůj díl práce odvedly třeba při zásobování obležené základny Khe Sanh, kam velení nechtělo posílat drahé herculesy C-130. Létaly i v Thajsku u 606.SOS/56.SOW, posádky skupiny Candlestick prováděly noční neozbrojený průzkum nad Ho Či Minovou stezkou a osvětlovaly případné cíle pomocí světlic.
Několik upravených C-123B a později K používal 1st Flt. Detachment SOG se základnou v Nha Trang. Tyto stroje se podílely na operaci Heavy Hook (původně Duck Hook), při které vietnamské a čínské (později i americké) posádky prováděly výsadky a zásobování týmů operujících v Severním Vietnamu a také prováděly některé lety v rámci psychologického boje.
Od roku 1971 létaly Providery také u VNAF. Další Providery verzí B a K létaly v Laosu u Air America, společnosti provozované CIA.

Jeden z pilotů C-123K, LtCol. Joe Jackson, získal Medal Of Honor za akci v táboře SF v Kham Duc.


C-123K, 310.TAS, Phu Cat 1971


C-123K #55-4561, 310th SOS.

Jihovietnamský C-123K 423.dopravní perutě na základně v Nha Trang.

C-123B/K
Křídlo nebo Skupina Peruť (tailcode) Období Základna

315.TCG
(8.XII.62 - 7.III.65)
315.ACG
(8.III.65 - 7.III.66)
315.ACW
(8.III.66 - 30.IX.68)
315.SOW
(1.X.68 - 31.XII.69)
315.TAW
(1.I.70 -31.III.72)

19.TCS
19.ACS (WE)
19.SOS (WE)
19.TAS (WE)
1.X.64 - 7.III.65
8.III.65 - 30.IX.68
1.X.68 - 31.XII.69
1.I.70 - V.1971
Tan Son Nhut
309.TCS
309.ACS (WH)
309.SOS (WH)
309.TAS (WH)
8.XII.62 - 7.III.65
8.III.65 - 30.IX.68
1.X.68 - 31.XII.69
1.I.70 - VI.1970
Tan Son Nhut
62-67
Phan Rang
67-70
310.TCS
310.ACS (WM)
310.SOS (WM)
310.TAS (WM)
8.XII.62 - 7.III.65
8.III.65 - 30.IX.68
1.X.68 - 31.XII.69
1.I.70 - 31.III.1972
Tan Son Nhut
62-67
Phan Rang
67-72
311.TCS
311.ACS (WV)
311.SOS (WV)
311.TAS (WV)
IV.63 - 7.III.65
8.III.65 - 30.IX.68
1.X.68 - 31.XII.69
1.I.70 - IX.1971
Da Nang

56.SOW

606.SOS (TO) 8.IV.67 - 15.VI.71 Nakhon Phanom

1.SOW

Det.1 (AA)   Da Nang
  1st Flt. Det.,SOG   Nha Trang

C-123K VNAF
Křídlo nebo Skupina Peruť (tailcode) Období Základna
53.TW 421.TS
423.TS
425.TS
V.71 - I.73
VII.71 - I.73
XII.71 - I.73
Tan Son Nhut