Právě je 12 pro 2017, 23:39



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 23 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
Offline
 Předmět příspěvku: Říční Plavidla Vietnamské Války
PříspěvekNapsal: 07 led 2012, 19:12 
Sergeant First Class
Sergeant First Class
Uživatelský avatar

Registrován: 05 říj 2011, 17:46
Příspěvky: 86
Bydliště: Ronkonkoma, Long Island, NY
Zdravím,

ačkoliv v této sekci „Lodě“ už byla problematika říčních plavidel několikrát zmíněna, myslím si, že neuškodí jít trochu „do hloubky“. Říční operace jsou podle mého názoru velmi zajímavým tématem, je zde totiž krásně ilustrováno to co dělá tuto válku tak zajímavou – schopnost US Armed Forces přizpůsobit se podmínkám klimatickým i geografickým a i z nepříznivého terénu vytěžit maximum. Stejně jako aeromobilní taktika, i tento koncept říčních operací vznikl „na míru“ pro tento konflikt. Tudíž i většina plavidel byla nově zkonstruována (popř. vznikla rozsáhlými přestavbami již existujících plavidel) „na míru“ těmto operacím v Deltě Mekongu. Předpokládám, že většina z Vás už se zde moc nového nedozví, ale trocha opakování nikdy nemůže uškodit…

Začnu měně známým předchůdcem nejznámějšího říčního plavidla světa, ať to máme hezky chronologicky.

Patrol Boat, River (PBR) Mk 1

Obrázek

Technické Údaje:
Délka: 9,5m
Šířka: 3,2m
Ponor: 0,6m
Výtlak: 6,6t
Rychlost: 46km/h
Motor: General Motors V6-53N 216 diesel
Kapacita paliva: 605l, 2 nádrže
Radar: Raytheon 1900/W
Vysílačka: 2x AN/PRC-25 backpack
Výzbroj: 2x .50-cal. (12,7mm) kulomet M2 v předním střelišti
1x 7,62 mm kulomet Mk 21* nebo M60 nebo .50-cal. kulomet M2 vzadu
1x 40mm kulomet ** Mk 18 uprostřed lodi

* Kulomet Mk 21 je v podstatě standardní .30-cal kulomet M1919A4, pro účely námořnictva v r. 1967 upraven z původní ráže 7,62x63mm na standardní munici NATO 7,62x51mm.

** Toto není překlep, US NAVY skutečně označovalo automatické granátomety jako „40mm machine gun“

Během plánování operací v Deltě Mekongu námořnictvo zjistilo, že nemá ve výbavě žádný malý člun pro říční operace. Začalo tedy pátrat po již existujícím člunu, který by splnil jejich požadavky. Vybrán byl sportovní člun Unifite 30. Po rozsáhlých úpravách byl krasavec PBR Mk 1 na světě. Trup byl vytvořen ze sklolaminátu. Řada PBR rovněž neměla standardní lodní šroub, ale místo toho byl poháněn vodními tryskami. Mk 1 dokázal udělat 360° otočku na 35 metrech při rychlosti 46km/h, při absenci jakéhokoliv pancéřování byla obratnost hlavní devizou tohoto konceptu.
První PBR Mk1 dorazily do Vietnamu v Březnu 1966. Brzy se projevily slabiny tohoto stroje. Při nasávání vody pro tryskový pohon docházelo snadno k vniknutí vodních rostlin a písku, což mělo za výsledek časté závady a rychlé opotřebení součástek vodní pumpy. Sklolaminátový trup byl rovněž snadno poškozen při i pouhém „parkování“. Proto byl model brzy nahrazen typem PBR Mk 2, o něm ale až v příštím pokračování seriálu o říčních plavidlech.
Typ Mk1 od Mk 2 rozeznáte podle jiného tvaru předku kapitánského můstku.

Zdroj: Vietnam Riverine Craft 1962–1975, autor Gordon L Rottman
Fotografie: http://brownwater-navy.com

_________________
S přátelským pozdravem
SP5 Arthur "Doc" Frazer
Bravo Company, 2/3 Infantry, 199th Light Infantry Brigade
.................................
Long Bình, Biên Hòa province, III. CTZ

"Live long enough to become a problem to your kids."


Nahoru
 Profil Poslat e-mail  
 
Offline
 Předmět příspěvku: Re: Říční Plavidla Vietnamské Války
PříspěvekNapsal: 07 led 2012, 19:59 
Sergeant First Class
Sergeant First Class
Uživatelský avatar

Registrován: 05 říj 2011, 17:46
Příspěvky: 86
Bydliště: Ronkonkoma, Long Island, NY
Zdravím,

tak jak jsem slíbil, zde se trochu rozepíši o známějším modelu „Mk 2“. Všichni jej jistě znáte z klasického filmu o Vietnamské Válce – Apocalypse Now, kde „hrál jednu z hlavních rolí“. Jinak se ale objevil například i v seriálu Simpsonovi (2x), nebo v kultovní počítačové hře Operace Flashpoint. A to teď jen lovím z hlavy, určitě by se našlo mnoho dalších příkladů…

Patrol Boat, River (PBR) Mk 2 "Piber"

Obrázek

Technické Údaje:
Délka: 9,8m
Šířka: 3,5m
Ponor: 0,6m
Výtlak: 7,25t
Rychlost: 52km/h
Motor: General Motors V6-53N 216hp diesel
Kapacita paliva: 605l, 2 nádrže
Radar: Raytheon 1900/W
Vysílačka: 2x AN/PRC-25 backpack
Výzbroj: 2x .50-cal. (12,7mm) kulomet M2 v předním střelišti
1x .50-cal. kulomet M2 vzadu
1x 40mm kulomet * Mk 18 + 1x 7,62mm kulomet M60 uprostřed lodi

* Toto není překlep, US NAVY skutečně označovalo automatické granátomety jako „40mm machine gun“


Vývoj nového typu, jenž by postrádal nedostatky svého předchůdce, typu Mk 1, začaly již v průběhu roku 1966. Stávající typ Mk 1 nicméně dále zůstal ve službě s úpravami, a nebyl kompletně stažen s příchodem Mk 2 v září roku 1967.
Typ Mk 2 byl o trochu větší a rychlejší než předchozí model. Výkonnější pumpa Jacuzzi K Mk 4 snížila opotřebení dílů nasáváním vodních nečistot. Hliníkový nárazník poskytl trupu lepší ochranu před mechanickým poškozením. V některých případech byla jedna ze zbraní ve střední části lodi nahrazena 60mm Mk 4 Mod 0 minometem pro přímou palbu – šlo o zbraň původně vyvíjenou pro Pobřežní Stráž k nasvícení vodní plochy, nicméně si našla cestu i k bojovému využití. Existovala i v ráži 81mm, tu ale používala větší plavidla (ASPB a PCF) . PBR Mk 2 byl rovněž, ovšem velmi zřídka, vyzbrojován Minigunem v ráži 7,62mm.
Další díl seriálu bude o tzv. Swift Boats.

Zdroj: Vietnam Riverine Craft 1962–1975, autor Gordon L Rottman
Fotografie: www.geocaching.com

Edit od Trenchera: změnil jsem fotografii, ta předchozí nebyla Vietnam.

_________________
S přátelským pozdravem
SP5 Arthur "Doc" Frazer
Bravo Company, 2/3 Infantry, 199th Light Infantry Brigade
.................................
Long Bình, Biên Hòa province, III. CTZ

"Live long enough to become a problem to your kids."


Naposledy upravil Trencher dne 08 led 2012, 02:39, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Poslat e-mail  
 
Offline
 Předmět příspěvku: Re: Říční Plavidla Vietnamské Války
PříspěvekNapsal: 07 led 2012, 21:38 
Sergeant First Class
Sergeant First Class
Uživatelský avatar

Registrován: 05 říj 2011, 17:46
Příspěvky: 86
Bydliště: Ronkonkoma, Long Island, NY
Zdravím,

pro všechny příznivce „Brownwater Navy“ jsem si připravil další plavidlo – Swift Boat. K tomuto typu plavidla se váže jedna zajímavá souvislost, popíšu jí níže…

Patrol Craft, Fast/Inshore (PCF) – "Swift Boat"

Obrázek

Technické Údaje:
Délka: 15m
Šířka: 4m
Ponor: 1,1m
Výtlak: 19,3t
Rychlost: 50km/h
Motor: General Motors 12V-71N 475hp diesel
Kapacita paliva: 3115l, 3 nádrže
Radar: Decca Transtar D202 nebo Raytheon Pathfinder 1900ND
Vysílačky: 1x AN/VRC-46 tactical (hlavní)
1x AN/URC-58 (pro spojení mezi plavidly)
1x AN/URC-4 (záchrané)
1x AN/PRC-25 (záložní)
Výzbroj: 2x .50-cal. (12,7mm) kulomet M2 v v otočném střelišti na střeše pozice kormidelníka
1x .50-cal. kulomet M2 se spřaženým 81mm minometem pro přímou střelbu na zádi

V roce 1964 příslučníci NAG (Naval Advisory Group) Vietnam – tedy námořní poradci – dostali za úkol vypracovat studii požadavků na plavidla v prostředí protipartizánské války. Výsledek studie ukázal, že je potřeba plavidlo, které bude spolehlivé, tiché, rychlé a bude schopné provádět hlídkovou činnost na vzdálenosti až 800 km. Další požadavek byl, aby loď byla schopná navázat spojení vysílačkou i s US Army a US Air Force. Loď také neměla mít dřevěné části.
Podobně jako u PRC Mk 1, i tentokrát námořnictvo našlo vhodný základ v civilním sektoru – Swift Boat – plavidlo, které v Mexickém zálivu zásobovalo ropné plošiny. Úpravy, především doplnění výzbroje a elektroniky, byly provedeny velmi rychle a první kusy dorazily do Vietnamu v říjnu 1965. Tento typ sloužil především k hlídkování podél pobřeží, kde se snažil zabraňovat infiltraci proviantu ze Severního Vietnamu na jih. Nicméně v omezené míře se zapojoval i do říčních operací, kde však byl velmi zranitelný, postrádal totiž jakékoliv pancéřování. Rovněž byl méně obratný než PBR.
V roce 1968 byla vyvinuta verze MK 2. Změny se týkaly především zlepšením výkonů a úprav trupu, nicméně pouze tři stroje ve verzi MK 2 se skutečně zapojily do Vietnamské Války.

Tak a teď ta zajímavá souvislost, kterou jsem sliboval v úvodu:

Na tomto typu plavidla sloužil John Kerry, neúspěšný demokratický kandidát na prezidenta USA z roku 2004, poražený Georgem W. Bushem ml.

Obrázek

Tento držitel Stříbrné Hvězdy, Bronzové Hvězdy a tří Purpurových srdcí, sloužil jako velitel jednoho z těchto člunů. Během služby utrpěl tři zranění (povětšinou šlo o štřepiny z RPG), vyznamenání za statečnost obdržel když zlikvidoval raketometčíka VC a zachránil z vody topícího se příslušníka SF. Mnoho veteránů jej všek nenávidí za jeho účast v protiválečném hnutí po návratu do vlasti.

Zdroj: Vietnam Riverine Craft 1962–1975, autor Gordon L Rottman + Wikipedie (ohledně Johna Kerryho, o něm v knize zmínka není).
Fotografie: http://www.390tc.com a wikipedia

_________________
S přátelským pozdravem
SP5 Arthur "Doc" Frazer
Bravo Company, 2/3 Infantry, 199th Light Infantry Brigade
.................................
Long Bình, Biên Hòa province, III. CTZ

"Live long enough to become a problem to your kids."


Nahoru
 Profil Poslat e-mail  
 
Offline
 Předmět příspěvku: Re: Říční Plavidla Vietnamské Války
PříspěvekNapsal: 07 led 2012, 23:42 
Sergeant First Class
Sergeant First Class
Uživatelský avatar

Registrován: 05 říj 2011, 17:46
Příspěvky: 86
Bydliště: Ronkonkoma, Long Island, NY
Zdravím,

další kousek zde:

Assault Support Patrol Boat (ASPB) – "Alpha Boat“

Obrázek

Technické Údaje (pro starši model):
Délka: 15m
Šířka: 4,6m
Ponor: 1m
Výtlak: 26,5t
Rychlost: 30km/h
Motor: General Motors 12V-71N 475hp diesel
Kapacita paliva: 2347l, 3 nádrže
Radar: Raytheon 1900N
Vysílačky: 2x AN/VRC-46 (hlavní)
1x AN/PRC-25 (záložní)
Výzbroj: 2x .50-cal. (12,7mm) kulomet M2 ve věžičce Mk 48 Mod 2 vpředu
1x 20mm kanón Mk 16 ve věžičce Mk48 Mod 0 na střeše prostoru posádky
1x 81mm minomet pro přímou střelbu na zádi

Za vznikem tohoto víceúčelového plavidla stál požadavek na doprovodný stroj pro těžce pancéřované, avšak pomalé, stroje ATC (Armored Troop Carrier). První stroje dorazily do Vietnamu na konci září 1967. Kromě eskortování ATC provádělo ASPB hlídkovou činnost samostatně, poskytovalo palebnou podporu pozemním jednotkám a rovněž sloužilo jako minolovka – respektive vydrželo blízkou explozi miny o síle 55kg TNT. Zadní část paluby mohla být zastřešena a sloužit k přepravě menších jednotek, např. LRRP nebo SEAL. „Alpha Boat“ oproti ATC nemohl používat jako pancéřování tzv. „bar-armor“, (tedy mřížové "pancéřování" proti RPG (název pravděpodobně vychází z původního účelu tyčí - výztuh do železobetonu *), proti RPG, protože potřeboval být lehčí a rychlejší než jeho svěřenec. Místo toho byl použit systém „dvojitého pláště“, jinými slovy vrstveného pancéřování. Toto mělo zajistit ochranu proti raketám B-40 i proti kulkám v ráži 12,7mm. Přesto však docházelo k poměrně častým zraněním posádky střepinami odštípnutými z vnitřního pláště při zásahu a střelba z RPG několik plavidel potopila. Rovněž hydraulický systém lodi byl velmi zranitelný. Nízký ponor, nutný pro říční operace, měl za negativní následek sníženou stabilitu plavidla. Mohlo dojít k převrácení vlivem vln od jiných plavidel. Pro jejich posádky se tak stal tento typ poměrně nepopulární. Standardní výzbroj mohla být doplněna o kulomety M2 nebo granátomety Mk 18 na bocích. Rovněž některé fotografie poukazují na „prohození“ výzbroje mezi přední a střešní věžičkou. Malé množství ASPB bylo vybaveno vícenásobnými výletnicemi raket Mk 47, používající 3,5 palcové rakety pro M20A1 Bazooka na věžičce.
Strojům se přezdívalo „Alpha Boat“ kvůli písmenu „A“ jakožto konstantní písmeno na začátku identifikačního čísla každého stroje.
Pozdější model má přední věžičku posunutou více dopředu, oproti dřívějšímu modelu.

* Děkuji Tank Hillovi za vysvětlení, více detailů v jednom z příspěvků níže.

Zdroj: Vietnam Riverine Craft 1962–1975, autor Gordon L Rottman
Fotografie: www.scearce.net

Edit od Trenchera: Zpětně jsem upravil svůj předchozí špatný překlad, na základě Tank Hillovy poznámky.

_________________
S přátelským pozdravem
SP5 Arthur "Doc" Frazer
Bravo Company, 2/3 Infantry, 199th Light Infantry Brigade
.................................
Long Bình, Biên Hòa province, III. CTZ

"Live long enough to become a problem to your kids."


Naposledy upravil Trencher dne 07 úno 2012, 16:12, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Poslat e-mail  
 
Offline
 Předmět příspěvku: Re: Říční Plavidla Vietnamské Války
PříspěvekNapsal: 08 led 2012, 00:26 
Colonel
Colonel

Registrován: 09 bře 2009, 10:17
Příspěvky: 695
x

_________________
F.U.


Naposledy upravil Bratr dne 02 led 2013, 19:19, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Poslat e-mail  
 
Offline
 Předmět příspěvku: Re: Říční Plavidla Vietnamské Války
PříspěvekNapsal: 08 led 2012, 00:52 
Sergeant First Class
Sergeant First Class
Uživatelský avatar

Registrován: 05 říj 2011, 17:46
Příspěvky: 86
Bydliště: Ronkonkoma, Long Island, NY
Bratr píše:
Jenom poznámka: uvádíš typ člunů pod zkratkou "Mk.."(1, 2..) - to je podle mého britský způsob značení, nebo to USN používá taky? Nejsem v oboru USN znalec, jen se ptám... ;-)

Zdravím,

přiznám se, že znalec NAVY rozhodně nejsem, ale toto značení přebírám z knihy od p. Rottmana, tak snad to bude v pořádku. Já z toho právě mám ten dojem, že toto značení NAVY skutečně používá, narozdíl od ostatních složek US Armed Forces. Dokonce tam uvádí i NAVY "Mk" značení třeba pro M2 .50-cal. kulomet, nebo i pro M-1 Garand, tak na tom asi něco bude. Nejlíp by asi poradili kluci od SEALs, ti budou určitě vědět...

A děkuji za pochvalu. Za chvíli doplním ATC a potom plánuji ještě Monitory.

_________________
S přátelským pozdravem
SP5 Arthur "Doc" Frazer
Bravo Company, 2/3 Infantry, 199th Light Infantry Brigade
.................................
Long Bình, Biên Hòa province, III. CTZ

"Live long enough to become a problem to your kids."


Nahoru
 Profil Poslat e-mail  
 
Offline
 Předmět příspěvku: Re: Říční Plavidla Vietnamské Války
PříspěvekNapsal: 08 led 2012, 02:01 
Sergeant First Class
Sergeant First Class
Uživatelský avatar

Registrován: 05 říj 2011, 17:46
Příspěvky: 86
Bydliště: Ronkonkoma, Long Island, NY
Zdravím,

tak a už jsem se propracoval k přestavbám vyloďovacích transportérů, což je z tohoto tématu možná to úplně nejzajímavější.

Armored Troop Carrier (ATC) – “Tango Boat“

Obrázek

Technické Údaje:
Délka: 17m
Šířka: 5,3m
Ponor: 1m
Výtlak: 70t
Rychlost: 11km/h
Motor: General Motors 64HND nebo 64HN9 225hp diesel
Kapacita paliva: 1703l, 2 nádrže
Radar: Raytheon 1900N
Vysílačky: 2x AN/VRC-46 (hlavní)
1x AN/PRC-25 (záložní)
Výzbroj:
(program 4): 2x .50-cal. (12,7mm) kulomet M2 v bočních věžích na střeše prostoru posádky
1x 20mm kanón Mk 16 v zadní (o 360° otočné) věži na střeše prostoru posádky
4x 7,62 mm kulomet Mk 21* na bocích plavidla
2x 40mm kulomet ** Mk 18 na bocích plavidla
(program 5): 2x 20mm kanón Mk 16 v bočních věžích na střeše prostoru posádky
1x 40mm kulomet ** Mk 19 v zadní (o 360° otočné) věži na střeše prostoru posádky (někdy nahrazován .50-cal. (12,7mm) kulometem M2)
4x 7,62 mm kulomet Mk 21* na bocích plavidla
2x .50-cal. (12,7mm) kulomet M2 na bocích plavidla

* Kulomet Mk 21 je v podstatě standardní .30-cal kulomet M1919A4, pro účely námořnictva v r. 1967 upraven z původní ráže 7,62x63mm na standardní munici NATO 7,62x51mm.
** Toto není překlep, US NAVY skutečně označovalo automatické granátomety jako „40mm machine gun“


K přepravě a podpoře vojáků MRF (Mobile Riverine Force) bylo znovu upraveno již existující plavidlo. Tentokrát ovšem nutno dodat, že to páni konstruktéři vzali skutečně „z gruntu“ a po přestavbě jde jen stěží poznat, jak to vypadalo dříve. Základ pro stavbu ATC představoval Landing Craft, Mechanized Mk 6 Mod 1 (LCM 6). Mod 1 byla úprava původního WWII vyloďovacího člunu, provedená v roce 1951. ATC si zachoval přední rampu pro naložení / vyložení pěchoty / nákladu.
První generace ATC (program 4) se dostala do Vietnamu v průběhu roku 1966. Dodatečné pancéřování bylo formou v předchozím článku již zmíněného postupu „bar-armor“. Jednalo se o mříže, které iniciovaly kumulativní nálož rakety před kontaktem se samotným pancířem *. Další dodatečná ochrana proti kumulativním střelám B-40 mohla být doplněna pomocí prázdných plechovek od C-dávek za bar-armor mříže a navrstvením pytlů s pískem na choulostivé partie. Převážené pěchotě v přední části „Tango Boat“ poskytoval ochranu proti střepinám a 82mm minometným granátům přístřešek z balistického nylonu. Místo tohoto přístřešku rovněž někdy bylo možné vidět „helio deck“ – přistávací plošinu pro vrtulníky. Tato verze měla slabší výzbroj. Obvykle byly dva takové kusy na skvadronu a sloužily k evakuaci zraněných. Tyto kusy byly značeny ATCH („H“ jako Helicopter).
Druhá generace ATC (program 5) byla vyvinuta na sklonku roku 1968, na základě bojových zkušenosti došlo k určitým změnám ve výzbroji (viz technické údaje výše ve článku). Rovněž byla doplněna sedadla pro přepravovanou pěchotu. Ani ne tak kvůli pohodlí, ale spíš z důvodu ochrany – přepravovaným vojákům sedícím přímo na palubě totiž mohl způsobit zranění výbuch miny pod lodí šokovou vlnou.
ATC bylo schopné pobrat četu pěchoty v plné síle (40 mužů), nebo 105mm houfnici, obrněný transportér M113, nákladní automobil, nebo 11 tun volně loženého nákladu. Pěchotě trvalo cca. dvě minuty opuštění plavidla při výsadku, nebo pět minut, pokud vysoký břeh neumožnil otevřít přední vrata a vojáci tak museli vyskakovat přes boky.
Kulomety Mk 21 byly někdy nahrazeny novějšími M-60 a 40 mm granátomet Mk18, který spouštělo do chodu manuální točení kliky, byl rovněž někdy nahrazován plně automatickým 40mm granátometem Mk 19. Existovala rovněž verze pro přepravu paliva, schopná doplňovat v průběhu akce ostatním plavidlům. Z venku se však od standardního ATC nijak nelišila. Další verze, tzv. „Douche boat“, měla k dispozici vodní dělo. Ne však primárně k hašení požárů, ale k „splachování“ bunkrů na pobřeží.
Hlavní slabinou ATC byla nízká rychlost.
Podobně jako u ASPB, ATC si vysloužilo svou přezdívku „Tango Boat“ díky písmenu „T“ na začátku identifikačního čísla každého stroje.

* Děkuji Tank Hillovi za vysvětlení, více detailů v jednom z příspěvků níže.

Zdroj: Vietnam Riverine Craft 1962–1975, autor Gordon L Rottman
Fotografie: www.togetherweserved.com

Edit od Trenchera: Zpětně jsem upravil svůj předchozí špatný překlad, na základě Tank Hillovy poznámky.

_________________
S přátelským pozdravem
SP5 Arthur "Doc" Frazer
Bravo Company, 2/3 Infantry, 199th Light Infantry Brigade
.................................
Long Bình, Biên Hòa province, III. CTZ

"Live long enough to become a problem to your kids."


Naposledy upravil Trencher dne 07 úno 2012, 16:33, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Poslat e-mail  
 
Offline
 Předmět příspěvku: Re: Říční Plavidla Vietnamské Války
PříspěvekNapsal: 08 led 2012, 03:46 
Corporal
Corporal
Uživatelský avatar

Registrován: 18 lis 2010, 12:38
Příspěvky: 28
Bydliště: Budweis / Köln an der Elbe
Označeni Mark - Mk. je a bylo u NAVY naprosto běžné skoro u každého verku, co se zavede do výstroje/výzbroje...

_________________
Deutsch Pornodarsteller aus den achtziger Jahren
www.jajameinGott.ddr


Nahoru
 Profil Poslat e-mail  ICQ
 
Offline
 Předmět příspěvku: Re: Říční Plavidla Vietnamské Války
PříspěvekNapsal: 08 led 2012, 12:33 
Sergeant First Class
Sergeant First Class
Uživatelský avatar

Registrován: 05 říj 2011, 17:46
Příspěvky: 86
Bydliště: Ronkonkoma, Long Island, NY
W.P.Drew píše:
Označeni Mark - Mk. je a bylo u NAVY naprosto běžné skoro u každého verku, co se zavede do výstroje/výzbroje...

Děkuji za osvětlení, zase jsem o něco chytřejší :)

Ještě sem zkusím hodit něco o Monitorech, ať máme kapitolu hezky uzavřenou.

_________________
S přátelským pozdravem
SP5 Arthur "Doc" Frazer
Bravo Company, 2/3 Infantry, 199th Light Infantry Brigade
.................................
Long Bình, Biên Hòa province, III. CTZ

"Live long enough to become a problem to your kids."


Nahoru
 Profil Poslat e-mail  
 
Offline
 Předmět příspěvku: Re: Říční Plavidla Vietnamské Války
PříspěvekNapsal: 08 led 2012, 21:29 
Sergeant First Class
Sergeant First Class
Uživatelský avatar

Registrován: 05 říj 2011, 17:46
Příspěvky: 86
Bydliště: Ronkonkoma, Long Island, NY
Zdravím,

teď něco málo co se mi podařilo vyšťourat o velících Monitorech a říčních minolovkách. O nich toho je v knize Vietnam Riverine Craft 1962–1975 napsáno velmi málo a ani na internetu se toho moc najít nedá, často zde spíše komentuji to, co je vidět na fotografiích v publikaci a technické údaje a výzbroj odvozuji od plavidla, které posloužilo jako základ pro ten daný typ. Na internetu je informací i fotografií zoufale málo, ani osvědčený web www.brownwater-navy.com se o těchto plavidlech vyjadřuje dost sporadicky…

Command and Control Boat (CCB) “Charlie Boat“ & Minesweeper, River (MSM)

Obrázek
CCB Program 4

Bohužel se mi nikde nepodařilo najít fotografii MSM. I ta fotografie CCB byla docela fuška, těch fotek je málo…

Technické Údaje CCB (nemám přesné, ale bude to velmi podobné jako u MON):
Délka: 18,4m
Šířka: 5,3m
Ponor: 1m
Výtlak: 76t
Rychlost: 11km/h
Motor: 2x 64HN9 220hp diesel
Kapacita paliva: 1703l, 2 nádrže
Radar: Raytheon 1900N
Vysílačky:
Program 4:
5x AN/VRC-46 (2 v prostoru osádky a 3 v TOC)
1x AN/PRC-25 (záložní – v prostoru posádky)
Program 5:
6x AN/VRC-46 (2 v prostoru osádky a 4 v TOC)
1x AN/PRC-125 (v TOC)
2x AN/PRC-52 (záložní – 1x v prostoru posádky a 1x v TOC)
Výzbroj:
Program 4:
3x 20mm kanón Mk 16 ve vežích na střeše posádky (dvě boční a jedna zadní otočná o 360°)*
1x 40mm kanón Mk 3 (Pozor, neplést s granátometem, v tomto případě jde o zbraň s dlouhou hlavní ráže 40mm) & 12,7mm (.50-cal.) kulomet M2 v přední věži
Program 5:
1x 40mm kulomet ** Mk 19 v zadní věži na střeše prostoru posádky (otočné o 360°)
2x 20mm kanón Mk 16 bočních vežích na střeše posádky
1x 20mm kanón Mk 16 ve věžičce Mk48 Mod 0 na přídi

Technické Údaje MSM (nemám přesné, ale bude to velmi podobné jako u LCM-6)
Délka: 13,6m
Šířka 4,27m
Ponor: 1,22m
Výtlak: 35t
Rychlost: 13km/h
Motor: neznámý údaj
Vysílačka: neznámý údaj
Výzbroj: 2x 20mm kanón Mk 16 bočních věžičkách Mk 51
1x .50-cal. kulomet M2 (12,7mm)

* Odhadoval bych, že podobně jako u MON Program 4 mohly mít některé kusy ve věžích prohozenou výzbroj, třeba místo kanónu Mk 16 v bočních věžích .50-cal. kulomet M2, nebo naopak Mk 16 v bočních věžích a v zadní věži 40mm granátomet. Je to ale moje domněnka, přesné údaje o výzbroji CCB nemám, ale když to šlo u MON, nevidím důvod proč by to nešlo u CCB také…
**Jak jsem již zde několikrát zmínil, NAVY označuje automatické granátomety jako 40mm kulomet.


Program 4 CCB byl lehce upravený Monitor Program 4. Převzal i mřížové * pancéřování bar-armor. Odstraněním minometu a zastřešením jeho pozice vinyl-celtovinovým přístřeškem s ocelovými boky vzniklo Takticko Operační Centrum (TOC). V něm se nacházely tři další vysílačky AN/VRC-46 (výbava tak vzrostla na celkem pět kusů na lodi). Dále bylo v TOC šifrovací zařízení, pracovní stoly a tabule s mapami. V těchto prostorách během operace pracoval štáb armádního praporu.
Výzbroj CCB Program 4 zůstala stejná jako u MON program 4, s výjimkou odebrání již zmíněného minometu a kulometů střílejících do boků.
CCB Program 5 nebyl odvozen z MON Program 5, jak by se dalo očekávat, ale šlo o přestavbu ATC Program 5, s tím, že příď s vraty byla nahrazena přídí s tvarem, jaký měly Monitory. CCB Program 5 nemá s Monitorem Program 5 vůbec nic společného, jde o úplně odlišné vývojové větve, ačkoliv prazáklad je stále stejné plavidlo, vyloďovací člunu LCM 6 z roku 1943, resp. upravená verze z roku 1951. Výzbroj je zde srovnatelná s ATC Program 5, s výjimkou chybějících kulometů střílejících do boků a přidáním věžičky Mk48 Mod 0 (stejná jako u ASPB) s 20mm kanónem Mk 16. TOC Program 5 CCB bylo mnohem větší než u Programu 4. Využívalo totiž větší část prostoru přepravované pěchoty, ne jen prostor minometu jako u předchozího modelu CCB. Rovněž bylo TOC překryto ocelovým zastřešením a klimatizováno.
Antény vyčnívající z TOC často lákaly VC k útokům a CCB s menší výzbrojí než MON byla pro nepřítele rovněž snadnější kořist.
Podobně jako u předchozích plavidel, přezdívka CCB byla odvozena z prvního písmene v identifikačním čísle na boku – „C“ - „ Charlie“.

* Děkuji Tank Hillovi za vysvětlení, více detailů v jednom z příspěvků níže.

Minesweeper, River (MSM) byla opět úprava vyloďovací člunu LCM 6. Došlo zde ke zvětšení prostoru posádky a doplnění betonových plátků vrstveného pancíře bar-armor. Rovněž byly doplněny na boky dvě věžičky Mk 51 (po jedné na každý bok), každá s jedním 20mm kanónem. Rovněž byl na příď umístěn kulomet .50-cal. M2 s ocelovým štítem. O této minolovce toho bohužel moc nevím a navíc jsou fotografie a kresby jen v publikaci od p. Rottmana, na internetu není vůbec nic… Představte si ale standardní LCM 6 se zvětšeným a zakrytým kapitánským můstkem, dvěma jeřáby na každém boku, podobnými věžičkami jako má ATC a 12,7mm kulometem na přídi a máte jí :D
O přezdívce minolovky jsem nikde zmínku nenašel.

Zdroj: Vietnam Riverine Craft 1962–1975, autor Gordon L Rottman a www.wikipedia.org
Fotografie: www.warboats.org

A v dalším přispěvku se můžete těšit na monitory. :dance:

Edit od Trenchera: Zpětně jsem upravil svůj předchozí špatný překlad, na základě Tank Hillovy poznámky.

_________________
S přátelským pozdravem
SP5 Arthur "Doc" Frazer
Bravo Company, 2/3 Infantry, 199th Light Infantry Brigade
.................................
Long Bình, Biên Hòa province, III. CTZ

"Live long enough to become a problem to your kids."


Naposledy upravil Trencher dne 07 úno 2012, 16:49, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Poslat e-mail  
 
Offline
 Předmět příspěvku: Re: Říční Plavidla Vietnamské Války
PříspěvekNapsal: 08 led 2012, 22:35 
Sergeant First Class
Sergeant First Class
Uživatelský avatar

Registrován: 05 říj 2011, 17:46
Příspěvky: 86
Bydliště: Ronkonkoma, Long Island, NY
Zdravím,

tak a jak jsem slíbil, zde něco o těch nejhrozivějších potvorách, Monitorech. Je jich vícero druhů a opravdu by se toho dalo napsat hodně, ale zkusím to shrnout do jednoho článku.

Monitor (MON) – “Mike Boat“ a “Zippo Boat“

Obrázek
Program 4 Monitor.

Obrázek
Monitory v pozadí, v popředí ASPB.

Obrázek
Zippo (plamenometný) monitor, Program 4.

Technické Údaje:
Délka: 18,4m
Šířka: 5,3m
Ponor: 1m
Výtlak: 76t
Rychlost: 11km/h
Motor: 2x 64HN9 220hp diesel
Kapacita paliva: 1703l, 2 nádrže
Radar: Raytheon 1900N
Vysílačky: 2x AN/VRC-46 (hlavní)
1x AN/PRC-25 (záložní)
Výzbroj:
program 4: 3x 20mm kanón Mk 16 ve vežích na střeše posádky (dvě boční a jedna zadní otočná o 360°)*
1x 40mm kanón Mk 3 (Pozor, neplést s granátometem, v tomto případě jde o zbraň s dlouhou hlavní ráže 40mm) & 12,7mm (.50-cal.) kulomet M2 v přední věži
1x 81mm Mk 1 Mod 0 minomet pro přímou střelbu uprostřed lodi
4x 7,62mm kulomet Mk 21 ** na bocích
2x 40mm kulomet Mk 18 *** na bocích
Program 5 – typ s houfnicí:
1x 105mm houfnice M49 v přední věži
2x .50-cal. (12,7mm) kulometem M2) v bocích kabiny posádky
2x 20mm kanón Mk 16 ve střešní a zadní věži
1x 40mm kulomet *** Mk 19 v zadní věži
2x 7,62mm kulomet M60
Program 5 – plamenometný typ „Z“:
2x M10-8 plamenomet & 2x 7,62mm kulomet Mk 21 ** ve dvou věžičkách na přídi ****
2x .50-cal. (12,7mm) kulometem M2) v bocích kabiny posádky
2x 20mm kanón Mk 16 ve střešní a zadní věži
1x 40mm kulomet *** Mk 19 v zadní věži
2x 7,62mm kulomet M60

* Některé jednotlivé kusy měly místo kanónu Mk 16 v bočních věžích .50-cal. kulomet M2, nebo naopak Mk 16 v bočních věžích a v zadní věži 40mm granátomet.
** Kulomet Mk 21 je v podstatě standardní .30-cal kulomet M1919A4, pro účely námořnictva v r. 1967 upraven z původní ráže 7,62x63mm na standardní munici NATO 7,62x51mm.
*** Toto není překlep, US NAVY skutečně označovalo automatické granátomety jako „40mm machine gun“
**** Mělo by se jednat o shodný typ věže, jakou používala M132A1, plamenometná verze M113


Bitevní lodí MRF (Mobile Riverine Force) v pravém smyslu slova byl jednoznačně Monitor. Program 4 Monitor byl značně přestavěný transportér ATC. Přední rampa byla nahrazena kulatou přídí. Opět zde došlo k doplnění „bar-armor“, mřížového pancéřování. Před prostorem posádky, uprostřed lodi, vznikla prohlubeň pro jeden 81mm Mk 1 Mod 0 minomet pro přímou střelbu. Rozměrná věž Mk 52 s 40mm kanónem Mk 3 (zřejmě šlo původně o protiletadlovou zbraň) byla umístěna na přídi. Věž byla navíc doplněna .50-cal. kulometem Browning. Další výzbroj tvořily čtyři 7,62 mm kulomety Mk 21 a dva 40mm granátomety Mk 18 na bocích. Třem věžím na střeše prostoru posádky zůstalo stejné uspořádání jako u ATC a obvyklou výzbroj tvořily tři 20mm kanóny Mk 16. Plamenometná verze měla dva plamenomety M10-8 v kopulích M8 na bocích v přední části plavidla.
Program 5 Monitor z roku 1968 měl přeorganizovány zbraně ve střešních věžích, místo tří věží dostal pouze dvě, obě na střeše prostoru osádky. Jedna byla otočná o 360° a druhá střílela dozadu. V obou případech šlo o věž typu Mk 48 Mod 0 s 20mm kanónem Mk 16. Rovněž byl odebrán minomet. Místo původní věže s 40mm kanónem a kulometem M2 však dostal velmi adekvátní náhradu – věž se 105mm houfnici M49. Pro tuto zbraň vezl zásobu 350 ran. Dále disponoval dvěma kulomety M60 a dvěma kulomety M2 v prostoru posádky pro střelbu do boku. Monitor Program 5 byl cca. o jednu tunu těžší než jeho předchůdce. Zippo verze monitoru Program 5 měla plamenomety ve dvou věžičkách na bocích přídě a postrádala věž se 105mm houfnicí.
A opět, Monitory si vysloužily svou přezdívku „Mike Boat“ díky písmenu „M“ na začátku identifikačního čísla každého stroje. Plamenometné Monitory tam měly „Z“, proto přezdívka „Zippo“.

* Děkuji Tank Hillovi za vysvětlení, více detailů v jednom z příspěvků níže.

Zdroj: Vietnam Riverine Craft 1962–1975, autor Gordon L Rottman
Fotografie: www. bluejacket.com

Edit od Trenchera: Zpětně jsem upravil svůj předchozí špatný překlad, na základě Tank Hillovy poznámky.

_________________
S přátelským pozdravem
SP5 Arthur "Doc" Frazer
Bravo Company, 2/3 Infantry, 199th Light Infantry Brigade
.................................
Long Bình, Biên Hòa province, III. CTZ

"Live long enough to become a problem to your kids."


Naposledy upravil Trencher dne 07 úno 2012, 16:40, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Poslat e-mail  
 
Offline
 Předmět příspěvku: Re: Říční Plavidla Vietnamské Války
PříspěvekNapsal: 08 led 2012, 23:59 
Colonel
Colonel

Registrován: 09 bře 2009, 10:17
Příspěvky: 695
x

_________________
F.U.


Naposledy upravil Bratr dne 02 led 2013, 19:18, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Poslat e-mail  
 
Offline
 Předmět příspěvku: Re: Říční Plavidla Vietnamské Války
PříspěvekNapsal: 09 led 2012, 23:19 
Sergeant First Class
Sergeant First Class
Uživatelský avatar

Registrován: 05 říj 2011, 17:46
Příspěvky: 86
Bydliště: Ronkonkoma, Long Island, NY
Zdravím,

tak a ještě bych sem rád napsal něco o trošku jiném odvětví říčních plavidel, o jednotkách „Hải Thuyền“, anglicky „Junk Force“ (Junk = Džunka). Jednalo se o polovojenské jednotky, které operovaly zprvu na tradičních rybářských džunkách, později na džunkách třídy Yabuta. Ty zde popíši trochu obsáhleji, ty předchozí by šlo jen stěží nějak kategorizovat, protože byly vyráběny stylem „co kus to originál“. Kniha od p. Rottmana, z níž jsem čerpal většinu informací pro předcházející články, obsahuje pouze plavidla USN, na toto téma jsem narazil v knize Uniforms and Equipment of U.S. Military Advisors in Vietnam 1957-1972 od pana Paula W. Miraldiho.

Yabuta Class Junk

Obrázek

Technické Údaje:
Délka: 10,1m
Šířka: 3,1m
Ponor: 0,6m
Výtlak: 7t
Rychlost: 20km/h
Motor: jeden tříválcový motor „Gray Marine“ diesel
Výzbroj: 1x .30-cal. (7,62mm) kulomet M1919 & 1x .50-cal. (12,7mm) kulomet M2

Zprvu by se slušelo napsat něco o jednotkách Hải Thuyền – Junk Force. Je to velmi opomíjené téma. Já si myslím že neprávem - ačkoliv tito odvážní černopyžamáci disponovali opravdu nedostatečnou a zastaralou výbavou, vytvořili během války jednu z nejefektivnějších
protipovstaleckých jednotek vůbec.

Obrázek
Baretový odznak důstojníka Hải Thuyền (NCO a mužstvo měli stejný odznak, ale ve stříbrném provedení)

Tyto jednotky byly vytvořeny v roce 1960. Američtí poradci jim přezdívali „Junkies“ (což v podstatě znamená „narkoman“), „Black pajama navy“ (námořnictvo černopyžamáků) a „Ragtag fleet“ (flotila pifpafáků). Jejich úkol byl hlídkovat na svých džunkách podél 1600km dlouhého pobřeží Jižního Vietnamu v rámci operace „Market Time“ a tak zabraňovat infiltraci proviantu a kádru ze Severního Vietnamu. Rovněž prováděli hlídky na řekách.
Uniformou příslušníka jednotky Hải Thuyền bylo v drtivé většině případů standardní černé pyžamo. Většinou se jednalo o bývalého rybáře, který si ponechal své civilní oblečení – respektive žádnou uniformu ani nevyfasoval. Junk Force zprvu nebylo součástí pravidelných jihovietnamských ozbrojených složek, VN NAVY je absorbovalo v roce 1965. Do té doby se jednalo o polovojenskou organizaci, či milici, podobně jako PF (Popular Forces). Pokrývka hlavy byl černý baret, výzbroj obvykle karabina M1/M2, samopal Thompson M1928 nebo M1A1, německé samopaly MP-40 a lehké kulomety (automatické pušky) M1918 BAR. Jejich američtí poradci se obvykle oblékali stejně, na palubě ovšem často nosili protistřepinové vesty všech druhů (ARMY i USMC) a přilby M1.
Mottem jednotky bylo „Sát Cộng“, což znamená ve vietnamštině "Chcípni Komunisto". Mnoho námořníků z pifpafácké flotily s Vietcongem bojovalo řadu let. Rybáři všeobecně s VC moc nevycházeli, docházelo především k územním sporům, kdy VC odmítal vpouštět rybáře do svých teritorií. Jedna z těchto neshod například vyústila k incidentu, kdy jihovietnamští rybáři v Březnu 1968 zapálili les U Minh, tradiční útočiště komunistických geril již z dob První Indočínské Války (poznatek z knihy Forsaken Warriors, autor Robert L. Tonsetic).

Obrázek
SSI jednotky Hải Thuyền, povšimněte si nápisu Sát Cộng - toto heslo obsahovalo mnoho SSI napříč jihovietnamskými ozbrojenými silami

Junkies si poměrně často nechávali heslo „Sát Cộng“ vytetovat přes celou hruď, i přesto, že by to v případě zajetí jistě znamenalo okamžitou popravu.
Junk force bylo organizováno do 20 pobřežních skupin, rozmístěných rovnoměrně po celém pobřeží.

V roce 1975 mnozí příslušníci Hải Thuyền odpluli na svých lodích pryč z Jižního Vietnamu.

Džunka třídy Yabuta vznikla v roce 1962, v reakci na to, že předchozí dřevěné džunky nebyly dostatečně odolné vůči vnějším vlivům. Hnily a termiti je brzy proměnily v ementál. Mnoho lodí se potopilo a celkové ztráty způsobené škůdci dalece převyšovaly počty lodí ztracených v boji. Nová Yabuta již měla trup vytvořený ze sklolaminátu. Jak již název napovídá, koncept tohoto plavidla se zrodil v Japonsku. Výroba ovšem probíhala v Saigonských loděnicích. Barva džunek byla z počátku nejednotná, po začlenění do jihovietnamského námořnictva obdržely všechny standardní šedý nátěr. Ponechaly si však „Dračí oko“ na bocích přídě, námořníci věřili, že to odežene zlé síly. Džunky třídy Yabuta disponovaly .50-cal. kulometem na přídi a .30-cal. kulometem na zádi. Velitelská verze navíc umožňovala doplnění výzbroje o 60mm minomet, který byl používán při říčních operacích.

Zdroje: Uniforms and Equipment of U.S. Military Advisors in Vietnam 1957-1972, autor Paul W. Miraldi, Forsaken Warriors, autor Robert L. Tonsetic (incident se zapálením lesa U Minh), www.warboats.org a www.vnafmamn.com
Fotografie: www.vnafmamn.com a www.warboats.org

Edit od Trenchera: Opravil jsem rok zapálení lesa "U Minh" z 1969 na 1968, zřejmě jsem se předtím překlikl...

_________________
S přátelským pozdravem
SP5 Arthur "Doc" Frazer
Bravo Company, 2/3 Infantry, 199th Light Infantry Brigade
.................................
Long Bình, Biên Hòa province, III. CTZ

"Live long enough to become a problem to your kids."


Naposledy upravil Trencher dne 01 úno 2012, 18:25, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Poslat e-mail  
 
Offline
 Předmět příspěvku: Re: Říční Plavidla Vietnamské Války
PříspěvekNapsal: 10 led 2012, 09:45 
Chief Warrant Officer 4
Chief Warrant Officer 4
Uživatelský avatar

Registrován: 14 pro 2008, 00:48
Příspěvky: 265
Bydliště: Radnice, D.C.
Rád bych se trochu pozastavil nad tím "pancéřováním z betonových plátků" - jsi si jistý, že je to správný překlad?

Concrete rebar (nebo taky re-bar) jsou totiž roxory do železobetonu, rebar je složenina z "reinforcing bar", tedy "zpevňující tyč", železobeton se anglicky řekne reinforced concrete. Tady mohlo dojít k omylu.

Zmiňovaný bar-armor (mřížové pancéřování), ev. rebar armor na Tango Boats, Charlie Boats a monitorech je představné mřížové "pancéřování" proti RPG, vycházející z druhoválečných vzorů (německé Thoma-Schürzen a sovětské "drátěnky") a dneska zažívá renesanci na obrněncích v Iráku - v současnoti se tomu říká spíše slat armor (žaluziové pancéřování) nebo cage armor (klecové pancéřování). Jestli tomu ve Vietnamu říkali rebar armor, to může mít víc důvodů - buď to opravdu bylo improvizované z roxorů nebo karisítí, nebo mříže na lodích, i když vyráběné továrně, "zdědily" název po takových improvizacích, anebo to prostě vzniklo zkomolením z bar armor.

Malou zajímavostí na okraj je, že třeba Britové používali na pozorovacích stanovištích v Sev. Irsku opravdu karisítě do betonu (a taky normální plotové pletivo), upevněné pomocí lešení cca metr a dál od stěn věží a checkpointů, totéž bylo na britském velitelství v Libanonu v roce 1983.

Funkce proti kumulativním náložím je vcelku jasná - přimět střelu k výbuchu v uctivé vzdálenosti, aby se kumulativní paprsek rozptýlil dřív, než zasáhne pancíř, ev. zeď. Proti RPG-7 to má ale ještě bonusovou hodnotu - protitanková střela z RPG má piezoelektrický zapalovač ve špici, který vede proud do roznětky ve dnu hlavice dvojitým pláštěm střely. Když se o mříže plášť zdeformuje, dostanou se stěny do kontaktu, vyzkratujou se a zapalovač střelu neodpálí při dopadu, vybuchne až se zpožděním díky autodestrukční roznětce (a během těch pár vteřin se třeba stihne odrazit a/nebo spadnout na zem).

_________________
CPL Hill, M. S.
A/1-15 INF, 3ID (re-en.); 96-01
"Jako okupace se to dá vydržet, ale jako bratrská pomoc to stojí za hovno."


Nahoru
 Profil Poslat e-mail  
 
Offline
 Předmět příspěvku: Re: Říční Plavidla Vietnamské Války
PříspěvekNapsal: 10 led 2012, 14:24 
Sergeant First Class
Sergeant First Class
Uživatelský avatar

Registrován: 05 říj 2011, 17:46
Příspěvky: 86
Bydliště: Ronkonkoma, Long Island, NY
Tank Hill píše:
Rád bych se trochu pozastavil nad tím "pancéřováním z betonových plátků" - jsi si jistý, že je to správný překlad?

Zdravíčko, děkuji za upozornění. Doma se na to určitě podívám a případně opravím, rozhodně nevylučuji možnost, že jsem to špatně přeložil.

_________________
S přátelským pozdravem
SP5 Arthur "Doc" Frazer
Bravo Company, 2/3 Infantry, 199th Light Infantry Brigade
.................................
Long Bình, Biên Hòa province, III. CTZ

"Live long enough to become a problem to your kids."


Nahoru
 Profil Poslat e-mail  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 23 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Smazat všechny cookies z fóra | Tým | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

NAM 64-75
© Matrix 2008

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz