NAM 64-75
http://nam-valka.cz/forum/

U-1 Otter & U-6A Beaver - kanadští krasavci v RVN
http://nam-valka.cz/forum/viewtopic.php?f=2&t=2047
Stránka 1 z 1

Autor:  Trencher [ 20 pro 2011, 23:53 ]
Předmět příspěvku:  U-1 Otter & U-6A Beaver - kanadští krasavci v RVN

Zdravím všechy,

v této sekci "Letadla" se už dlouhou dobu neobjevilo nic nového a je to docela škoda, protože nebe nad Vietnamem se přímo hemžilo nádhernými stroji. Rád bych tedy přispěl. Pan Tonsetic se zběžně zmiňuje ve své knize "Forsaken Warriors" o ´Namovém nasazení dvou letadel, o kterých jsem do té doby neslyšel - Beaver a Otter (tedy bobr a vydra). I pustil jsem se do gůglení a výsledky předkládám zde, protože si myslím, že o těchto dvou krasavcích se všeobecně moc neví a rád bych se s Vámi o toto podělil. Začnu Beavrem:

De Havilland Canada DHC-2 Beaver (armádní označení U-6A)
Příloha:
Poznámka: Chtěl jsem sem dát odkaz abych nezabíral místo, ale nenašel jsem žádný, který by fungoval...
image1014.jpg
image1014.jpg [ 126.85 KiB | Zobrazeno 14507 krát ]

První vzlet prototypu: 16.8.1947
Motor: 1 x Pratt & Whitney R-985 Wasp Junior radial piston engine, 336kW
Maximální rychlost: 262 km/h
Cestovní rychlost: 230 km/h
Dostup: 5485 m
Dolet: 1180 km
Vzletová váha: 2313 kg
Váha prázdného stroje: 1293 kg
Rozpětí: 14,63 m
Nosná plocha: 23,23 m2
Délka: 9,22 m
Výška: 2,74 m

Více informací zde.

Otter bude následovat brzy :)

Autor:  Trencher [ 21 pro 2011, 00:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: U-1 Otter & U-6A Beaver - kanadští krasavci v RVN

De Havilland Canada DHC-3 Otter (armádní označení U-1)

Obrázek
První vzlet prototypu: 12.12.1951
Motor: 1 x Pratt & Whitney R-1340-S1H1-G Wasp radial piston engine, 447kW
Maximální rychlost: 246 km/h
Cestovní rychlost: 195 km/h
Dostup: 5485 m
Dolet (s maximálním zatížením): 1408 km
Vzletová váha: 3629 kg
Váha prázdného stroje: 2010 kg
Rozpětí: 17,68 m
Nosná plocha: 34,84 m2
Délka: 12,75 m
Výška: 3,84 m

Více informací zde.

Bohužel se mi nepovedlo zatím dohledat bližší info o konkrétních úkolech obou strojů ve Vietnamu, jestli něco víte, sem s tím :pray:

Autor:  Trencher [ 21 pro 2011, 09:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: U-1 Otter & U-6A Beaver - kanadští krasavci v RVN

Trencher píše:
Bohužel se mi nepovedlo zatím dohledat bližší info o konkrétních úkolech obou strojů ve Vietnamu, jestli něco víte, sem s tím :pray:

Něčeho jsem si všiml.
Trencher píše:
De Havilland Canada DHC-2 Beaver (armádní označení U-6A)...

Beaver od VNAF na fotce z prvního příspěvku má na boku něco nápadně připomínajícího amplióny, je zde tedy předpoklad, že byl využíván i pro mise typu PSYOPS - psychycký boj, propaganda.
Trencher píše:
De Havilland Canada DHC-3 Otter (armádní označení U-1) ...

Otter oproti tomu pobere 14 cestujících, takže bychom jej mohli asi zařadit jako lehký dopravní letoun, např. na přemístění štábu divize z jednoho provinčního města do druhého není potřeba nic většího. A tento letoun se dle mého soudu na těchto letištích s krátkou a nezpevněnou přistávací plochou jistě ukázal v nejlepším světle.

Autor:  Trencher [ 21 pro 2011, 10:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: U-1 Otter & U-6A Beaver - kanadští krasavci v RVN

A ještě jeden odkaz s fotkou Ottera:
Obrázek
Dle popisky by mělo jít o Nha Trang - 1963 (dal jsem jí sem proto, že z té prvně umístěné fotky "Vydraplánu" není 100% jistota, že jde o Vietnam).

Edit od Trenchera: změnil jsem fotku.

Autor:  Matrix [ 21 pro 2011, 12:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: U-1 Otter & U-6A Beaver - kanadští krasavci v RVN

Ve Vietnamu létalo skutečně všechno možné. Těch typů je asi přes 40. Občas mám záchvat upravit seznam letadel alespoň sem na fórum, ale otázka je jak je přehledně rozdělit. Několik typů létalo v různých modifikacích, např. známý Herkules létal jako transportní C-130, bitevní AC-130, upravený pro záchranné operace HC-130, jako nosič bezpilotních prostředků DC-130, ale i jako tanker KC-130. Mohl bych prostě seřadit typy a přidat modifikace - C-130 (AC-130, DC-130, HC-130, KC-130), ale zase další letouny nikdy nad Vietnamem nelétaly v té své původní roli , např. RA-5C nebo RF-101C létaly nad Vietnamem pouze jako průzkumné.

Beaver i Otter nesou označení U, mělo by se tedy jednat o víceúčelový nebo užitkový stroj. ve Vietnamu byl používán pravděpodobně proto, že vystačil s krátkou vzletovou/přistávací dráhou.
První fotka jihovietnamského U-6 pochází pravděpodobně z Tay Ninh z let 65/66.

Autor:  Trencher [ 21 pro 2011, 16:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: U-1 Otter & U-6A Beaver - kanadští krasavci v RVN

Matrix píše:
...mělo by se tedy jednat o víceúčelový nebo užitkový stroj. ve Vietnamu byl používán pravděpodobně proto, že vystačil s krátkou vzletovou/přistávací dráhou. První fotka jihovietnamského U-6 pochází pravděpodobně z Tay Ninh z let 65/66...

Matrixovi bych chtěl poděkovat za doplnění. Rovněž se shoduji v tom, že kvůli rozmanitosti všech letadel použitých ve Vietnamské válce by zřejmě bylo velmi složité sestavit jakýkoliv kompletní seznam a i ten by byl v závěru značně nepřehledný. Spíš jsem zde chtěl připomenout dva méně známe stroje, které za to určitě stojí.

Jinak ohledně toho Beaveru, našel jsem česky psaný web, na kterém je spousta informací celkově, a něco málo o nasazení ve Vietnamu, níže ocituji:
Beaver navíc prošel ještě i válkou ve Vietnamu, kde plnil (krom tradičních úkolů) i úlohu letounu pro vyhledávání nepřátelských vysílačů a radiostanic. Za tímto účelem prošlo oněch několik Bobrů, kterým bylo následně změněno označení na RU-6A, úpravou orientovanou především na instalaci speciálního zaměřovacího zařízení.

Staženo ze stránek www.military.cz 21.12.2011, 15:20.

Autor:  Tank Hill [ 23 pro 2011, 03:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: U-1 Otter & U-6A Beaver - kanadští krasavci v RVN

Krom Beaverů a Otterů používalo vojskový letectvo US Army v tý době ještě jednoho "kanaďana", a to dvoumotorovej dopravák DHC-4 Caribou (US nomenklatura C-7 Caribou), schopnej přistát i vzlítnout s 30 vojákama nebo dvojicí jeepů na palubě na míň jak 350 metrech.

Nákup Caribou proběhnul na přelomu 50. a 60. let jako součást iniciativy US Army vybudovat aeromobilní divize s vlastníma kapacitama pro taktickou vzdušnou přepravu na bojišti i vzdušnej průzkum a řízení dělostřelecký palby. Podívat se na to můžete třeba v jednom díle armádního zpravodaje The Big Picture (možnosti a schopnosti vrtulníků, letadel a jejich pilotů jsou k vidění od 09:10, třeba lítání s Mohawkem pod úrovní korun stromů je labůžo). Zatrhnul to rok 1966 a tzv. "Johnson-McConnell agreement" - dohoda náčelníků štábů US Army a USAF. Na jejim základě se Army vzdala pořizování, vlastnictví a provozu letadel s pevnym křídlem ve prospěch Air Force, za což dostala příslib, že jí USAF nebude nadále buzerovat stran provozování vrtulníků. USAF tak ale dostala od Army všechny její C-7 Caribou i s povinností je pro Army provozovat, což se jim samozřejmě nechtělo, protože létající bedna z Kanady s bradavicí na čumáku nezapadala do jejich fetiše na stříbrný tryskáče.

Autor:  Trencher [ 23 pro 2011, 09:24 ]
Předmět příspěvku:  Re: U-1 Otter & U-6A Beaver - kanadští krasavci v RVN

Tank Hill píše:
Krom Beaverů a Otterů používalo vojskový letectvo US Army v tý době ještě jednoho "kanaďana", a to dvoumotorovej dopravák DHC-4 Caribou (US nomenklatura C-7 Caribou)...

Zdravím,

tak to je pro mě velké překvapení, já měl vždy za to, že Caribou je Australské. :oops: Vůbec nevím, jak jsem na to přišel (Kanada a Austrálie se snadno splete ;-) ), každopádně děkuji za rozšíření mých obzorů a také tohoto tématu.

Mimochodem, kdo se chce podívat na zajímavou fotografii C-7 Caribou, nedávno jsem jednu dával na fórum, tady ke zkouknutí (stránka 4, 7. příspěvek od shora).

Autor:  Matrix [ 23 pro 2011, 12:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: U-1 Otter & U-6A Beaver - kanadští krasavci v RVN

Asi tě zmátlo, že s Caribou létali ve Vietnamu i Australané.

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/